ANASAYFA
Anasayfa | Forum Anasayfa | Profil | Kayıt | Aktif Konular | Arama
Kullanıcı İsmi
Şifre:
Şifremi bu bilgisayarda hatırla! 


Şifrenizi Unuttunuz mu?

 Bütün Forumlar
 PİLOTAJ
 Helikopter Manevraları
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sayfa: 
of 3
Yazan Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
snipercan
üye


Turkey
119 Cevap
Gönderilme Tarihi - 16/04/2002 :  20:52:14  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
bildiginiz gibi helikopterler pervanenin dönerek havayı yere bastırması mantıgı ile çalışıyor.pervane pallerinin açısının da değiştiğini hatırlatayım uçaklarda Hatve denen olay.aynı yöne dönen pervane ya havayı iter yada çeker.Şimdi helikopterin motorunun durduğunu ve aşağıya düşmeye başladığını düşünelim pilot pallerin açısını ayarlayarak düşüş ile hızlanmasını sağlarsa ve uygun zamanda (bu zaman helikopterin tipine ağırlığına etc.. değişir) açıyı değiştirse ve paller yeniden havayı aşağıya bastırsa
1)düşüş inanılmaz yavaşlar
2)zamanlama ve açı ayarlaması ile helikopteri kuş gibi indirmek mümkün olur
3)iniş takımı fifty fifty sabittir unutmammak lazım açık olsada sert bir çarpmada ne kadar kar eder ???
4)pilot boeing ya da bell'e dua eder :))
CAN BUYUKBURC

quote:

Herşeyden önce inilecek zeminin fazla kötü olmaması lazım.Birde helikopter alçalırken;hızınında çok yüksek olmaması gerekir.Bunlar benim söyleyebileceklerim,birisi daha teknik bir şekilde açıklarsa elbette daha iyi olur.

(Unutmadan iniş takımlarınında açık olması gerekir )



Ucmak yasamaktır.Sayfa Başına Git

gokhan1969
üye


Turkey
1 Cevap
Gönderilme Tarihi - 04/05/2002 :  11:07:34  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Hatay'a 3 yıl önce gelen Cougar pilotlarıyla konuşmuştum, eğitim yaparken havada motoru tamamen kapatıp, yeniden çalıştırıyorlarmış. Böyle bir şey duydunuzmu?


Çift motorlu hemen her hava aracında uçuşta tek motor arızası çalışılır. Bu çalışma bir motoru idle'a alarak veya tamamen susturularak yapılabilir. Bu çalışmanın yapılıp yapılamayacağı ilgili hava aracının operatör talimnamelerinde ve eğitim manual'lerinde belirtilir. Uçuş eğitimi yaptığım ve yaptırdığım çift motorlu uçaklarda defalarca tek motoru susturup tekrar çalıştırdım.Şu ana kadar s-70 helikopteri ile bir motoru tamamen susturmadık fakat susturulamayacağı için değil emniyet için...çift motorlu hava araçları FAA/FAR/JAA/JAR kuralları gereği belirli koşullarda tek motoru ile hava aracını uçurabilmek zorundadırlar. Ben kara havacılıkta uçuş öğretmeniyim, T-41,T-42,C-421,U-17,UH-1,S-70(UH-60 sikorsky) kullanıyorum. Forumu yeni farkettim . bundan sonraki konulara elimden geldiğince katılacağım sevgiler

Sayfa Başına Git

epaprat
üye


Turkey
29 Cevap
Gönderilme Tarihi - 30/05/2002 :  10:35:41  Profili Göster  Ziyaret epaprat'ın Anasayfasını   epaprat a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Fotonun gerçekliğini bence o kadar önemli değil,apache'nin yaptığı manevra; doğru zamanda yapılırsa büyük ihtimal bir stinger'ı ekebilir.Aslında karahavacılık grubuna bir mail atsak daha iyi olmaz mı?
Birgi

Korkarak yaşıyorsan; yalnızca hayatı seyredersin...



Selamlar;
Önce stinger eğitimi alan bir arkadaşımdan öğrendiğim bilgiyi aktarıyım.
Stingerlar 5M hıza ulaşabiliyor ve yaklaşık 30-40G çekebiliyor.Bundan sonraki kısmı matematiği ve havacılıkla ilgili ciddi bilgileri olan arkadaşlar düşünsün ki zaten yeteri kadar bilgisi varsa IR ile size lock olmuş bir Stingerdan değil apache bir F-16 bile kurtulamaz.Sizi kurtarabilecek manevralar ancak arazinin şartlarından faydalanmak(Çok tehlikeli ve bileği kuvvetli pilot ister) yada IR ile değilde ısı güdümlüyse uçağınıza zarar vermeden yönünü şaşırtacak daha büyük bir ısı çıkartarak buna mümkün olduğu kadar yakın ve hızlı uçmak(Bir rafineri vurmak gibi yine cesaret bilek kuvveti ve bu olaydan sonra yaşayacağınız diğer hadiseler için sağlam sinir sistemi vs. vs vs. gerekir).Bunun dışında 40G çekerim ve 5M üzeri hızla uçan bir aleti kullanıyorum derseniz bilmem.Aksi takdirde sizi kurtaran tek manevra eject kolunu çekmek olur bilmem anlatabildim mi?

Ertaç Paprat
TK450Sayfa Başına Git

epaprat
üye


Turkey
29 Cevap
Gönderilme Tarihi - 30/05/2002 :  10:56:55  Profili Göster  Ziyaret epaprat'ın Anasayfasını   epaprat a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Hatay'a 3 yıl önce gelen Cougar pilotlarıyla konuşmuştum, eğitim yaparken havada motoru tamamen kapatıp, yeniden çalıştırıyorlarmış. Böyle bir şey duydunuzmu?


Her hava aracının havada motor arızası gibi durumlarda uygulanacak bir emergency usulü vardır.Fakat Türk Hava Kuvvetlerinde kasten emergency durum yaratmak en son yasaktı.(Tabii bu konuda şu an halen hava kuvvetlerinde görev yapan arkadaşlar yönetmelik ve emirleri daha iyi biliyordur.)

