Yazan |
Konu |
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 : 18:44:56
Iletin ve Hakan GUVEN arkadaslar merhaba, Tartismanizi ilgiyle okudum.Ikinizinde bu konuda oldukca bilgili oldugu cok acik.Saniyorum her ikinizde universite siralarindan gecmissiniz. Konusmadan,tartismadan dogruyu bulamayiz.Ancak bunu sevgi,saygi sinirlari dahilinde yapmamiz bizim yararimiza olucaktir.Kutuplasma yuzunden geldik bu hale.Memleket gidiyor elden.IMF atmis kancasini,surukluyor iflasa.Arjantin iflas etti,sirada Brezilya var.Guney Amerika IMF'in gercek yuzunu gosteren canli bir ornek.Birakalim artik kutuplasmayi.Ulu onder ATATURK kurtulus savasi esnasinda ulkeyi ULUSULUK dusuncesi altinda topladi. Kavga edip,didisme bizi hic bir yere getirmedi.Hep beraber el ele verip dogruyu bulmamiz lazim.ULUSCULUK kavramini tekrar canlandirma zamani. Diger oturumlarinizda gorusmek uzere. iyi yillar diliyorum
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 : 18:46:46
Iletin ve Hakan GUVEN arkadaslar merhaba, Tartismanizi ilgiyle okudum.Ikinizinde bu konuda oldukca bilgili oldugu cok acik.Saniyorum her ikinizde universite siralarindan gecmissiniz. Konusmadan,tartismadan dogruyu bulamayiz.Ancak bunu sevgi,saygi sinirlari dahilinde yapmamiz bizim yararimiza olucaktir.Kutuplasma yuzunden geldik bu hale.Memleket gidiyor elden.IMF atmis kancasini,surukluyor iflasa.Arjantin iflas etti,sirada Brezilya var.Guney Amerika IMF'in gercek yuzunu gosteren canli bir ornek.Birakalim artik kutuplasmayi.Ulu onder ATATURK kurtulus savasi esnasinda ulkeyi ULUSULUK dusuncesi altinda topladi. Kavga edip,didisme bizi hic bir yere getirmedi.Hep beraber el ele verip dogruyu bulmamiz lazim.ULUSCULUK kavramini tekrar canlandirma zamani. Diger oturumlarinizda gorusmek uzere. iyi yillar diliyorum
|
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 : 19:02:00
Herşeyden önce Fethi düşüncelerinde çok haklı buna katıldığımı belirtmek isterim.Tartışmaya gelince;bak iletin,ne Hakan Ağbi ne de buradaki başka bir insan birer "cyber" değil,hiç birimiz bütün gün bilgisayarımızın başında,cebimizde baba parası,"Kahrolsun Amerikan emperyalizmi" deyip vatan kurtarma muhabbeti yapan insanlarda değiliz. Hayatta istediğin herşey olmaz;kendimden örnek vereyim ben savaş pilotu olmayı çok isteyen bir insanım ama olamam çünkü gözlerim bozuk ama bu benim ne askeri havacılığı sevmeme engel ne de bilgisayarımda F-16 pilotu olmama.Hakan Ağbi'nin de kendine göre istekleri,bunun paralelinde hobileri vardır demek istediğim bu forumdaki hiç kimsenin birbirini aşağılamaya hakkı yoktur. Birgi "Verecek aydınlığı olmayan karanlığı sever." Edited by - birgi on 02/01/2003 19:03:21 |
flyingfortress
üye
Turkey
81
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 : 20:31:24
Hakan Güven gerçektir Ya ne yazsaydı kartvizite, hangi "gerçek" zaanat makbule geçerdi.