hkariman
üye
1
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/07/2004 : 11:27:57
bir mühendis olarak söylemek isterim ki şu aşamada türkiye'de uçak üretmek mümkündür. türk mühendisleri olarak bu konuda samimiyetle söylüyorum en fazla 3 sene bocalarız. hem tasarım hem üretim aşamasında özellikle itü ve odtü ortaklığıyla kurulacak bir ar-ge enstitüsünde çok değil 2 sene içinde özgün tasarım ve ilk prototip yapılabilir. ilk aşamada rusya veya italya'dan destek almak gerekebilir ama imkan dahilinde buna bile gerek kalmayabilir. ilk deneme uçuşları belki çok başarılı olmayacaktır ama en fazla 5 sene sonra şiddetle iddia edebilirim ki gökyüzünde türk uçağını her türlü manevrayı yaparken görürsünüz. peki bunun için ne gerekli? öncelikle odtü-itü ortaklığında ar-ge enstitüsü sonra aselsan-havelsan-tai-tei ve ssm ortaklığında bir üretim fabrikası. tabi en önemlisi de yaklaşık 1,5 milyar dolarlık bir nakit. ama iş ciddiye alınır da sabır ve gayret gösterilirse ilk etapta eğitim uçakları ikinci etepta küçük sivil taşıma uçakları ve son etapta hava kuvvatleri'nin ihtiyacı olan avcı uçakları üretimi yapılarak tahmini olarak 11-12 milyar dolarlık uçak ihalelerinden kurtulabiliriz. hiç olmazsa türkiye'de ihracat yapabilen üretim tesisleri kurulmuş olur. en erken 10 sene sonra da dünyada söz sahibi olabilecek türk avcı uçakları üretmiş oluruz bundan da kimsenin şüphesi olmasın. değerli fikirlerinizi beklerim. |
viz_viz_ari
üye
19
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 30/07/2004 : 15:14:59
bence platform üretimini bırakıp, bahsettigin birlikteligin gucunu aviyonik cihazlara vermeliyiz. platform uretiminde bir sorun yasayacagımızı sanmıyorum ancak icini doldurmakta buyuk problem var gibi gorunuyor.yapılacak ilk is, savunma sanayindeki firmaların bir catı altında toplanıp birlikte hareket ederek, kendi iclerinde yıpratıcı rekabet yapmamaları. |
A_310
üye
26
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 30/07/2004 : 17:57:32
Bürokratik engelleri aşabilirsek belki olur. Bir teknolojik icatta bulunup tüm dünyaya yaymaya kalktığınızda akıl almaz engellerle karşılaşıyorsunuz. O kadar çok 'mevzuat' var ki en sonunda bıkıyor ve bir kenara çekiliyorsunuz, yakın çevremde çok örneği var. Bir şey icad edin hemen muhalif kafalar kalkmaya başlıyor, ya kıskançlık ya da can sıkıntısından boş muhalefet... artık ne derseniz deyin.O da bir kenara, alt yapısı olmayan ve eski model trenleri revizyondan geçirerek insanlara 'hızlı' diye empoze edilen tren in akıbetini hepimiz gördük. Aklım almıyor 50 yıllık rayların üzerine yine 50 yıllık trenleri koyup motor gücünü artırıp sefere çıkarmak..??? Bu ancak bize özgü bir tarz olsa gerek. Ben burada hiç kimsenin şevkini kırmak gibi bir amaç taşımıyorum, bu milleti ithal ürünlere (uçak dahil) ve hazırcılığa maalesef içinde bulunduğumuz sistem itiyor. Zaten biraz tembeliz, bu iki unsur da birleşince memleketimiz ithal üründen geçilmiyor. İnşallah dileklerimiz gerçek olur....... |
ReNK
üye
Kazakhstan
26
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 30/07/2004 : 19:04:41
