Yazan |
Konu |
|
flyingfortress
üye
Turkey
81
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 24/03/2002 : 20:32:48
Merhabalar, Düsündüm de bu yazdiklarimizi okuyanlar, diyebilirler ki: Neden hep askeri ucaklarla ugrasiyorsunuz, hic mi sivil havaciliktan, ya da ne bileyim kucuk bir pirpirlidan bahsettiginiz görmedim. Varsa yoksa askeri havacilik alanindaki gelismeler. Ne zevk alirsiniz bunlardan.... Cevaben 50 sene öncesinde yazilmis bir makalden kisa bir alintiyi nakletmek isterdim. Söyle yaziyor:"Avrupa?da tayyarecilik terakkiyatının günü gününe olan safhalarini, yalniz fennî bir harikanin sayan-i hayret tekâmülâti gibi telâkki etmek degil, her an beseriyetin basina semadan inecek müthis bir afet gibi korku ile takip ve tetkik etmek mecburiyetindeyiz." (tamamı forumun genel konular bölümünde, nostalji basligi altinda) Sahi, bu konu tamamina erince bir ara sivil havaciliktan da bahis acsak nasil olur? sevgiler (An-225 dolusu) Remzi Öztürk
|
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 24/03/2002 : 23:41:11
neden askeri havacılık? cunku askeri havacılık ucak yapım teknolojisinde her zaman onculuk etmiş ve hemen her yenilik once askeri uçaklarda ardından sivil uçaklarda uygulanmıştır.Ucmak yasamaktır. |
GENERAL
üye
USA
38
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 04:13:14
quote:
Sayin Ferhat Erol Bey,Ben ABD'nin Michigan eyaletinde bulundugum icin New York uzerinde o gun (11 Eylul)ucan USAF ucaklarini canli olarak gormedim ama olayi canli aktaran TV lerden F-15 ve F-16 ucaklarinin goruntulerini gordum. Ucaklarin silahli veya silahsiz olduklarina o goruntulerden karar vermek zor acikcasi, ama olay oldugunda havada egitim ucusunda bulunan Ohio ve Micgihan Air National Guard ucaklarinin o bolgeye sevk edildiklerini soylediler, tabi bu ucaklar egitim ucusunda olduklari icin silahsiz olmalari normal. Hatta, olay sirasinda Washington civarinda bulunan bir USAF C-130'a bile kesif/teshis gorevi verilmis, cunku havada yuzlerce sivil ucak vardi bu ucaklari ayni anda yere indirmenin imkansizligi malum...Ama sunu size soyleyebilirim belki Turkiyedede duyulmustur, Pittsburg yakinlarina dusen United airlines ucaginin aslinda F-16 larca dusuruldugu soylenti olarak dolasiyor, olayda ucagin kuyruk parcalari 2 mil ucaklikta bulundu, simdi official olarak ucak yolcularinin kokpite zorla girerek arap terroristlerle bogusurken dusurdukleri soyleniyor. Simdi herkes soruyor Ucagin karakutulari bulundu, neden halka aciklanmiyor diye..Resmi gerekce CVR cihazinin yere dusmenin etkisi ile zarar gormesi ve desifre edilememesi!!!Tabi bir ulkenin bu gibi bir konuyu halka aciklamasi zor kabul etmek lazim, bu ulke ABD bile olsa... Belki 40-50 sene sonra simdilik gizli olan seyler aciga cikar... USAF'in Washington ve New York civarinda QRA nobetinde bulunan ucagi dogal olarak yok, nedenini sizin ve Haluk beyin yazilarinda gormek mumkun. Ilk ucagin WTC kulesine vurmasi ile ikinci Kulenin vurulmasi arasinda simdi hatilamiyorum 30-40 dk sure var, ne olup