(Tartışmanın ve sohbetin sıhhati açısından belden aşağı vurmamanızı rica edeceğim)Başından beri dikkatle ve keyifle okuğudumuz bir tartışma idi, değişik açılardan fikirler yazılması iyi gidiyordu. Yani bir taraftan gelenekselleşmiş ve kemikleşmiş yurdum insanı görüşü: Bize bir şey yaptırmazlar,bizi avrupaya almazlar zaten biz de adammıyız ki şeklindeki arabeskçi acı çeker yaklaşım ve bunun olabildiğince "mantık süsü verilmiş" açıklamalar ile, bunca yıldır üzerimize serilmiş ölü toprağını yırtarcasına silkip atıp şahlanma azminin dışa vurumu. Birinci görüşü okuduğumuzda 'yaa evet doğru. tabi yapılmaz'a ikna olduğumuz anda 'öyle bir yapılır ki yeterki istenilsin' hayıkırışı yürekleri ümitlendiriyor, gayrete geliyorduk. Agressif görünen tarafın görüşlerinin, aslında toplumsal arzunun yükses sesle selndirmesini temsil edişini düşündüğümden, ağzımdan karamasarlık cümlesi çıkar da rüyadan çabuk uyanırız diye korktuğumdan topiğe yazmadım. Neyse; fikrim o dur ki bu ülkede istenildiğinde yapılamayacak şey yoktur. Bu millet Çanakkale savaşını vermiştir, yok olmanın eşiğinden dönmüştür. Ama başlarında lider bir dahi vardı. Kurşunu bitmiş bir insanı, savaşırken yumruklarını kullan ya da süngünü diyerek techizatlı düşman üzerine sürebilirmisiniz. Mustafa Kemal bunu yaptı, 57. alay tamamı şehid oldu. Yok oldu onlar, ama bir ülke: bugunkü cumhuriyet doğdu. Ama bakın o ihtişamlı eser bugün ne halde, İMF nin kredi musluklarını kesmesi halinde arjintin gibi iflasını isteyecek bir konuma nasıl geldi? 215 milyar dolar toplam borca karşılık 130 milyarlara gerileyen gayrı safi milli hasıla nerde görülmüş? Son 10 yılda gündeme bomba gibi düşen yolsuzluk haberleriyle sarsıldık. Kamu iktisadi teşekküllerini zararları yazıldı çizildi. Uçak üreteceğiz ama fizible olması gerekir deniyor. Çok doğru değerli arkadaşlar çok doğru. Ama kimbilir belki başkaları da düşünüyordur fizible olup olmadığını, yani bir uçak imal etmeye kalksak ne kadar avanta alırım, yakınlarıma ne kadar avanta sağlarım diye. İstermisiniz uçak imal edelim ama astarı yüzünden pahalı olsun, eğer öyle olacaksa aman kalsın dermiyiz. Hayırlsı neyse o olsun Biz gene de ümidimizi kaybetmeyelim. Yazmaya devam..:) Sevgiler Remzi Öztürk (Bir gün, milyon dolarlık o full motion level 3D denen simülatörlerin küçültülmüş bir modelini makul bir fiyata, evde de kullanılacak şekilde yapmayı "hayal" ediyorum) |
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 : 22:32:32
iletin kardeşim, bak lafını bilmedin konuştun, sesimi çıkarmadım, ikaz ettim kelimelerine üslubuna dikkat et dedim sana vız geldi ama haddini bil biraz sende çizmeyi aşma! ne konuşacaksan konuş ama kişiselliğe, hakarete dökme, mail adresim orada adım orada ne yazacaksan bana yaz, ortaklık yerde kavga çıkarma. bende sana söveyim daha mı iyi? Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
Edited by - hakan737 on 02/01/2003 22:48:15 Edited by - hakan737 on 03/01/2003 00:25:44 |
iletin
üye
Turkey
79
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 03/01/2003 : 12:04:52
sen beni yalnış anladın hakan Faydalı bilgilerinden çok istifade ediceğime eminim. Beni aydınlatmak için verdiğin emeğe çok teşekkür ediyorum. Seni rahatsız eden ifade tarzım için senden çok özür dilerim. verdiğin bilgiler için teşekkür eder yeni yılda ailen, senin ve tüm sevdiklerin için başarı sağlık ve mutluluklar dilerim. Bu arada sinirlerine hakim dingin ifade tarzın çok etkileyici. Biraz cizvit papazları gibisin bu yanınla Bu sakinlik nereden geliyor ben yapamıyorum bir türlü.
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 03/01/2003 : 16:54:46
Hakan737 merhaba, TAI'nin yaptigi zirai ilaclama ucgiyla ilgili yazini sabirsizlikla bekliycem.