Ertaç Paprat
TK450Sayfa Başına Git

snipercan
üye


Turkey
119 Cevap
Gönderilme Tarihi - 30/05/2002 :  11:02:39  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Selamlar;
Önce stinger eğitimi alan bir arkadaşımdan öğrendiğim bilgiyi aktarıyım.
Stingerlar 5M hıza ulaşabiliyor ve yaklaşık 30-40G çekebiliyor.Bundan sonraki kısmı matematiği ve havacılıkla ilgili ciddi bilgileri olan arkadaşlar düşünsün ki zaten yeteri kadar bilgisi varsa IR ile size lock olmuş bir Stingerdan değil apache bir F-16 bile kurtulamaz.Sizi kurtarabilecek manevralar ancak arazinin şartlarından faydalanmak(Çok tehlikeli ve bileği kuvvetli pilot ister) yada IR ile değilde ısı güdümlüyse uçağınıza zarar vermeden yönünü şaşırtacak daha büyük bir ısı çıkartarak buna mümkün olduğu kadar yakın ve hızlı uçmak(Bir rafineri vurmak gibi yine cesaret bilek kuvveti ve bu olaydan sonra yaşayacağınız diğer hadiseler için sağlam sinir sistemi vs. vs vs. gerekir).Bunun dışında 40G çekerim ve 5M üzeri hızla uçan bir aleti kullanıyorum derseniz bilmem.Aksi takdirde sizi kurtaran tek manevra eject kolunu çekmek olur bilmem anlatabildim mi?

Ertaç Paprat
TK450
[/quote]
merhabalar,
Kesinlikle yanlış bir tanımlama çünkü eger kaçmak mümkün olmasaydi o zaman uçmanın da pek bir anlamı olmazdı degil mi.Kimse vurulacagını bile bile gitmez oraya (istisnalar haric).Ertaç glibII gibi manevralar ve elektronik harp gibi uygulamalar sayesinde kurtulmak mümkün ayrıca G yi hesaplayabilecegin bir formulde a(ivme)=mV/r^2 formuludur ve yer cekimide ivme sayilir.Ayrıca bu G kuvveti her fuze icinde aynı degildir SA tiplerine Stinger versiyonlarına gore dahi degisir.sadece infrared degil radar gudumlu fuzelerde vardır asıl önemli olan Pilotun etkili bir RWR(Radar Warnin Receiver)ının olması ve fuzeyi gorebilmesidir.gormese bile RWR ı kullanarak bir sansı vardır.Ayrıca IR fuzeleri aldatmak için gunesi bile kullanmak mumkundur ve kimi zaman basarılı olmaktadır.
Sevgiler Saygılar,


Ucmak yasamaktır.Sayfa Başına Git

epaprat
üye


Turkey
29 Cevap
Gönderilme Tarihi - 31/05/2002 :  08:34:40  Profili Göster  Ziyaret epaprat'ın Anasayfasını   epaprat a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
[/quote]

merhabalar,
Kesinlikle yanlış bir tanımlama çünkü eger kaçmak mümkün olmasaydi o zaman uçmanın da pek bir anlamı olmazdı degil mi.Kimse vurulacagını bile bile gitmez oraya (istisnalar haric).Ertaç glibII gibi manevralar ve elektronik harp gibi uygulamalar sayesinde kurtulmak mümkün ayrıca G yi hesaplayabilecegin bir formulde a(ivme)=mV/r^2 formuludur ve yer cekimide ivme sayilir.Ayrıca bu G kuvveti her fuze icinde aynı degildir SA tiplerine Stinger versiyonlarına gore dahi degisir.sadece infrared degil radar gudumlu fuzelerde vardır asıl önemli olan Pilotun etkili bir RWR(Radar Warnin Receiver)ının olması ve fuzeyi gorebilmesidir.gormese bile RWR ı kullanarak bir sansı vardır.Ayrıca IR fuzeleri aldatmak için gunesi bile kullanmak mumkundur ve kimi zaman basarılı olmaktadır.
Sevgiler Saygılar,
[/quote]

Selamlar;
Evet haklısın kaçmak konusunda olayı biraz abarttım kaçmanın tamamen imkansız olduğunu imâ etmiş gibi oldum.Hız ve G kabiliyeti konusunda,yapabileceği manevraları anlatabilbilmek için örnek verdim.5M hıza ulaşabilen ve 30-40G çekebilen bir aletin manevra kabiliyeti ile bir F-16 ve pilotunun yapabileceği manevralar arasında tabii ki dağlar kadar fark vardır.Bu konuda bir örnekte RUS S300'leri olabilir menzil ve kabiliyet bakımından Türkiye'nin başını ağrıtabilecek durumda füzelerdir ve bu yüzden G.Kıbrıs'a konuşlandırılması Türkiye'nin tepkisine yol açmıştır.RWR'a örnek verecek olursak günümüz modern uçaklarının hemen hemen hepsinde bu sistem zaten var.Fakat pilotlar doğru manevra noktasını yakalamak için füzeyle görsel teması sağlamak zorundadır.Yine Stinger'a dönecek olursak görsel temas sağlandığında yapabilecek çok fazla bir şeyiniz kalmamış olabilir.
Bu arada Can kaçıncı sınıf olduğunu bilmiyorum ama 4.Sınıftan Bora Uzunlar ve 3.Sınıftan Kürşad Harmancı'ya selamlarımı iletirsen sevinirim.(4.Filoyu çok özledim onların arasından tek tek isim sayarsam çok uzun olacak en kısa zamanda hepsiyle görüşme fırsatı yaratmayı düşünüyorum.)Kamp ne zaman başlayacak bilgin var mı?