bittigini anlayana kadar zaten ikinci kulede vuruldu. Bu saldirilardan sonra USAF'in bu sehirler civarinda bulunan uslerinden 15 dk icinde silahli F-16 ve F-15 ucaklari kaldirdilar, bu sirada Pentagon'a giden American Airlines 767 ucagi cok alcak uctugu icin radarlardan kaybolmus, telefon direklerini devirerek ucmus bir sure sonra cok yuksek bir hizda Pentagon'a carpmis. Bu ucagi onleyemediler F-16 lar havada oldugu halde, daha sonra yukarida bahsettigim United Airlines ucagi aslinda cok uzaklarda neredeyse Michigan'in guneyinde terroristlerce ale gecirildi ve dondurulerek Washington'a yoneldi, bu ucak tum uyarilari cevapsiz birakti ve Pittsburg yakinlarina geldiginde F-16 radarlarindada gorulmeye baslandi. Sozde Pilotlar 5 dk lik mesafedeydik diyorlar ama AMRAAM ile bu ucagi dusurdukleri suphesi var bende... Rus-ABD ucaklari karsilastirmasinda Haluk bey'e katiliyorum. Genel olarak Rus ucaklarinin (ozellikle Su-27 ve Mig-29 serisi) aerodinamik ustunlukleri olmasina karsin bu ustunlukler gercek bir savasta kullanilabilceklerine inanmiyorum. Mesela, Kobra manevrasi airshowlarda cok seviliyor ama bu konuda goruslerin yazan bir ABD li F-16 pilot bu tur manevralarin temel hava manevralari literaturunde yeri olmadigini ve yakin hava savasinda kullanilmadigini soyluyor. Bir mig-29 pilotu 7 G'den sonra manevrayi kesmek zorunda iken F-16 surekli 9G cekebiliyor, Mig-29'da bir fuzeyi ateslemek icin belki 5 tusa basmak gerekiyorken, F-16 pilotu bunu 2 tusa basarak yapiyor. F-16 radari ayni anda 10 hava hedefini takip(T-W-S modunda) ederken Mig-29 ancak 2 hedefi takip edebiliyor, daha bir cok farkliliklar mevcut. Bu farkliliklar bir bakima Rus-ABD prosedurlerinin farkli olduklarini soylesede, sonucta Radari ariza yapmadan daha uzun sure calisan ucak veya fuzesi ariza yapmadan hedefini bulan ucak vurulmdan gorevini yapacaktir..Bence Ruslarin aviyonik konusunda yapacak cok seyleri var... Saygilar FEridun Tasdan
|
KursadA
üye
USA
17
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 06:30:14
Haluk Bey,Mig-AT konusunda ben de size bir e-mail attigimi animsiyorum.. Ben ABD'nin baskenti Washington DC'de yasiyorum, ve sabahlari ise giderken Pentagon'un helikopter pistinin, yani ucagin carptigi yerin onunden geciyorum. (Bu arada ucagin carptigi yerin dis cephesinin hemen hemen tamamen tamir edilmis oldugunu belirteyim.) 11 Eylul'den hemen sonra Turk basin organlarinda bazi "uzman"'larin "Yolcu ucagi radarlara yakalanmadan nasil Pentagon'a yaklasiyormus? Bir bit yenigi var bu iste.." gibi yorumlarini eglenerek okuduk, Pentagon'un Washington Ronald Reagan National Airport'un pist basina uzakligi kus ucusu 2, 2.5 km. kadar olsa gerek. 11 Eylul gunu ve o gunu takip eden gunlerde en azindan Washington DC uzerinde yapilan devriye ucuslarinda ucaklarin silahsiz olduklari dogru degil. DC uzerindeki ucuslar cogunlukla Andrews AFB'de uslenen DC Air National Guard'in F-16'lari idi ki, benim gordugum ucaklarin hepsi 2 x AIM-120 AMRAAM ve 2 x AIM-9L Sidewinder ile yuklenmislerdi. Kursad |