Merhaba Arkadaslar ilk etapta eğitim uçakları ya da hafif civil ucaklardan baslayip tecrube kazandiktan sonra kendi ucagi uretebilir turkiye. Bence Rusyadan destek alarak ortak bir ucak uretilebilir. mesala YAK-112
Turkiye ile beraber el ele:) Is ciddiye alinirsa... Turkiye yada turk is adamlar tarafindan yattirim gerek KOC , SABANCI :)) Ne dusunuyorsunuz? Saygilarimlarinat |
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 10/08/2004 : 10:23:52
Selam arkadaşlar,Bu forumda kendi uçağımızı yapabilir miyiz meselesi pek çok kere sonsuz farklı bakış açısıyla sonsuz farklı yorumla konuşuldu, kimisinde sonuca varıldı kimisi havada kaldı (çoğunlukla) muhtemelen bu da havada kalıcak ama ben yine de bu konuda gevezelik etmeyi seviyorum... Bence 1-hkariman'ın bahsettiği mümkündür ama avcı uçağı (hele dünya da söz sahibi olabilecek) uçuk bir öngörüdür. 2-arının söylediği avinyoniğe öncelik diye bir şey olamaz bir platform vardır o platformun avantajı ve dezavvantajı olabilir ama bir bütündür dolayısıyla bir konuya yüklenmek bir platform ortaya çıkartmaz. 3-A-310 'un dediği şey kısaca iradeli,dirayetli devlet adamı ve sürekliliği olan devlet politikaları ihtiyacıdır.Bunların eksikliğinden 3 fabrika kapattık. 4-Renk'in önerdiği gibi bir uçağı tümüyle üretmek için bırakın diğer kurumları sırf TAI ve TEI'nin kapasiteleri yeter.Tecrübe elbet gerekli ancak bizim ortaklara daha ziyade pazara girebilmek için ihtiyacımız var.Mesela gösterilen uçak için aranan ortak Türkiye ile beraber bu uçağı satın alarak uçağın pazar payına katkısı olacak bir ortak olmalı.Böyle bir sivil uçakta biz Rusya ile ortak olursak uçağı Rusya bize satar,TAI'ye taşeronluk yaptırır ,paramızı alır,pazarımızı bağlar ve bizi sömürür.Bizim bu konularda daha ziyade Doğu Avrupa,Asya ülkelerine,Güney Amerika'ya yönelmemiz gerekir ki biz sömüremesek bile bizi de sömüremesinler. Saygılarımla, Mert ÇEVİK |
fuatulas
üye
Turkey
223
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 10/08/2004 : 12:07:35
arkadaşlar sizi mantıklı dusunmeye davdet edıyorum sunu kesınlıkle anlamak gerekır bız boyle bır atılım ıcıne gıremeyız nedenmı ? bunun ıcın once kafaların değişmesi gerekir ınsanlara havacılıgı tanıtmak gerekır malıyetlerı dusurmenın yollarını aramak gerekır boylelıkle hava ulasımının yaygınlasmasını sağlamak gerekır sıyası bakıs acısının degısmesı gerekır butun bunlar cok ama cok uzun zaman aralıkları gerektırır ve en onemlısı bas dostumuz amerıkanın bu faalıyetlere ızın vermesı gerekır
bakın itü ve odtü birleşip bir ar-ge başlattılar hükümet projeye onay verdı ve kaynak ayırdı dıyelım çalışmalar başlıyor basında karsılasacagınız haberler sunlar olur once davullu zurnalı yazılarla Allah Allah kendı ucagımızı uretcez yaşasın yazıları ve haberlerı cıkar ve buna karsılık bu ıste cıkarları zedelenecek kesımlerın satılık kalemlerı aynen sunları soyler ve yazar efendım bu gercekten gereklımı zaten malı bunalımları gecıren ulkemızın boylesıne cıddı bır projeye boylesıne buyuk rakamlar yatırması gercekten cok yanlıs bır adımdır bu arada muhalefet lıderlerı bakınız hukumet burada basıretsız bır karar alarak ulkenın bınbır guclukle elde ettıgı kaynakları carcur ediyor kendı yandaslarına peşkeş çekiyor hükümetin bir an evvel istifa