Selamlar;


Ertaç Paprat
TK450Sayfa Başına Git

snipercan
üye


Turkey
119 Cevap
Gönderilme Tarihi - 31/05/2002 :  14:42:09  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
merhabalar,

Stinger IR gudumlu oldugundan kacmaya pek olanak yoktur cunku pasif seeker baslikli olunca bir fuzeyi RWR yakalayamaz.habersiz GUUM!Bosnada vurulan F-117 de oldugu gibi hic ikazsiz bir anda.Stingeri kısaca acıklayayım.Omuzdan atılan bir ucak savar fuze cok etkin buyuzden Savas ucakları alcaktan ucmazlar.Adam gider daga bekler ucagı gorunce mesafeye bakar ve arkasına atar.

Bu arada Ertaç 4.sınıfım selamların gitti bil ancak burda fazla bunun muhabbetini yapma konularla ilgilen lutfen ok?
sevgiler saygılar


Ucmak yasamaktır.Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 09/11/2002 :  09:13:57  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Yerden-havaya veya havadan-havaya bir füze bir helikoptere kilitlenirse, helikopter füzeye hedef olmamak için ne gibi manevralara yapabilir?

Korkarak yaşıyorsan; yalnızca hayatı seyredersin...



Sevgili kardeşim,
helikopterler üzerinde aktif ve pasif olmak üzere füze önleme sistemleri mevcuttur.Bu sistemler ;
1-Radar ikazı
2-Radar karıştırıcı
3-IR suppressor
4-IR jammer
5-flare
6-chaff
Helikopterler alçak irtifa uçuşu yapabilen (NOE) en hızlı ve en ölümcül silahlardandır.Yerden veya havadan kilit atılmış bir helikopter ya bu sistemleri kullanır yada noe uçuş teknikleri sayesinde kendini koruyabilir.Bununla iligi onlarca da manevrası vardır.Havadan havaya füze sistemleri ile donatılmış bir taarruz helikopteri havada uçan herşey için (helikopter ya da jet)fark etmez ölümcül bir silah haline gelir.Sabit duruş ,ekseni etrafındaki dönüş kolaylığı , ki bu 1-2 saniyedir,jetlerin imha edilmesinde helikopterler için çok büyük bir avantajdır.Bazı arkadaşlar helikopter ile bir f -16 karşılaşmasında ne olacağını merak ediyor olabilirler.Silah sistemleri eşit olan bir taarruz helikopteri ile jetin karşılaşmasında jetin helikopteri bularak imha etmesi hemen hemen imkansızdır.Fakat sinsi bir şekilde kendini kamufle etmiş bir taarruz helikopterinin gözünden ve füzelerinden kurtulmak neredeyse mümkün olmamaktadır.saygılarımla...

Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 09/11/2002 :  09:14:44  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Yerden-havaya veya havadan-havaya bir füze bir helikoptere kilitlenirse, helikopter füzeye hedef olmamak için ne gibi manevralara yapabilir?

Korkarak yaşıyorsan; yalnızca hayatı seyredersin...



Sevgili kardeşim,
helikopterler üzerinde aktif ve pasif olmak üzere füze önleme sistemleri mevcuttur.Bu sistemler ;
1-Radar ikazı
2-Radar karıştırıcı
3-IR suppressor
4-IR jammer
5-flare
6-chaff
Helikopterler alçak irtifa uçuşu yapabilen (NOE) en hızlı ve en ölümcül silahlardandır.Yerden veya havadan kilit atılmış bir helikopter ya bu sistemleri kullanır yada noe uçuş teknikleri sayesinde kendini koruyabilir.Bununla iligi onlarca da manevrası vardır.Havadan havaya füze sistemleri ile donatılmış bir taarruz helikopteri havada uçan herşey için (helikopter ya da jet)fark etmez ölümcül bir silah haline gelir.Sabit duruş ,ekseni etrafındaki dönüş kolaylığı , ki bu 1-2 saniyedir,jetlerin imha edilmesinde helikopterler için çok büyük bir avantajdır.Bazı arkadaşlar helikopter ile bir f -16 karşılaşmasında ne olacağını merak ediyor olabilirler.Silah sistemleri eşit olan bir taarruz helikopteri ile jetin karşılaşmasında jetin helikopteri bularak imha etmesi hemen hemen imkansızdır.Fakat sinsi bir şekilde kendini kamufle etmiş bir taarruz helikopterinin gözünden ve füzelerinden kurtulmak neredeyse mümkün olmamaktadır.saygılarımla...Sayfa Başına Git
theeagle
üye


Turkey
32 Cevap
Gönderilme Tarihi - 15/11/2002 :  10:23:26  Profili Göster   theeagle a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Yerden-havaya veya havadan-havaya bir füze bir helikoptere kilitlenirse, helikopter füzeye hedef olmamak için ne gibi manevralara yapabilir?

Korkarak yaşıyorsan; yalnızca hayatı seyredersin...



Sevgili kardeşim,
helikopterler üzerinde aktif ve pasif olmak üzere füze önleme sistemleri mevcuttur.Bu sistemler ;
1-Radar ikazı
2-Radar karıştırıcı
3-IR suppressor
4-IR jammer
5-flare
6-chaff
Helikopterler alçak irtifa uçuşu yapabilen (NOE) en hızlı ve en ölümcül silahlardandır.Yerden veya havadan kilit atılmış bir helikopter ya bu sistemleri kullanır yada noe uçuş teknikleri sayesinde kendini koruyabilir.Bununla iligi onlarca da manevrası vardır.Havadan havaya füze sistemleri ile donatılmış bir taarruz helikopteri havada uçan herşey için (helikopter ya da jet)fark etmez ölümcül bir silah haline gelir.Sabit duruş ,ekseni etrafındaki dönüş kolaylığı , ki bu 1-2 saniyedir,jetlerin imha edilmesinde helikopterler için çok büyük bir avantajdır.Bazı arkadaşlar helikopter ile bir f -16 karşılaşmasında ne olacağını merak ediyor olabilirler.Silah sistemleri eşit olan bir taarruz helikopteri ile jetin karşılaşmasında jetin helikopteri bularak imha etmesi hemen hemen imkansızdır.Fakat sinsi bir şekilde kendini kamufle etmiş bir taarruz helikopterinin gözünden ve füzelerinden kurtulmak neredeyse mümkün olmamaktadır.saygılarımla...
[/quote]