|
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 04/01/2003 : 00:23:34
iletin kardeşim, bak istenince oluyormuş, şöyle biraz sakin ol canımı iste, feda olsun. ne gerek var birbirimize girip duruyoruz.hem ben zaten sana "hayatımız boyunca uçak yapamayacağız" demiyorum ki:) sadece bizim biraz hedef koyma sorunumuz var. benim diğer yazılarımda bahsettiğim bir şey var. Biz Türkiye olarak bir türlü "ulusal havacılık stratejisi" denilen ne kısa ne orta nede uzun vadede bir hedef, amaç ortay koymayı becerememişiz. Hep bir şekilde sekteye uğramış. inan bana TAI ilk açıldığında ve hatta ilk F-16'ların devir teslim törenleri bende burada gözümün önünde bir yeşil betamax video kasette duruyor. hatta bende video yoktu arkadaşımın evinde çektim o kaseti. o gün içimden demiştimki "ohhh be işte nihayet uçak yapıyoruz , şunlara bak çil çil, şimdi daha ne uçaklar yaparız, yaşasın!!" düşün ben bunları aklımdan geçireli kaç sene olmuş. Keşke devletin yetkili bir köşesinde senin veya benim gibi düşünenlerin fikirleri gibi, olur veya olmaz, hayal veya değil, uygulanır uygulanmaz bütün düşünceleri bir araya toplayacak bir birim olsa. Bugün taşı koymaya başlasalar en az 10 yıl sonra "bakın biz 10 sene önce ne demiştik oluyormuş işte" deriz. Türk havacılık tarihinde bir zamanlar dünya rekoru kıran planör imalatı bile var. zamanında THK kendi planörünü yapabilir bir halde imiş ama dün akşam sana kızdıkdan sonra :) evde 1948'den kalma çok nadide "kanatlılar " dergisini okumaya başladım. Dergiyi Vecihi Hürkuş çıkarmış ama adamın her yaptığını engellemek gelenek olduğu için buda çok uzun sürmemiş. 1 yıllık cilt içinde her sayıda Vecihi Hürkuş , THK'dan bazı haberler veriyor. o zaman dahi hala elimizdeki imkanların nedeni bilinmez bir şekilde elden çıkarıldığından dem vuruyor adamcağız. Neredeyse her seferinde Etimesgut uçak fabrikası, Tomtaş'dan bahsedip imkansızlıklar yüzünden durduk yere neden atıl hale getirildiğini, oysa herbirinin çalışır ve müesseseler olduğunu doğru düzgün bir plan ile Junkers mühendisleri ile çok iş başarılabileceğini anlatıyor ama bu çok değerli havacımızı bile o kadar bıktırıyorlarki en son sayıda adam pes ediyor artık ve dövünüyor "yazık ediyorsunuz bu fabrikalara". konu okadar derinki sevgili iletin kazdıkça maden gibi altından bit yenikleri çıkıyor. Bugün bölgesel havayolu şirketleri tartışmalarından bahsedilirken Vecihi Hürkuş'un uçağına DEvlet Hava yolları (bugünkü THY)tarafından yapılan sabotaj ve neticesinde bölgesel havayollarının (gerçi Hürkuş havayolları ilk ve tektir) zorla kapatılmasının hesabını kimse soramıyor. ve daha niceleri, senin benim fikirlerimiz elbet yolunu bir gün bulur ama nasıl biliyormusun, bugün bu satırları okuyan birileri bu çarpık işleyen çarkın dişlileri arasından sıyrılarak başa geldikleri zaman. İnşallah bu çabuk olur çünkü benimde hayallerimde küçük hafta sonu uçakları ile dolu çim pistli airparklarda gökyüzünün keyfini çıkarmak var. bu konu yazdıkça yazılası bir konu hiç sonu gelmez bizler sıkılıncaya kadar. keşke 1970'lerde "kendi uçağını kendin yap" kampanyası amacına hakkıyla ulaşsaydıda şimdi "abi ben uçtum o uçakla,o uçağa o 2 motor olmaz, bunun GE'leri var turbofan daha iyi ama o paraya içindeki döşemeleri değiştirmek lazım , birde koltuk arasını ayarlamalı" gibi muhabbetleri yapabilseydik :)) eminim çok daha eğlenceli olurdu. heheheh böyle muhabbet etmek daha keyifli değilmi?, her ne anlatıyorsak anlatalım birbirimizi üzmeyelim, en nihayetinde sevdiğimiz bir konuyu paylaşıyoruz. yeni yılda bende esenlikler dilerim, tayyareci mail grubuna bazı linkler atmıştım , eğer gruba üye değilsen hemen ol-ki history'den o mail'i okuyabilesin, hoşuna gideceğine eminim.sevgili Fethi, ZIU projesi ile ilgili elimde cok fazla bilgi yok ama bildiklerimin hepsini THK ve NAC-6 makalesi ile beraber aktaracağım , ilaveleri en sonra yazarım. herkese sevgi ve saygılarımla
Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 04/01/2003 : 09:02:27
Hakan737 merhaba, Muhittin OZDIRIM hocayla zamaninda baya konusmustuk.Hem rahmetli Nuri DEMIRAG hemde rahmetli Vecihi HURKUS hakkinda.Bir cok kisi farkli sey soyler Nuri DEMIRAG hakkinda. Bir kisim,Zamaninda Ismet INONU'nun asiri devletci politikasinin Demirag'in gayretlerini baltaladigini idda eder.Hatta bir hikayeyi zamaninda degisik agizlardan bir cok kere dinlemistim.THK egitim ucagi arar. Nuri DEMIRAG alir yaptigi ucagi,gosteri yapmak uzere Eskisehir,INONU'ye dogru yola cikar.Inonu meydani simdi oldugu gibi o zamanda cayir bayir.Ve pistin bir ucunda bastan sona bir hendek vardir.Nuri beyin bundan haberi yoktur.Cok guzel bir inis yapar ama hendekten haberi olmadigi icin yepyeni ucak hendege duser.Boyle olunca yetkililer ucaktan sogur ve projeyi MILES MAGISTER kapar.Herseye ragmen Nuri bey gayretlerine devam eder.Abi isin en uzucu yani,o yillar ulkemizin ismi ucak uretebilen ulkeler arasinda sayiliyordu. Ankara yolunuz dustugune THK Genel baskanliginin kutuphanesine bir ugra. JANE'S ALL WORLD AIRCRAFT aniklopedisinin o yillardaki kopyalarinda Nuri beyin ucaklarini gorebilirsin. Ispanya ic savasi esnasinda Cumhuriyetcilere RUSYA ve ABD, fasistlere ALMANYA ve ITALYA destek verir.Ispanyollar Nuri beyin yaptigi bir savas ucagini cok begenir(modelini bilmiyorum ???) ve siparis verir.Ancak Inonu hukumeti ucagin ihracina musade etmez.Bu olay Nuri beyin isini baltalayan son olay olarak bilinir bir cok kisi tarafindan.bu zirai ilaclama ucaklariyla ilgili yazilarini sabirsizlila bekliyorum. gorusmek uzere |
sodincer
üye
45
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 04/01/2003 : 12:03:26
ZIU projesi resmi olarak 1996 yılında baslar. O zamanki refah-yol koalisyonu, bir zirai ilaçlama uçağı için bir ön tasarım yarışması açıyor. tasarım gereksinimleri 1500 kg ilaç taşıma kapasitesi, gerektiğinde yangın söndürme uçağı olarak kullanabilme imkanına sahip olma vs. bu ön tasarım yarışmasına TAI, ODTÜ Havacılık Müh. 4.sınıf öğrencileri ve sanırım İTÜ den iki yüksek lisans öğrencisi katılıyor (bu bilgi yanlış veya eksikse İTÜ lü meslekdaşlar düzeltsinler lütfen). ön tasarım raporlarının son teslim tarihi temmuz 1997. raporlar teslim edildiği sırada sanırım, türkiye cumhuriyeti tarihinin en ilginc dönemlerinden biri koalisyonun dağılması ile son buluyor. daha sonraki bir senede yaşananlar hakkında bir bilgim yok. sanırım, tainin teklifi kabul edildi ve 97-98 arası projenin olgunlaştırılması ile geçti. 97-98 yılları, TAI nin kuruluşundan itibaren, tasarım ve geliştirme müdürlüğüne en fazla istihdamın yapıldığı dönemdir. 98in ikinci yarısı tasarımın anahatlarının iyice belirginleştiği, detay stress hesaplamalarının başladığı , ilk parça kesiminin (first metal cut) yapıldığı devredir. 98in ikinci yarısından 2000in 3. çeyregine kadar olan periyod cok yoğun bir çalışma ile geçirilmiştir. (tasarım geliştirme bölümündeki insanlar bu iki sene boyunca belli sıkışıklık zamanlarında gece saat 12 lere kadar , mesai ücreti almaksızın çalışmışlardır. o zaman tasarımdaki arkadaşlarla TAI Kapı Güvenlikte çalışan arkadaşların nasıl bu kadar ahbap oldugunun sırrı :) o yıllar TAI nin su anki bilgi birikiminin gercek temellerinin atıldığı yıllar oldu.) daha sonra TAI icinde yapılan bir ankette ucaga ZIU adı veriliyor.daha dogrusu bu isim ucağın üzerinde kalıyor, ZIU denıle denile. wingletsiz 15 m açıklığı, 2 m. veter hattı, 6 derece dihedrali olan sabit veter uzunluklu, ok açısı olmayan bir kanat. 600 HP lik, Orenda motor.(in-line) 1500 kg lik ilaç taşıma kapasitesi. çelik kafes konstrüksiyon gövde, yay çeliğinden iniş takımları, konvansiyonel konstrüksiyon alüminyum kanat (çift lonjeron), kompozit ilaç deposu.yapısal tasarım ve analizler, yakıt sistemi tasarımı, ucuş mekaniği ve aerodinamik hesapları hepsi TAI icinde yapılmıştır. devamı gelecek.... |