haluksevel
Moderator
Turkey
203
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 13:24:54
Kürsat Bey, Sizi tekrar aramızda görmek çok güzel. O kadar çok kişiyle haberleşiyorum ki bazen karışıklıklar da oluyor. MiG-AT ile ilgili tek düzeltici mesaj sizden geldi. Sizden ve Feridun Bey'den özür diliyorum, size de diğer değerli katkılarınız için teşekkür ediyorum. Bana siz bir de "Belyakov"un kitaboından bahsetmiştiniz. Ben o günlerde Yefim Gordon'un "OKB MiG" ile ilgili kitabını almayı düşünüyordum. Sizin tavsiyenizi de göz önüne alarak hemen siparişimi Belyakov'un kitabına değiştirdim. Herhalde 1-2 hafta içinde elime geçer. Bu konuda da bir forum açabiliriz, ne dersiniz."Niye hep askeri uçaklardan bahsediyoruz" demiş sevgili Remzi Öztürk. Sivil havacılıla da ilgili konu bu forumda açılabilir ve ben de memnuniyetle katılırım. Ama bu konumuzun adı "Rus-ABD Uçakları".Bu başlık altında her iki ülkenin av uçaklarının yapımındaki felsefe farklılıklarını inceliyoruz. Tabii bu konu içine teknoloji casusluğu da zaman zaman giriyor; ve bunun uzantısı olarak bombardıman, nakliye, yolcu gibi büyük uçaklar da. Bu konunun tamamlanmasını beklememize gerek yok. Sevgili Remzi hemen bu tarzda bir konu açsın, bizde bütün içtenliğimizle katılalım. Sevgi ve saygılarımla Haluk SEVEL |
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 21:55:23
Konu hareketlendi diye bende yazayım dedim .Cogu aslında dogru ben USAf ucakları hasebiyle bir takım mulahazalarda bulunmak istiyorum. Nede olsa virtual bir weapon instructorum.Simdi eger Nellis AFB (Red Flag, Fighter Weapon School) ,NAVY DACT"TopGun" School, Anatolian Eagle:) gibi okulların kuruluş ve tarihcelerine bakarsak burdaki resmi benim anlatacaklarımla daha iyi oturturuz. aynen kore savasında F-84 lerle ve daha once bilinen hava muharebeleri taktikleri malesef Vietnam cagında cok ta basarılı olamamıstır. Özellikle F-4 un envantere cok matah birseymis gibi önce Navy tarafından alınıp sonra USAf a dikte ettirilmesi. AIM7 nin o verisyonlarının cok basarısız olmasına ragmen cok basarılıymıs gibi sunulması bu nedenle ilk F-4 lere top bile takılmaması. Hava muharebe bilgisinin bitmesine neden olmustur. Aynı donemlerde Red lerin Mig 21 le cok basarılı pilotlar (BFM ACM DACT acısından)olması USAF cok buyuk kayıplar verdirmiştir. Hava muharebelerinde cok buyuk zafiyeti olan USAF oncelikle F-4lere pod olarak Gun taktırmıstır. F-84 de 42 saniye Glen (42 saniyede dusmanın arkasına gecen )diye bilinen o zamanlar Bnb. E.Glen ni weapon shoolu kurarak ögretmen olarak atamıstır. Bu kişi EM diagrmaları diye bilinen temel kavramları ilk yazan hocadır. Gercekten F-4 le bu isin olmayacagı ta o zamandan ortaya cıkmıstır. Zaten oda son USAF/NAVY ortak ucagı olmustur. Daha sonra geliştirilen F-4 ucaklarında internal Gun vardır. Glen ve ekibinin teorilerine ve isteklerine dayanarak ilk dizayn edilen ucak F-15 dir gercek thrust weight oranı ,turn rate'i , Turnradius , Menzil ve Endurance olarak hala cok ciddiye alınması gelereken