merhabalar,
Bu konuda gercekten kesin bir sey soylemek cok zordur cunku F-16 nin radarinin ozelliklerinide cok iyi bilmek teorik olarak F-16 ile yerdeki metal kola kutusu bile gozukebilirken 12metrelik bir helikopteri nereye saklandigini cok merak ediyorum.eger bir tepe arkasina saklamissa F-16 geldigini nereden goruyor hadi gordu diyelip F-16 arkasina yada onune gecip ne fuze atacak?stinger mi?yoksa AMRAAM mi?hadi atti diyelim RWR stinger tipiIR gudumlu haric pilotu dogrudan uyarcaktir.Unutmamak gerekir ki modern hava savasinda Fighter tipi ucaklar cogu zaman alcak ucmazlar bu durumda helikopterin yuksekte bulunmasi onu havada asili duran bir kaz durumuna sokar cunku kendisine gelen bir fuzeden kacmaya yetecek kadar hizli hareket edemez!.Evet helikopterler dogru kullanildiginda cok tehlikelidir ancak her turlu tufek tabanca fuze vb silahla etkisiz hale getirilebilirler ancak ben hic tufekle vurulan F-16 duymadim!
saygilar sevgiler,

heyt bee :)Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 15/11/2002 :  19:23:29  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
sevgili kardeşim,
kola kutusunu tespit edecek kadar duyarlı bir radarın helikopterde olma imkanı yok mu sence?Öncelikle radarların çalışma ilkeleri hakkında bilgi sahibi OLMAK çok önemli.Sahip olunan radar warning ikaz sistemleri pasif sistemler olup sadece pilotu sesle ikaz eder ki bu taarruz helikopterlerinde de mevcuttur.Atılan füzelerin vurma ihtimali ise silahın teknik özelliklerine bağlıdır.Yani değil bir helikopterden yerden atılması durumunda bile aynı etkiyi gösterecektir.Sütre gerisinde bulunan bir hava aracının tespit edilmeside (radar ile)mümkün değildir.Bu konuda sana çok daha detaylı bilgiler gönderebilirim.Bulabilirsen apache longbow helikopterinin özelliklerini incele.Beni anlayacaksın.Ayrıca yüksekte uçan ya etkisizdir ya da kolay avdır.Sence 1991 yılında günlerce bombalanan ıraka sonunda neden helikopterler girebilmiştir.Bunun bir sebebi olmalı.değil mi?dalları tamamen farklıdır.Karşılaşma ihtimalleri çok değildir.Fakat teknolojik olarak eşit silah sistemlerine sahip helikopter uçak için her zaman daha öldürücüdür.ÖZELLİKLE GECELERİ....
SAYGILAR...

Edited by - afacan on 15/11/2002 19:24:33Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 21/11/2002 :  02:17:31  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

merhabalar,
bencede fotomontaj cunku helikopter su ile aynı hızda hareket etse bile pervane havayı aşağıya doğru bastırdığı için suda her halukarda dalga yaratır.
Ayrıca yavas giden bir helikopteri okadar yana yatırmak mumkun mu?

Ucmak yasamaktır.



Dostum şayet bahsettiğiniz su üzerindeki apache helikopter resmi ise fotomontaj değil....
selamlar...

Sayfa Başına Git

Robust
üye



17 Cevap
Gönderilme Tarihi - 21/11/2002 :  21:08:24  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Bu tartismaya sekil vermesi acisindan, bizdeki Super Cobra AH-1W'lerin Aim-9L Sidewinder ile uctugunu belirtmekte fayda var. Neden Cobralara boyle bir fuze entegre edildi? Genelde hava ustunlugunun tam olarak size gecmedigi bir savas alaninda gorev yapacak bu helikopterlerin, heran karsi tarafin savas ucaklari veya helikopterleri ile karsilasma durumlari var. Buna karsi kendileri korumalari icin US MArines ile birlikte bizdede Aim-9L fuzeleri AH-1W'lerde kullaniliyorlar. Aim-9L kullanilmasinin Stinger'e gore buyuk harp basligi, daha uzun menzil, her yonden hedefe kilitlenme gibi avantajlari var...Ama biraz agir 80-90 kiloluk Aim-9L yerine istenirse ayni pylon uzerinde 2 Stinger tasinabilir...

1991 yilinda yasanan Korfez savasinda yere yakin dusuk hizda seyreden bir Irak helikopteri Laser guided bomba ile vurulmustu, buda gosteriyorki uygun arazi ve sartlarda helikopterlerin ucaklara karsi kendilerini korumasi daha zor...Cok daglik ve vadilerle dolu bir ortamda helikopter kendini daha iyi koruyacaktir, ama Col veya deniz uzeri ucuslarda helikopterin saklanmak gibi bir sansi yok...Ucaklar sahip olduklari hiz, manevra, yuksekten ucabilme, daha uzun menzilli silah tasiyabilme gibi kabiliyetler sayesinde helikoptere gore daha avantajlilar...Zaten dunyadaki genel eglimde saldiri helikopterleri sadece kendilerini savunma icin a/a fuze tasirlar hic bir sekilde pusuya yatip bir F-16 avlamak gibi gorevleri yoktur...Gecmiste guney doguda yasanan olaylar gosterdi ki, savas alanina hakim olummadigi surece helikopterlerin gorevleri cok risklidir ve pusuya yatmis bir terrorist elindeki stinger veya en basitinden agir makinali tufek ile helikopteri dusurebilir, pilotlari vurabilir...Afganistanda ABD'nin helikopter kayiplarinin hemen hepsi kucuk kalibre silahlar veya RPG-7 roketi isabeti sonucunda olmustur. Koca bir OZel kuvvetler CH-47'si RPG-7 roketi ile dusurulmustur...Bu tip gorevlerde helikopterin sahip oldugu Chaff/Flare, RWR,MVS gibi oz savunma sistemeleri ise yaramayacaktir...Helikopterler icin en uygun ortamlar artik gecelerdir...Bu trendi son yillarda gelismis ulkelerin sahip olduklari kabiliyetlerde gormek mumkundur. Bu yuzdende TSK'da elindeki helikopterlerin cogunu GGG ile uyumlu hale getirmis ve bir cok platforma FLIR sistemleri entegre edilmektedir....