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 04/01/2003 : 22:48:43
ZIU sanırım ilgi çeken bir konu :) bende projenin hangi politik döneme ait olduğu veya bir tasarım yarışmasının sonucu olarak projenin hayata geçtiği yönünde bir belge yok ama üzerine bendeki bilgiler ile şunları ilave edebilirim.GAP projesi doğrultusunda güneydoğu anadolu'da ekilebilir tarım arazisinin süratle artacağı ve buna bağlı olarak yaklaşık 300 uçaklık bir pazarın doğacağı öngörüsü üzerine bu proje başlıyor. Uçak aslında PA-36 pawnee veya husky tipine çok benziyor-ki kişisel olarak görüşüm Türkiyedeki pazarında, yani uçulacak alan ve atılacak ilaç kapasitesi bakımından bu formasyon oldukça yeterli gibi- ve turboprop olarak tasarlanıyor. O zamanlarda yayınlanan çoğu havacılık ve strateji dergilerinde bu haber olarak yayınlanmıştır. Anca TAI yetkilileri turboprop motorun Türkiye ve Türkiyedeki ilaçlama alanlarındaki işletme problemleirni göz önüne alarak-bana göre haklı- uçağı piston motorluya çeviriyor. İlk prototip üretildikten sonra finansman sağlanamadığı için proje rafa kaldırılıyor. Bu bilgileri doğrudan bir ZIU araştırması ile değil THK'nın NAC-6 çağı ile ilgili yaptığım araştırma esnasında yayımlanmış kaynaklardan ve TAI halkla ilişkiler ile yağtığım kısa bir soru cevap görüşmesi ile elde ettim. ancak işin kötü tarafı bana bu dönemde sanki THK'nın bu projenin hayata geçirilmemesi ile ilgili bir parmağı var gibi geliyor. Çünkü aynı dönemde NAC-6 projesi ile ilgili adımları atan THK'nın yetkili ağızları TAI'nin işbirliğine yanaşmadığından bahsediyor (1999 yılı Uçantürk dergilerinde yayınlanmışlardır). Oysa THK aynı dönemde NAC-6 gibi enteresan bir proje için hatırı sayılır birkaçmilyon doları gözü kapalı bayılıyor ve amaç "300 uçaklık "potansiyel pazara kendi imalatı uçaklar ile girebilmek! (bası kaynaklarda 300 değil 250 uçak olarakda geçmekte)Üst üste gelmiş iki proje ve birisi "para yokluğundan" rafa kalkarken-ki TAI bir devlet kuruluşu ve THK TAI'nin küçükde olsa hissedarı. Diğer yandan bugün tamamen elde patlamış ve 4.5milyon dolar harcanmış ama ortada olmayan bir NAC-6 rezaleti.. ZIU ile ilgili olarak bilmediğim bilgileri sabırsızlıkla bekliyorum. sevgi ve saygılarımla Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 05/01/2003 : 04:00:44
Hakan737 merhaba, Proje hakkinda fazla bilgim yok ama TAI diger ulusal sanayilerle iliski kurmayi reddettigi sure hic bir yere gelemez.Yapilan zirai ucak icin secilen motor hic bilinmeyen bir motordur. Motor Sivi sogutmali bir motordur.bu motoru kullanan ucak tipleri yok denecek kadar azdir. Motor kendini kanitlamamistir dunyada.Adi bile bilinmez havacilik camiasinda..bu motorun ucurdugu ne tek motorlu,ne de cok motorlu ucak vardir.Motor pazarlansin diye bir kac ucuga takilmisitr ama motor piyasada tutunamamistir. Cok mu zor du basit bir arastirma yapip dogru motoru secmek. Ulkemizde ilaclama yeni bir havacilik konusu degil. Rahmetli Vecihi HURKUS'un baslattigi havadan ziraii ilaclama yaklasik 55 senedir yapilmaktadir ulkemizde. THK diger havacilik konularinda oldugu gibi havadan ziraii ilaclama konusunda da en tecrubeli ve etkili kurulustur.Yazikki senin dedigin gibi politik sebepler kuruluslarin beraber calismasini kisitlar.Milli degerler dolar karsisinda ezilir.Eminim motor secimi yapilirken BIRILERININ KARAR VERMESINE YARDIMCI OLUNMUS???????? NAC-6 projesiyle coook yakindan ilgilenmistim.Sadece YAZIK derim yapilanlara.YAZIK...YAZIK!!!!!