bir ucaktır. Fakat F-15lerin envantere girmesiyle ortaya cıkan problem su sekildedir: siz bir F-15 üretip 15 Mig 21 i dusurtuyorsunuz fakat kazara bir F-15 duserse zaiyat kafa kafaya denk geliyor. Bu durumda gercekten aynı kabiliyetlere sahip dusuk maliyette haifif biruçak geliştirilmesi gelrekliligi ortaya cıkmıstır. Bu neden le diyazn edilen ucak hakketten tüm dünyada kabul gormus ve korkulmakta olan bir uçaktır. Mighty F-16 Viper. (bknz lockheed Codeone mag F-16 history) Daha sonra gelisen Red Adversary uçaklar malesef f-16 ya klasik aerodinamik fight anlamında (Energy fight Vs Angular Fight bkz Fighter Combat by Robert SHAW) yetişememiştir. Su- serilerinin bazi miglerde sonunda bu ucağı yakalayıp geçtiler fakat 60 lı yılların hayali olan BVR (Beyond Visual Range ) Fight artık gerçekten F-4 lerin ilk yapıldıgında soylendigi gibi Knife fight ( Top Tüfenkle yapılan Close Quarter doghfight) ı tamamen bitirmiştir. Bu uçaklar anca sağda solda düşük sürat yuksek AOA gösteri yapabilirler. 311-Aggressor "AVPECCOR" Virtual F-16 Combat Squadron Http://www.Kangaldogs.org Basic Weapon Instructor Adversary Tactics Division |
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 20:34:45
merhaba, benimde izledigim bir belgeselde bir F-111 pilotu it dalası sıransında hic sans olmadıgı soylenen F-111 de birseyler kesfetmis.aslında kesfettigi topgun'da ki o unlu manevra bekle yaklassın sonra bir anda gaz kes burun yukarı suratte ani dusus ve dusman ucagı bir anda onunde.Fakat bu pilotun fark ettigi bunun ucagın aerodinamik ozellikleri ve motoru ile ilgili oldugu imis ve gerekli parametreler tutturuldugu sürece (hiz,gaz,irtifa,AOA...vs) her zaman yapılabilecegi imis.iste bu yuzden yuksek manevra kabiliyetine sahip F-16 ları yapma geregi duyulmus .........vsvs diyordu belgeseldeUcmak yasamaktır. |
haluksevel
Moderator
Turkey
203
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 21:39:55
Sevgili Snipercan,Bahsettiğin manevrayı F-111'in yapması bana hayal gibi geldi. Bu manevranın adı "Cobra Dance"dir; şu ana kadar Su-27 ve türevleri ile MiG-29 tarafından gerçekleştirilmiştir. MiG-29'un "alpha" açısı yani AOA 30 derecenin üzerindedir. F-16'da ise yanılmıyorsam bu açı 16 derece civarındadır. Ayrıca bu manevranın "dogfight" açısından hiçbir değeri yoktur, yalnız hava gösterilerinde uygulanabilir. Arkadan takip eden uçak veya füze 50 metre mesafeden takip etmiyor ki hemen bu manevrayı yapan uçağın önüne düşsün. Haluk SEVEL |
haluksevel
Moderator
Turkey
203
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 27/03/2002 : 23:04:35