Saygilar

Feridun

Sayfa Başına Git

theeagle
üye


Turkey
32 Cevap
Gönderilme Tarihi - 07/12/2002 :  12:45:29  Profili Göster   theeagle a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
merhabalar,
herseyden once hicbir sekilde bir helikopterin bir ucak icin diger tehditlerden daha oldurucu olduguna inanmıyorum.bir savas ucagına gore son derece yavas ve irtifada son derece hantal kalan sadece tepe agac gibi sutrelerin gerisine saklanan bir arac zaten ucagı gorebilmek icin kendinide gostermek zorunda kalacaktır.ayrica zaten son derece narin bir yapıya sahip olan helikopterin kendi tehditleriyle ugrasmaktan ucaga ayıracak bir gorevi zor olmaz mi?helikopterler neden once girdi?guzel bir soru ancak mekanize birliklerden hizli ve silahli kesif gorevi icin girmişlerdir.guvenli bolgeleri vb bolgeleri tespit edip onculuk yapmıslardir ancak bunu daha net belirlemek icin birazda ABD nin komuta yapısını bilme ve inclemek gerekir.burda Kara Kuvvetleri K nın istihbarat gibi bilgiler icin diger kuvvetlerden yardım istememesi neden olmustu aynı isi hava kuvvetleri yada CIA de yapabilirdi.Boyle olmasinin sebebi ise her operasyon sonrasi hangi silahlar ise yaradı eksikler neler hangi tip sistemlere ihtiyac duyulur bir daha ki sefere gereksiz ne var elimizde vs gibi sorular incelenir.Kara Kuvvetleri elindeki bu platformları kaybetmek istememistir.Ayrica Afganistanda yapılan bir harekatta uc helikopter aynı bolgede vurulmus murettebat ve diger personel hava kuvvetlerinin bombalaması ve bolgeyi yumusatmasi sayesinde kurtarılabilmistir.neden silahlı helikopterler bu isi yapamamamıstır?eger bu isi dahi yapamıyorlarsa ne is yaparlar?silahlı kesif ve magara bombalaması ve tank avlama!bunun disinda ki gorevler personel ve arac icin intihar gorevleri olabilir?
sevgiler saygilar

heyt bee :)Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 11/12/2002 :  19:32:41  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

merhabalar,
herseyden once hicbir sekilde bir helikopterin bir ucak icin diger tehditlerden daha oldurucu olduguna inanmıyorum.bir savas ucagına gore son derece yavas ve irtifada son derece hantal kalan sadece tepe agac gibi sutrelerin gerisine saklanan bir arac zaten ucagı gorebilmek icin kendinide gostermek zorunda kalacaktır.ayrica zaten son derece narin bir yapıya sahip olan helikopterin kendi tehditleriyle ugrasmaktan ucaga ayıracak bir gorevi zor olmaz mi?helikopterler neden once girdi?guzel bir soru ancak mekanize birliklerden hizli ve silahli kesif gorevi icin girmişlerdir.guvenli bolgeleri vb bolgeleri tespit edip onculuk yapmıslardir ancak bunu daha net belirlemek icin birazda ABD nin komuta yapısını bilme ve inclemek gerekir.burda Kara Kuvvetleri K nın istihbarat gibi bilgiler icin diger kuvvetlerden yardım istememesi neden olmustu aynı isi hava kuvvetleri yada CIA de yapabilirdi.Boyle olmasinin sebebi ise her operasyon sonrasi hangi silahlar ise yaradı eksikler neler hangi tip sistemlere ihtiyac duyulur bir daha ki sefere gereksiz ne var elimizde vs gibi sorular incelenir.Kara Kuvvetleri elindeki bu platformları kaybetmek istememistir.Ayrica Afganistanda yapılan bir harekatta uc helikopter aynı bolgede vurulmus murettebat ve diger personel hava kuvvetlerinin bombalaması ve bolgeyi yumusatmasi sayesinde kurtarılabilmistir.neden silahlı helikopterler bu isi yapamamamıstır?eger bu isi dahi yapamıyorlarsa ne is yaparlar?silahlı kesif ve magara bombalaması ve tank avlama!bunun disinda ki gorevler personel ve arac icin intihar gorevleri olabilir?
sevgiler saygilar

heyt bee :)