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 05/01/2003 : 04:45:06
Hakan merhab, Biraz once ORENDA firmasinin web sayfasina baktim.Zamanin oldugunda bir bak.www.orenda-recip.com bizim milyonlarca dolarimiz yok.Kisitli kaynaklarla en iyinin en makul fiyata yapilmasi gerek.Yeni,bilinmemis,kanitlanmamis bir motoru alip yatirimi tehlikeye sokucak rahatligimiz yok, olamaz.O kadar Hovarda olamayiz.Amerika zaman zaman bu numarayi yapar.Yapilan bir ucak,top, vs yada bilgisayar kendi isteklerini karsilamaz,ama yinede alir ufak rakamlarda.Sokar envanterine,saga sola goturu kullanir.Sonra dis pazara kakalar.Eee koskoca Amerika kullanmis,demek ki bir bildigi var.????? Yok abi motor'u da sen yaparsin,anlarim o zaman.Yaparim yatirimi,ucururum ucagi.Ne pahasina olursa olsun.THK'den rica ederim teknik eleman ve pilot proje icin.Yaralanirim THK'nin yillar yili birikiminden.Ilaclama sezonu ilaclamay,yangin sezonu yangin'a gotururum.Sonra nereye satican kardesim ucagi? Iran'a mi Irak'a mi .Sat.Rahat rahat yazarim ...anlim acik derim "100% turk muhendisi tarafindan yapilan , TC-ZIU HURKUS 1, ihraca hazirdir.Raporuma THK'nin TC-ZIU bilmem kac saat,su bolgelerde,su kosullarda kullnadigini eklerim. En sonada yazarim "Made in TURKIYE" Ama yok dayi,sen bunlari yapma,git "Uncle Sam" e danis onlar herseyi bizden iyi biliyor.Zamaninda (1950s)demokratlar soktu bizi bu pislige ,hala tirmaliyoz cikicam diye...HAYIRLI ISLER gorusuruz
|
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 05/01/2003 : 21:08:53
sevgili Fethi, inan bana ZIU'da seçilen motor ile ilgili çok fazla bir bilgim yok. TEk bildiğim bakım ve işletme sorunları olabileceğinden piston motorluya geçildiği. Ama yinede şöyle bir pencere açayım . TAI "0"'dan bir uçak yapıyor ve doğal olarak motor endüstrimiz olmadığı için (TEI'yi saymıyorum)bir motor seçimini bu şekilde yapmış olabilir. Ya NAC-6??? yahu adamların tüm haklarını satın aldıkları uçaktan dünyada hiç yokki? kullanan tek ülke kiralık oalrak fransa olmuş o da ilk üretilen 2 prototip uçak. Başka uçak yok. Bugün bile THK'nın elinde olanlar bu ilk prototipler. Uçağı THK'ya kakalayan şirket'de şaibeli zaten , uçağın yedek parçası yok bu yüzden diğer tezgahdaki uçaklar yedek parça olarak kullanılıyor. E şimdi nerde kaldı şimdi THK'nın Türkiye'deki zirai havacılıktaki tecrübesi-ki?? demekki orada da birileri birşeye KARAR VERMİŞ(VERDİRİLMİŞ)!!!!bakınız ATilla TAçoy yönetimi! ben çaıkça söyleyeyim ZIU'da bu motorun seçilmiş olması beni üzmez,zaten pazar dar, öncelikli pazar Türkiye ardındanda en fazla ilaç yapılan arap ülkeleri. üretim hattı olsun olsun 1000 uçaklık olacak bir proje için lisans altında üretim yapılacak bir tesis kurmaya gerek varmı bu ancak fizibilite hesabından sonra çıkar ama bu motor olmasıdımı Lycoming hala motor üretiyor :)) ama NAC-6'nın alternatifi bile yok :)) ellerindeki AN-2'leri ilaçlamada maliyeti karşılamadığı için çıkaracak olan bir kurum hangi mantık ile kendini ispatlamış bir Dromader efsanesi varken gidip nac-6 hesaplarına dalıp 4.5milyon doları iç eder ona bakmak lazım ..iyiki uçağı yapamamışlar diyorum kendi adıma çünkü o uçağın üzerinde "made in Türkiye" damgası bize hiç ama hiç yakışmazdı.konu güzel gidiyor..devam :)vaktim olunca daha fazla yazarım inşallah :) Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
sodincer
üye
45
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/01/2003 : 00:20:39
projede çalıştığım bölüm motorla ilgili değildi ama bu konuda birkac sey söylemek isterim uçağın max kalkış ağırlığı 3500 kg. yapılan hesaplara göre gerekli motor 600 hp o zamanlarda 600 hplik in-line motor yok tai de radyal motor kullanmak istemiyor (sanırım boyutlarından ötürü) bugune kadar yapılan yaklaşık 10 test ucuşunda bu motordan şikayet edildiğini hiç duymadım. aynı şekilde tasarım çalışmalarında da orenda şirketinden azami destek alındı. yani uzun lafın kısası, şahsi kanaatim, motor seçimi başarılı bir seçim. THK konusuna gelince, o devirde THK nin bu yaptığı zihnimizi bir hayli bulandırmıştı !!!!! |
sodincer
üye
45
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/01/2003 : 00:22:31
projede çalıştığım bölüm motorla ilgili değildi ama bu konuda birkac sey söylemek isterim uçağın max kalkış ağırlığı 3500 kg. yapılan hesaplara göre gerekli motor 600 hp o zamanlarda 600 hplik in-line motor yok tai de radyal motor kullanmak istemiyor (sanırım boyutlarından ötürü) bugune kadar yapılan yaklaşık 10 test ucuşunda bu motordan şikayet edildiğini hiç duymadım. aynı şekilde tasarım çalışmalarında da orenda şirketinden azami destek alındı. yani uzun lafın kısası, şahsi kanaatim, motor seçimi başarılı bir seçim. THK konusuna gelince, o devirde THK nin bu yaptığı zihnimizi bir hayli bulandırmıştı !!!!!ZIU ile ilgili daha detaylı bilgileri I. Ulusal Uçak Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayında sunulan tebliğlerden edinebilirsiniz.