Sevgili Tayyareciler,"Rus-ABD Uçakları" konulu forumumuzun sonuna gelmeye başladık. Çok güzel ve yüksek seviyeli fikir alış-verişi oldu. Katkıda bulunan herkese teşekkürler borçluyuz. Ama daha henüz bitmedi; kucağında taşı olup ta dökmek isteyen varsa acele etsin, bekliyoruz. Dün Webmaster'ımız Celal Uzar'la telefonda uzunca bir görüşme yaptık. Kendisine bu forum ile ilgili fikrimi açtım "Celal, ben bu Rus-ABD Uçakları'na gelen bütün yazıları birleştirerek bir makale yapmak istiyorum. "Yazan" kısmında "tayyareciler" yazılacak; metnin altında da katkıda bulunan bütün arkadaşlarımızın isimleri bir sıra dahilinde yer alacak (tarih sırası veya alfabetik sıraya göre). Buna karşı görüşü olan hemen söylesin, ilave edecek mesajı olan da lütfen acele etsin. Bu arada Sevgili Kürşat'a bir teşekkürüm var. Bugün " MiG, 50 Years of Secret Aircraft Design-Belyakov" isimli kitabım Amazon'dan geldi. Tavsiyene çok teşekkür ederim. Son derece kapsamlı, mühendislik ağırlıklı ve 480 sayfalık ciddi bir eser. Konuya gelirsek: Hava muharebe uçakları konusunda Sovyetler'in gerisinde kaldığı için USAF'ı tenkit ettik, hatta savunmamızı zaafa düşürdüğü noktasına kadar geldik (en azından ben değindim). Ama bir de Sovyet/Rus tarafına bakmak lazım. Bir kara ülkesi olan Rusya hava muharebe uçaklarına önem vermiş, önleme uçaklarını ihnal etmiş, hatta uzun bir süre unutmuştur. Çünkü staratejik bombardıman uçaklarına karşı Rus hava sahasının yalnız SA (yüzeyden havaya) füzelerle savunulabileceğini sanmışlardır. U-2 konusu bu konudaki başarısızlıklarının bir örneğidir. SA'larla savunulan kısım yalnız ülkenin Avrupa parçasıdır. Böyle bir sistem Ural'ların doğusunda, Sibirya'da yoktur. 1950'li yılların sonlarına doğru PVO (Protivo Vazduşhaye Oborane=Rus Hava Savunma Birlikleri)yalnız gündüz görev yapabilen MiG-17PF, MiG-17PM ve Yak-25'lerden oluşuyordu. Bu uçakların hiçbiri B-47, B-52, Avro Vulcan ve benzeri uçakların seyir tavanlarına çıkamıyacakalrı gibi geceleri veya kötü hava şartlarında görev yapma olanaklarına sahip değillerdi. İlk tedbir olarak, gövdesinin altına roket motoru yerleştirilmiş MiG-19PU geliştirildi. Amaç roket motoru sayesinde istenen yüksekliğe çıkıp USAF bombardıman uçaklarını avlamaktı. Ama netice tamamiyle bir başarısızlık oldu. Bunun neticesi Yak-25'in geliştirilmiş bir modeli olan Yak-27K-8 ve bunun da ileri modeli olan Yak-28P geliştirlmiştir. YaK-28P ağırlığı 1 tonu geçen son derece geri kalmış bir radara sahipti. Bu uçak sınırlı sayıda hizmete girmekle birlikte başarılı olamadı. VVS (Hava Savaş Kuvvetleri) ve PVO kurtuluşu Tupolev'in denemekte olduğu Tu-28'de buldular. Bu oldukça büyük uçak 1650 km/h hızda uçabiliyordu ve 2500 km menzile sahipti. Ama USAF'ta Mach 2+ uçabilen B-58'ler gündeme gelmişti. Sıra B-20 ve A-11 (biahare SR-71)e gelince Ruslar yıllarca süren araştırmalar sonucu yepyeni bir uçak ortaya çıkardılar. Bu uçağın adı MiG-25'di; Mach 3 gibi hızlara erişebiliyordu, 75000 fit tavana sahipti ve gelişmiş AA füzelere sahipti. USAF F-86'dan sonra kaybettiğini nasıl F-15 ve F-16'yla bulduysa Sovyetler Birliği de yıllarca eksikliğini popolorunda hissettikleri şeye MiG-25 ile sahip oldular. Şu anda MiG-25'in gelişmiş modeli olan MiG-31'ler Rusya'nın savunmasında keşif ve önleme görevi yapmaktadırlar. 200'er km arayla uçan dört MiG-31 800 km'lik bir cepheyi tarayabilmekte, yerle irtibatlı olarak QRA uçaklarını harekete geçirebilmektedir. Hepinize sonsuz teşekkürlerimle Haluk SEVEL |
|