Sevgili arkadaşım,
yazdığın yazıyı tebessüm ile okudum.Çünkü taarruz helikopterleri hakkında o kadar az bir bilgiye sahipsin ki...
Bildiğimiz gibi savaş başlı başına bir RİSK tir.Savaşta amaç eldeki kuvvetlerden maksimum fayda sağlayarak hedeflerin imha edilmesidir.Bu amaç uğruna imha etmek gibi imha olma riskide her zaman mevcuttur.Yıllar boyunca yapılan savaşları incelersen havadan yapılan tüm harekatlar kara birlikleri ile desteklenmedikçe sonuçsuz kalmıştır.Bu geçmişte böyle olmuştur gelecekte de böyle olacaktır.(2.dünya savaşında japonya ya atılan atom bombası hariç)1991 körfez savaşında da günlerce süren bombardımandan sonra yer birlikleri ve helikopterler bölgeye girmişlerdir.Bu bombardıman esnasında da birçok uçak düşürülerek pilotlar esir alınmışlardır.
Helikopterler ile uçakların karşılaştırılması elma ile armutu karşılaştırmaktan farksızdır.Yaptıkları işler ve görevleri birbirlerinden çok farklıdır.Helikopterler mükemmel manevra kabiliyetine sahip çok alçak seviyelerde yaklaşık olarak 350 km hız yapabilen yapabilen (yer+1 feet)düşman radarlarından kendisini gizleyebilen ve yüksekten uçmak zorunda kalan uçakları kolaylık tespit edebilen oldukça ölümcül silahlardır.Fakat bunları detayları ile bilememen çok normal çünkü Kara kuvvetleri Komutanlığında bulunan bu silahların nedense tanıtımı bir f-16 kadar yapılamamaktadır.Bir taarruz helikopterinin düşman üzerindeki etkisini güneydoğuda bölücü eşkiyaya karşı yürütülen operasyonlar da görme şansını buldum.Bir jet uçağının yapamadığı şeyleri çok modern olmamasına rağmen cobra helikopterlerin nasıl imha ettiklerini de bizzat görerek yaşadım.Ayrıca bu konu ile ilgili olduğum için bir taarruz helikopterinin bir jet uçağı için nasıl bir tehdit olduğunu da çok iyi bilmekteyim.
Havadan havaya füzeler ile donatılmış taarruz helikopterlerinin jetler ile karşılaşması durumunda tespit edilene kadar çoktan füzelerini ateşlemiş olmaları olasılığı çok yüksektir.Kısacası uygun silahlar ile teçhiz edilmiş taarruz helikopterleri hem yer birlikleri için hem de havada bulunan tüm araçlar için büyük tehdittir.Bu sebeptendir ki alınması amaçlanan KING COBRA helikopterlerinin fiyatının 48 milyon dolar olmasına rağmen ki bu fiyatla ile 2 tane f 16 alınır Türk Silahlı Kuvvetleri 145 adet helikopteri parayı esirgemeden alma çabası içindedir.(Bu sayı kriz sebebiyle 90 'a düşürülmüştür.)
Saygılarımla...


Sayfa Başına Git

Robust
üye



17 Cevap
Gönderilme Tarihi - 12/12/2002 :  21:21:15  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Afacan Arkadasim,
Merhaba,

Bu son yazinda bir iki yanlisin var. Yuksekten ucan savas ucaklarini helikopter hangi radar veya sistem ile tespit edecek? Savas helikopterleri temel olarak hedef tespit ve teshis icin FLIR/TV/LASER Isaretleyici'den olusan sistem kullanirlar, bu sistemlerinde menzil ve gorus kisitlamalari vardir. Bu sistemler hic bir sekidle bir radarin yerini almazlar, tamamen passif sistemlerdir, bu yuzden menzilleri kistilidir. Koyu hava sartlarinda perforsmanslari duser...FLIR sisetmlerinin kotu hava sartlari performansini telafi etmek icin aktif bir radar olan Longbow bu yuzden gelistirilmistir...AH-64D Apache'lere eklenen micro dalga prensibi ile calisan Longbow radari ile gece/gunduz kotu hava sartlarinda bile 10kmdeki tanklari yakalayip oncelikle en cok 10 tank'a kadar Hellfire atisi yapmak mumkundur. Butun bu islemler full otomatik yapilablir...Ama dikkat et bu Longbow radari sadece yer hedeflerini yakalamasi icin yapilmistir...Hava hedefi tespit teshis kabiliyeti yoktur...Bu yuzden Helikopterler kendi baslarina hedeflerin bulmalari pilotun gozunun keskinligine baglidir ki bu en fazla iyi hava sartlarinda bile 8-10 km yi gecmez...Obur tarafta F-16 gibi bir savas ucagi radari ile yerde cok dusuk hizda ucan veya hover yaparak duran bir helikopteri cok uzaklardan yakalayabilir, ve AMRAAM gibi uzun menzilli fuze atisi yapabilir...

Burada elma ile armutu karsilastirmak diyoruz, bunda herkes hem fikir...Saldiri helikopterini gorevi ayri, Savas ucagini gorevi ayridir...Saldiri helikopterlerini temel gorevi anti-tank, anti-personel ve yer birlikleri icin yakin hava destegi gorevleridir...Bir savas ucagi ise gunumuzde cok gorevli platformlardir, yaptiklari gorev bazen saldiri helikopterleri ilede cakisa bilir...Hava kuvvetlerinin temel gorevi kisa veya uzun sureli savas alani hava ustunlugunun saglanmasidir...Hava ustunglunuz yoksa, yerdeki birliklerini buuyk kayiplar verebilir, ne kadar cevik olurlarsa olsunlar, helikopterleriniz dusurulebilir...Korfez Savasinda yapilanda oncelikle hava ustunlugunun elegecirilerek, karsi tarafin yerdeki birliklerinin hirpalanmasi, savas gucunun kirilmasi ve elindeki silahlarin mumkun oldugunca imha edilmesinidir...1.Korfez savasinda mac Saddam'i Kuveyt'ten atmakti. Hava ustunlguunu ele gecmesi, ve surekli bombardimanlar ile Irak orduus zaten perisan bir vaziytte kalmistir. Daha sonra kara birlikleri ile Kuveyt isgalden kurtarilmis ve kara savasi sadece 100 saat surmustur. Eger hava ustunlugu olmasaydi, kara savasi 100 saat surebilir miydi? Ayni taktik Bosna ve Koosovada da calismistir, Sirp'larin asagi yukari butun ekonomik tesisleri havadan vurularak, imha edilmis, sonunda pes etmek zorunda kalmislardir...dikkatini cekerim bu savaslarda Ozel Kuvvetler disinda yer birlikleri fazla rol almamistir. Apache'ler bile Arnavutluga yerlestirilmis, savasta kullanlmamis ama iki tanesi daha savas agirmeden egitim zaaiyati almistir...Koosova savasinda amac Sirp'lari masaya oturup anlasma imzalamya zorlamkti, eger amac Sirbisatnin bir kismi isgalden kurtarmak olsaydi kara bilrikleir ve Apache'lerde bu savasa girerdi, bunda suphe yok...O halde Hava ve Kara belli bir amac icin bir birlerini destekleyici kuvvetlerdir, tabi ki Hava'dan bombalamakla bir ulke yi isgal edemzsin ama o ulkeyi 30 sene geriye goturebilirsin...Kisaca burada amac onemlidir....