etmesini uygun görmekteyiz bu arada satılık kalemler bos durmaz ve baslarlar komplo teorılerıne efendım bu projenın basına getırılen sahıs bu denlı buyuk bır projeyı yonetecek kapasıteye sahıp degıldır canım proje bu adam yuzunden heba olacak (kısısel saldırılar baslar ve bunun sonucu projenın basındakı herıf ıstıfa etmek zorunda kalır) ve olaylar bıtmez gazetelerın mansetlerınde sunları okursunuz bılmem kım efendının ıstıfasıyla bırlıkte yapılan ıncelemede bılmem su kadar yolsuzluk tespıt edıldı(dogru olsada olmasada bu boyle cıkar) butun bunlar medya ve sıyaset cephesı ya halk ne dusunur ee butun bunlar olurken mılletın ıyı dusunecegı dusunulemez dogrusu ve sonunda ne olur bılıyomusunuz hukumet projeyı gerı ceker yada kaynak aktarmaz proje oyle yıllar boyu surup gıder sıfır a sıfır elde var sıfır mantıgı gonul ısterkı butun bunlar olmasın kendı ucağımız ucsun sonsuz mavıde amma ıkı unıversıte bıtırıp ısmının basına prof yada doc dr unvanı alan herkezın aydın sayıldıgı okumusların buyuk bır cogunlugunun ıssızlıkle ve okumus cahıllıkle mucadele ettıgı okumamamısların ıse zır cahıl oldukları bır ulkede bırakın ucak planor bıle yapılamaz uçaktan once yapmamız gereken o kadar cok ıs varkı butun bunları yazmak hıc hosuma gıtmıyor elbette ama maalesef gerçek bu ve bunu gormek gerekır... fulas |
A_310
üye
26
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 10/08/2004 : 16:23:27
Selam herkese,Arkadaşlar öncelikle böyle büyük projelerin hayata geçirilmesi için devletin temel bazı gereksinmeleri karşalamsı lazım. Arazi tahsisi, altyapı, tecrübeli personel ihtiyacı, özellikle parasal destek v.s. Yoksa ki Üniversitelerin, sponsorluk üstelnebilecek şirketlerin ya da şahısların girişimleri ile hayata geçebilecek bir proje değil bu. Öte yandan şöyle düşünüyorum; hadi uçağın gövdesini, elektrik sistemini ve diğer parçalarını ürettik, ya motor kısmı? Bana göre en önemli kısım bu, bu teknolojiyi nasıl hayata geçireceğiz? X bir uçak motoru üreticisinin motor dizaynını ve diğer teknik özelliklerini kopya ettiğimizi ya da değiştirerek ürettiğimizi farz edelim, ya elektronik yazılım? ...... Öncelikle bu teknikleri bilmemiz gerekir diye düşünüyorum. Özel bir hava yolu firmasının teknik kısmı bizim müşterimiz, yetkililer diyor ki ''Uçağın bazı devre kartlarına teknik müdahalede bulunmamızı ya da bazı komponentleri değiştirmemizi üretici firma istemiyor, PCB devre kartının mutlaka tamiri için kendilerine gönderilmesini istiyorlar ve bu işin bize maliyeti 1,000-2,000$ civarlarında''... Buyrun size dışa bağımlılık ! AR-GE çalışmalarının önemi bence burada daha belirgin bir hal alıyor; Devletin 'bürakrasi ve mevzuattan sıyrılmış' parasal ve altyapı imkanları+TÜBİTAK-ÜNİVERSİTE işbirliği+Tecrübeli beyinler. Bu kombinasyonda bir şeyler yapılabilir diye tahmin ediyorum. Özellikle Trakya bölge arazi şartları bakımından bu işe uygun, devletin o bölgede tahsis edeceği bir araziye kurulacak tesislere TÜBİTAK ve ilgili Üniversite hocalarının toplayarak bir çalışma başlatılabilir. İlk başlarda yabancılardan da faydalanabiliriz ancak onlardan bu işin 'püf noktalarını' öğrenmemiz ve geliştirerek hayata geçirmemiz gerekir.