|
Fethi
üye
USA
56
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/01/2003 : 04:36:38
Hakan737 merhaba, Abi dediklerin dogru.Isin icine politika girince neyin ne olucagi belli olmaz. NAC-6 projesi buyuk bir yalan.Umarim memleket geldigim zaman gorusebiliriz,konuyu daha ince konusuruz. TC-ZIU konusuna gelince.... 10 Saat tecrube ucusu hic bir sey.Ya da 1.5 saatten 10 sorti(15 saat) o da hicbirsey. Ilaclama ve yangin ucuslari hem makina(ucak),hem de pilot-teknisyen icin agir ucuslar.Bazen gunu geliyor 11 saat takometre ucusu oluyor.Yani motor 11 saat durmadan calismis. Farz edelim Tekirdaga Mayis ayinda SUNE mucadelesine gittiniz,iki hafata kaldiniz.Bu on bes gun icinde yaklasik 70-80 saat ucus olur.Bazi gunler ucamazssiniz.Yagmur yagdi...ruzgar cikti..su oldu bu oldu.Ama guzel bir gun rahat 9 saat takometre ucusu yaparsiniz. Anlatmak istedigim su.Dunya piyasasinda bu kosullarda on binlerce saat kullanilmis degisik motor tipleri var.Cok mu zor du bu motorlarin arasindan bir secim yapmak??? Daha once soyledim tekrar soylerim.Bizim paramizi sokaga aticak rahatligimiz olamaz.!!Ama hakan senin de bildigin gibi, kararlar ne yazikki konuyu bilen kisiler tarafindan alinmiyor.Bu bir gercek.Yazikki Nac-6 projesinde de ayni sey oldu.Ulu onder ATATURK'un istegiyle kurulan THK'nin ismi yolsuzluga karisti.YAZIK..YAZIK Ben bu TC-ZIU icin sifirdan motor yapilsin demedim. Hic bilinmeyen bir motor ucagimiza takilip riske giriliyor.Boyle bir risk'e giriliyorsa,kendi urettigim motorla riske girmeyi tercih ederim.Hakan seninde dedigin gibi,baslangicta parasal kazancimizin olmaz.Ancak edinilen bilginin degeri hic birseyle olculmez. Gorusmek uzere
|
iletin
üye
Turkey
79
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/01/2003 : 12:52:39
benim anladığım kadarı ile gariban ülkelerin yapabileceği en akıllıca yatırım savaş uçağı üretmek tezat gibi görünüyor ama eğitim çağı zirai ilaçlaba uçağı üretilmesi imkansız galiba. bu tür gayretler insanları heyecanlandırmıyor bile. dolayısı ile bir kaç konuya yakın insanın gayreti olarak kalıyor. Bence böyle olmasıda mantıklı. Zirai ilaçlama uçağını yapsan ne olur yapmasan ne olur. sanki o proje erbakanın islam uçağı ütopyasıydı gibi hatırlıyorum. Sağa sola gitmişti malezyayla filan kur yapıyordu baktı orda acayip bir havacılık gayreti var ortaya bu proje çıktı galiba. Erbakanı bilirsiniz neye kafası çalışırki bu işlere çalışsın. sonra insanlar komik o uçak bir çalışsaydı adam aya ayak basmış gibi hatırlardı mürid leri. Bu garip adam itü de okurken devlet almanyaya göndermiş eğitim için ilerde işime yarar diye. Oda orda staj yapmış tank fabrikasında heralde bir iki teknik resim filan da çizmiştir. Sonra yıllar geçince bir baktıkki erbakan alman leopar tanklarının motorunu tasarlayan adammış. Bababa koskoca dünya savaşından çıkmış dev alman sanayisi meğerse erbakan olmasa leopar tankını yürütemeyecekmiş. Bunlar böyle işte o yüzden pırıl pırıl insanların 12 lere kadar mesaisi ile yapılan uçak tarihe mücahit erbakan uçağı diye geçerdi. İranla doğal gaz anlaşması yaptı islam kardeşliği uğruna. Zirai ilaçlama uçağıda