Guney dogudaki bolucu orgute karsi CObra'larin bir Savas ucagindan daha basarili olmasi supriz degildir. Cunku Cobra havada asili durarak 20mm top veya roketleri ile cok genis bir alana yayilmis terrorist yuvalarini nokta atisi ile imha edebilir, ucaga gore daha esnek gorev yapar. Helikopterin avatajli oldugu nokta budur zaten, uygun bir posizyonda hover yaparak top veya roket atisi ile hedefini imha etmek. Bir savas sucagi havada durarak bomba atamaz veya top atisi yapamaz. Cobra'lar yeri gelmis dag tepelerinde uslenerek operasyonlara yakin destek vermislerdir...Ne zaman ucak'lar bombalamak icin cagrilmistir, genelde Cobra'nin silahlarini etkisiz kaldigi veya helikopterin ucmasnin tehlikeli oldugu vadilerdeki hedeflere Ucaklar tarafindan 500-2000lb'lik bombalar atilarak terrorist yuvalari imha edilmistir...Duzensiz bir ordu ve Insana karsi yapilan bu savasta Super Kobralar bu avaantajlarini cok iyi kullanmislardir...Bunlarin yaninda 2-3 helikopterimizde PKK'nin attigi gudumlu fuzelere kurban gitmistir, buda helikopterlerin gorevinin riskli oldugnun bir gostergesidir, ozellikle savas alanina tam hakimiyet yoksa...

Son olarak King Cobralarin fiyati butun sistemleri ile 56 milyon dolara cikmasi mumkun...Butun sistemlerinden kastim, silah, yedek parca, gorev techizati(Fuzeler, EW, simulator vs) dahil...Neden bu kadar pahali, oncelikle Turkiyede uretilmesiniin getiridigi bazi ek masraf var...Bize onerilen(bizim istedigimiz) King Kobra AH-1z ile ABD'nin kendisi icin uretecgi sistem arasinda farkliliklar var...eger bu helikopteri ABD'den bitmis vaziyette direk alirsak buyuk bir ihtimalle cok daha ucuza gelmesi mumkun...TAI'de uretilecek olaan govde, Aselsan urunu sistemleri entegrasyanu, motor'larin TEI'de montaji, dige Turk firmalarinin uretime katilmalari bizim en az %50 yerli uretim, teknoloji transferi amacimizz ne kadar uygun ise, ekonomik olarak butcemizede biraz maliyet getirmesi beklemeliyiz...Baska turlu kendi kendimiz yeterli olamayiz... gulu seven dikenine katlanir...son olarak birde neden ATAK projesi simdiye kadar imzalanmadi derseniz, iste burada afacan arkadasiminin dusuncesi ile ters dusen bir neden ile imzalanmadi. Genelkurmay, birim fiyati f-16'nin kat ve kat ustune cikan bir helikopter almak istemedi ve zamanin genelkurmay baskanininda bana kimse F-16 fiyatina Saldiri helikopteri aldiramaz dedigi soylenmektdir...1991 ve 1993 yillarinda alinan AH-1w helikopterleinin birim maliyeti 15 milyon dolardi, simdi gecenlerde Yunanistan 12 adet ilave AH-64 Apache icin yaptigi anlasmada tanesine 56 milyon dolar odemeyi kabul etti...

Saygilar

Feridun

Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 13/12/2002 :  18:30:10  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sevgili Robust,
açıklayıcı bilgilerin için çok teşekkür ederim.Bazı konular da haksız olduğunu söylemek mümkün değil.Fakat söylediğin hususlara bazı ekler yapmak istiyorum.

1- 3 ncü nesil taarruz helikopterlerinin hepsinde hava savunma ve tespit radarları bulunmaktadır.Bu maksatla tespit ettiği helikopter veya uçaklara atabileceği 2 adet hava-hava füzesi taşımaktadırlar.

2- Güneydoğu da iç güvenlik operasyonların da kullanılan jet uçaklarının etkisi burada aslında uzun uzadıya tartışılabilir.Ama gerek olduğunu sanmıyorum.Şayet ele geçen bir teröristin uçaklar ve kobralar hakkındaki düşüncelerine ulaşabilirsen savunduğun düşüncelerden vazgeçmek zorunda kalabilirsin.

3-Güneydoğu da yapılan operasyonlar da füze ile helikopter düşürülmemiştir.1 adet cougar 1 adet ah-1w helikopteri sınır ötesinde güdümlü füze ile vurulularak düşürülmüştür.Düşme sebepleri yetersiz istihbarat sonucun da helikopterlere chaff-flare-ır suppresor-ır jammer sistemlerinin takılmaması ve tehditden haber alınamadığı için bir uçak gibi yüksekten uçmasıdır.Bu üzücü olaylardan sonra bu sistemler helikopterlere monte edilmiş olup bu sayede birçok helikopter atılan füzelerden kurtulmayı başarmış ve düşen helikopter olmamıştır.Ayrıca kullanılan arazi uçuş teknikleri sayesinde bu tehdit tamamen ortadan kalkmıştır.

4-King cobra helikopterlerinin alınmaması ile ilgili yayılan dedikodunun çok komik olduğunu düşünüyorum.Genel kurmay başkanının bu konuda bir ifadesi asla olmamıştır.Bu söylenen sözler hava kuvvetleri komutanı tarafından söylenmiş helikopter alınana kadar f-4 lerin bırakılarak yeni bir uçağa geçmesini teklif etmiştir.Daha sonra kendisine olay ayrıntıları ile anlatınca düşüncelerinden vazgeçmiştir.Zaten stratejik kararların alınmasın da sadece bir kişinin ,bir komutanın düşüncesine dayanarak iş yapma 3 ncü dünya ülkesi olmayı gerektirir ki ben türkiyenin tsk ile ilgili konularda 3 ncü dünya ülkesi olduğunu kabul etmiyorum.King cobraların gelmemesinin tek sebebi,

King kobra helikopterinin hedef tespit ve atış sisteminin yazılımının milli olmasını amerikalıların kabul etmemesidir.Çözülemeyen tek sorun maalesef budur.

saygılarımla ....