|
Admin
Forum Admin
Turkey
154
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 11/08/2004 : 03:22:35
Bu konu iki yıl önce forumuzda yine detaylı bir biçimde tartışılmıştı:Tartışmaya; http://www.tayyareci.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=151 linkinden ulaşabilirsiniz! Bu arada bu tartışma içinde bahsettiğim on yirmi yılın iki yılı geçmiş bile! Türk Yıldızı |
ReNK
üye
Kazakhstan
26
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 11/08/2004 : 18:57:39
Merhaba Ben ucak uretimi bir araba ya da bir buz dolabi uretimi gibi goruyorum. Yanilmiyorsam Turkiyede Toyota ,Ford gibi dunyada bilenen markalar turklerle ortak uretim yapiyor.Mesala Ford Tranzit buralarda cok iyi tanitilmis ve kendi pazarini goruyor. Demek istedigim uretim - parcalari bir araya gitirip bir ucak toplamak (yapmak). Bunun en buyuk avantaji - Made in TURKEY Mesala Yak-112 yeni 6 kisilik bir model tasarlanmis. Ve bu proje Turkiye icin acik , OKB Ykovlev bu fikiri destekliyor. Montaj fabrikada ilk etapta parcalar yurt disindan gelecek fakat daha sonra fabrikaya ek ekleyip parcalar yerinde uretilebilir . maliyeti duser. Bir cok muhendis is bulur ve tecrube kazanir daha sonra.... Bu platform kullanarak..... cok fikir Saygilarimla
rinat
|
viz_viz_ari
üye
19
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 22/08/2004 : 19:45:08
sanirim aviyonige yuklenmek konusunda yanlis anlasildim. arkadaslar hepimizin bildigi gibi platform uretimi deyince sadece yapısal uretimden bahsetmiyoruz. ucagin icindeki elektronik cihazlara hakim olmadiginiz surece yapısal uretimden bir adım oteye gidemezsiniz. su anda bildigim kadariyla ucagin govdesinin uretim ve tadilati yapilabiliyor. ancak yaptiginiz ucagin icine ne koyacaksiniz soylermisiniz bana? tum ucaklar bence daha hizli, daha yuksege uctuklari, daha zor manevralari (yapisal tasarimina bagli) yaptiklari icin degil harp sistemleri, korunma sistemleri, izleme sistemleri goz onune alinarak iyi ucak kotu ucak olarak siniflandiriliyorlar. sonuc olarak ucagi turkiyede uretip icini amerikadan,rusyadan,almanyadan, oradan buradan doldurduktan sonra bir kiymeti kalmaz diye dusunuyorum.bu sebeple aviyonige biraz daha onem vermeliyiz diyorum. |
viz_viz_ari
üye
19
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 22/08/2004 : 19:52:45
cok karamsar bir yaklasim bence. madem boyle seyler olacak hic bir sey yapmayalim, hic bir seye baslamayalim.zaten takim isi dedikkleri bu, takiminiz ulusal olacak, yani muhendisinden pilotuna, politikacisina..tabi takimin sonuncu elemanina fazla guvenmemek sartiyla. her seye ragmen iyi isler cıkartacak insanlar var aramizda.ama boyle boyle olur onun icin yapamayiz ile bir yere gercekten varamayiz. |
viz_viz_ari
üye
19
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 22/08/2004 : 19:55:29
ORTAGA HAYIR ORTAGA HAYIR ortaga hayir, ortak projelerin hic birinden bir hayir gelmedi simdiye kadar.maalesef gavura guven olmuyor.ya da ortak proje boyunca biz yatiyoruz. az olsun bizim olsun her seyi. sonra daha iyisini yapariz. |