öyleydi heralde. Değildi ise bile işe islam uçağı muhabbeti karışmıştı çok iyi hatırlıyorum şu M8 olayı yani . Eğer bu zannettiğim gibiyse uçağın başına gelenler çok açık. cumhuriyet türkiyesi erbakan efsanesi bırakmak istememiştir havacılık tarihine. Iran doğal gaz anlaşmasına yapılanları takip ederseniz uçağın kaderinde bana hak verirsiniz. Iran la erbakanın flörtü yüzünden yapılan anlaşma bir türlü faal hale getirilemiyor. Hep bir mızık çıkarıyoruz gazı almamak için. En son pompa istasyonlarımı ölçüm istasyonlarımı ne standart değil demiştik şimdi bakalım ne diyeceğiz iranlılara.
|
iletin
üye
Turkey
79
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/01/2003 : 15:24:20
başka konu açmaktansa buraya yazayım dedim ilgilenen yorum yapar.Ne dersiniz sizce TAI mi kayseri hava ikmal bakım merkezimi türkiyenin uçak üretim merkezi olmalı CN235 in bazı kısımları kayseriye kaydırılmış demekki birilerinde bir kafa karışıklığı yada tereddüt var. Aslında TAI nin türkiyenin uçak üretim merkezi olması gerekirken neden kayseri den vazgeçilemiyor. yada tai milli davranmayacaksa TAI yi millileştirme zorunluluğu ile amerikalılarla uğraşmaktansa birikim kayseriyemi kaydırılmalı geç olmadan Sonra başka bir soru TAI yi f16 için kurduk yani sonuçta bir kaç yüzey kaplama, biraz talaşlı imalat birazda membran pres ler filan var olmalı bu tesisde kalanıda mastarda birleştirme işlemleri yapılan boş alanlar. Neyse f16 için kuruldu ama sonra casa nın uçağı yapıldı fransızın helikopteri yapıldı italyanın eğitim uçağı yapıldı avrupanın nakliye uçağı yapılacak sonra sikorsky yapıldı. demekki f16 içinde amerikalı ile fabrika kurmaya gerek yoktu kur bir kayseri hava ikmal gibi benim uçak fabrikam bu f16 yı yada f18 i hangisini seçersem burada üreteceğim lisans verirseniz deseydik adamlar kabul etmezlermiydi neden ortak olduk bu adamlarla yarı yarıya anlamıyorum. Italyanlar ortak olmadan uçak montajı yaptı g222 seçilseydi case cn235 yerine teknolojide verilecekti. İspanyolların cn235 ilede adamlarla yarıyarıya ortak olmadan bir sürü teknoloji almadıkmı belkide f16 dan daha fazla üretim teknolojisini hiç ortak olmadan ispanyollardan aldık. Kompozit malzeme yeteneği tai ye casa dan geldi sanırım. Okudumda çorba yapmışım. Özetle amerikalıları kendi fabrikamızda üretim yapmaya ikna edemezmiydik. Etseydik bazı şu anda sahip olduğumuz onlardan aldığımız teknolojileri yetenekleri alamazmıydık Not : Lütfen ederdik iletin ama fabrikamız yoktiki diye nükteli bir cevap vermeyin de yeni tartışma çıkmasın Çünkü tai yi ben bile kurabilirim eminimki. teşekkürler. |
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/01/2003 : 19:57:30
İletin,zirai mücadele uçağıyla ne olacak demişsin; I.Dünya Savaşı'ndan sonra galip devletler Almanya'da sadece sportif havacılığa en fazla 180 beygir uçakların yapım/işletmesine izin verişmişlerdir ama o planörcü Alman gençleri II.Dünya Savaşı'nda çok iyi birer "ace" olmuşlardı.Demek istediğim kendimiz yaptıklarımızdan kazançlarımız büyük olacaktır.Birgi "Verecek aydınlığı olmayan karanlığı sever." Edited by - birgi on 06/01/2003 20:01:29 |
|