Sayfa Başına Git

leydi
üye



11 Cevap
Gönderilme Tarihi - 14/12/2002 :  17:51:20  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sevgili afacan arkadaşım,
bir havacılık mühendisi olarak söylediklerine katılıyorum Bu konular maalesef yeterince bilinmediği için sadece anlatıldığı ve reklamı yapıldığı şekilde bilinmektedir.Kara kuvvetleri komutanlığının bu öldürücü silahları hakkında yeterince bilgi vermemesi düşündürücüdür.King cobraların yazılımının millileştirilmesinin sağlanmasıyla fiyatı ne olursa olsun stratejik bir karar gereği mutlaka alınacaktır.Helikopterin öldürücü bir silah olduğunu düşünmemek teknolojiyi yakından takip etmemektir.Tüm arkadaşlarıma soruyorum madem helikopterler muharebe sahasının pahalı oyuncakları amerika neden 10 yıl içinde 1200 adet comanche helikopterini üretmeyi planlamaktadır?Kuzey ırakta düşürülen helikopterlerimizle ilgili olarakta ,savunma sistemleri yenilenmiş ve taktik uçuş şekillerini uygulamaya başlamış helikopterlerimiz şu an da uçaklardan daha az risk altındadır.

leydi

Edited by - leydi on 14/12/2002 17:56:06Sayfa Başına Git

Robust
üye



17 Cevap
Gönderilme Tarihi - 15/12/2002 :  19:00:10  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sevgili Afacan,

"3. nesil helikopterlerde Hava Savunma ve tespit radari bulunmaktadir" diye yazmissin ama hangi 3. nesil helikopterde, hangi hava savunma radari var? 3. Nesilden kastin Commanche helikopteri ise bu helikopterin sahip oldugu sistemler arasinda hava savunma radari diye bir sey olmadigini yapacagin kucuk bir arastirma ile gorursun...Eger 3. nesilden kastin AH-64D Apache veya Tiger ise ayni sekilde yer hedeflerini bulmak icin Apache Longbow radarindan baska bir radar sistemi kullanmiyor...

Benim guneydoguda helikopterlerimiz dusuruldu dememdeki amacta buydu, sinir otesi operasyon veya sinir ici operasyon, sonucta 2 helikopter ve 15 murettabat SA-7 fuzesine kurban gitti...Aslinda hafif capli silah ile dusurulen veya yaralanan helikopterlerimizde var ama burada detaya girmek gereksiz...

King Kobra anlasmasi niye imzalanmadi, aslinda senin yazdigin sebeb onceligini kaybetmis durumda, ABD'nin istedigi sekilde Mission Computer denilen atis-kontrol ve harekat bilgisayarinin ve yaziliminin ABD'nin ongordugu sekilde Tubitak ile ortak gelistitirlmesi ve uretilmesi kararlastirildi...Simdiki sorun projenin bu sekli ile maliyetinin yuksek olmasinda...TAI ana yuklenici, esas uretici Bell firmasi ise TAI'nin alt yuklenicisi...TAI arada kalmis durumda...ABD hukumetinin en son bir onerisi var, eger kabul edilirse bu helikopterler direk FMS yolu ile satilacaklar ve Turk alt sistemleri monte edilecek...TAI'de belki biraz govde uretimi ve montaji yapacak. Genelkurmay baskanin boyle soyledigi bir kac yayin organinda cikti artik detayini ben bilmiyorum, senin soylediign gibide olabilir...F-4E'lerden modernize edilmeyenlerinin degistirilme zamani coktan geldi, hava kuvvetleri komutanida hakli simdi...

Saygilar

Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 16/12/2002 :  21:44:26  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Sevgili Afacan,

"3. nesil helikopterlerde Hava Savunma ve tespit radari bulunmaktadir" diye yazmissin ama hangi 3. nesil helikopterde, hangi hava savunma radari var? 3. Nesilden kastin Commanche helikopteri ise bu helikopterin sahip oldugu sistemler arasinda hava savunma radari diye bir sey olmadigini yapacagin kucuk bir arastirma ile gorursun...Eger 3. nesilden kastin AH-64D Apache veya Tiger ise ayni sekilde yer hedeflerini bulmak icin Apache Longbow radarindan baska bir radar sistemi kullanmiyor...

Benim guneydoguda helikopterlerimiz dusuruldu dememdeki amacta buydu, sinir otesi operasyon veya sinir ici operasyon, sonucta 2 helikopter ve 15 murettabat SA-7 fuzesine kurban gitti...Aslinda hafif capli silah ile dusurulen veya yaralanan helikopterlerimizde var ama burada detaya girmek gereksiz...

King Kobra anlasmasi niye imzalanmadi, aslinda senin yazdigin sebeb onceligini kaybetmis durumda, ABD'nin istedigi sekilde Mission Computer denilen atis-kontrol ve harekat bilgisayarinin ve yaziliminin ABD'nin ongordugu sekilde Tubitak ile ortak gelistitirlmesi ve uretilmesi kararlastirildi...Simdiki sorun projenin bu sekli ile maliyetinin yuksek olmasinda...TAI ana yuklenici, esas uretici Bell firmasi ise TAI'nin alt yuklenicisi...TAI arada kalmis durumda...ABD hukumetinin en son bir onerisi var, eger kabul edilirse bu helikopterler direk FMS yolu ile satilacaklar ve Turk alt sistemleri monte edilecek...TAI'de belki biraz govde uretimi ve montaji yapacak. Genelkurmay baskanin boyle soyledigi bir kac yayin organinda cikti artik detayini ben bilmiyorum, senin soylediign gibide olabilir...F-4E'lerden modernize edilmeyenlerinin degistirilme zamani coktan geldi, hava kuvvetleri komutanida hakli simdi...

Saygilar




peki robust arkadaşım ,
değerli bilgilerin için teşekkürler...

Sayfa Başına Git

Konu 3 Sayfa Uzunluğunda:
  1  2  3
 
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sıçra:

Tayyareci Forum : İKOVAN BİLİŞİM

Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000