ANASAYFA
Anasayfa | Forum Anasayfa | Profil | Kayıt | Aktif Konular | Arama
Kullanıcı İsmi
Şifre:
Şifremi bu bilgisayarda hatırla! 


Şifrenizi Unuttunuz mu?

 
 Bütün Forumlar
 DÖK İÇİNİ
 allahini seven bana yardim etsin
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
 
Yazan Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
tugba
üye


Turkey
1
Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/03/2005 :  13:38:17  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
ucagin havada okadar agirlikla nasil durdugunu asiri merak ediyorum beni birileri bilgilendirirse cok sevinirim

tugbacik

dispatcher1907
üye


Turkey
38 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/03/2005 :  23:27:40  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Birileri buna teknik bir açıklama getirecektir ama bu açıklamadan sonra da tam olarak anlayabilir misin bilmiyorum...Ben de aynı merakı gidermek için bir çok kişiyle konuşmuştum, sağolsun hepsi de uzun uzun anlatmışlardı (ki bu işi profesyonel şekilde bilen kişilerdi) aşağı yukarı anlamış olmama rağmen hala uçaklara baktığımında "Allah'ın işine bak koskoca uçak havada" demekten alamıyorum kendimi....

İSTİKBAL GÖKLERDEDİR..!Sayfa Başına Git

zekiinmetu
üye



20 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/03/2005 :  23:55:46  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
yumurta şeklindeki arabalr yere daha iyi yapısır!
uçağın kanatıda bunun tam tersı dır!
yani ters donmus bir kabrio arabanın daha uzun ve de hafif ama dayanıklı malzemeden yapılmışını dusun!
tabıı yukse hızda da araba nasıl yere yapışıyorsa ucakta yerden kendini yukarı doğru iter ve ince muhendislik hesaplarıyla dengeli sekilde havalanır ve de uçar!!
I think it was easy explanation!
Sayfa Başına Git
Kebapmaster
üye


Jamaica
2 Cevap
Gönderilme Tarihi - 27/03/2005 :  01:08:19  Profili Göster   Kebapmaster a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

yumurta şeklindeki arabalr yere daha iyi yapısır!
uçağın kanatıda bunun tam tersı dır!
yani ters donmus bir kabrio arabanın daha uzun ve de hafif ama dayanıklı malzemeden yapılmışını dusun!
tabıı yukse hızda da araba nasıl yere yapışıyorsa ucakta yerden kendini yukarı doğru iter ve ince muhendislik hesaplarıyla dengeli sekilde havalanır ve de uçar!!
I think it was easy explanation!


Yes! That was an easy and WRONG explanation:)

Yuksek suratte bir araba yere yapismaz, bilakis artan süratle birlikte lift de artacagindan araba havalanmaya calisir.

Bazı arabalarda da kanatlar vardır. Ucakta kanat havalanmak icin iken, arabada kanat arabanin havalanmasina mani olmak icindir.

Sayfa Başına Git

orko_8
üye


Turkey
58 Cevap
Gönderilme Tarihi - 29/03/2005 :  22:12:15  Profili Göster   orko_8 a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Uçağın havada kalması için belli bir miktar kaldırma kuvvetinin oluşturulamsı gerekir. Bu kaldırma kuvvetini kanatlar üretir. Bu da kanatların şekli sayesinde mümkün olur. "Kanat profili" denen ve belli hesaplar sonucu oluşturulan bu şekil, çok genel haliyle ve kabaca alt tarafı düz, üst tarafı bombeli bir kesittir. Uçak ileri doğru hareket ederken hava akımı da bu keside dik olarak gelir. Kesidin bombeli olan üst tarafındaki kısmı üzerindeki hava akışının hızı artar, çünkü üst yüzey üzerinden "akan" havanın birim zamanda kat etmesi gereken mesafe düz olan alt kısma göre daha fazladır. Bernoulli prensibine göre de hızlanan akışkanın basıncı düşeceğinden kanadın alt kısmı ile üst kısmı arasında bir basınç farkı oluşur. Bu basınç farkı, aşağıdan yukarıya doğru bir kuvvet oluşturur, bu da uçağı kaldırır. Kanat profilinin şeklinin belirlenmesi için çeşitli kıstaslar vardır, uçağın seyredeceği sürat rejimine göre şekil de değişiklik gösterebilir (mesela sesten hızlı uçan uçakların kanat profilleri sesten yavaş uçaklara göre çok farklıdır).

Bazı yarış arabalarında ve Formula 1 araçlarında görülen kanatlarda da yukarıdaki prensip uygulanır, ancak ters yönde. Otomobillerde istenen yerle temasın kesilmemesi, daimi tutulması olduğu için yukarıdan aşağıya doğru ekstra kuvvete ihtiyaç vardır. Bu da basitçe baş aşağı çevrilmiş bir kanatla sağlanır. Yani bu arabalarda kullanılan kanat profilinde bombeli kısım alt yüzeyde, düz kısım üst yüzeydedir diyebiliriz. Artan hıza bağlı olarak yukarıdan aşağıya doğru bir bastırma kuvveti oluşacaktır.

Aerodinamik dersini alalı epey zaman oldu ama hatırlayabildiğim kadarı ile genel prensip bu şekilde.

Saygılarımla,

Arda Mevlütoğlu

Sayfa Başına Git

ecetinerler
Moderator


Turkey
8 Cevap
Gönderilme Tarihi - 28/04/2005 :  19:08:08  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sormuş olduğunuz konu,Temel Havacılık Bilgileri'nde yayına girmiştir.

Saygılarımla

Ercan ÇETİNERLER

Sayfa Başına Git

pitts
üye



85 Cevap
Gönderilme Tarihi - 18/05/2005 :  01:38:30  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Selamlar
sevgili şafakvar pilot olduğunu söylemişsin boeing de uçuyormuşsun bende bir pilotum ve yukarıda yazdıklarından dolayı seni kınıyorum.Neyle uçarsan uç yolun açık olsun bende nacizane 14 senedir havayollarında uçan bir insan olarak senin yukarıdaki ukala ve şimarık tavrını bir pilotun sergileyebileceğine inanmak istemiyorum biz pilotlar yani benim zamanımda ve çevremde hala öyledir sorulan sorular bize nekadar basitde gelse yanıtlamaya çalışırız çünki bizim meslek olarak yüklendiğimiz misyon gereğidir bu.
Ve benden sana bir abi tavsiyesi eğer gerçekten bu sektörde isen mütevazi olmayı öğren derim yoksa senin yukarıdaki üslübunun enaz 5 katı ile seni madara ederler ve rezil olursun.
Bu arada birazda aerodinamik çalışmanı tavsiye ederim uçaktaki motor ne kadar güçlü olursa olsun kanat olamadan o gövdeyi hiçbir şekilde yerden kesemezsin,
arkada kalan pist ne olur bilirsin.......
arkanda bıraktığın yazıda gün gelir arkanda kalan pist veya tayyarede kalan flap gibi karşına çıkar pilotsan bunların anlamını bilirsin
............

Sayfa Başına Git

safakvar
üye


Turkey
30 Cevap
Gönderilme Tarihi - 18/05/2005 :  13:49:21  Profili Göster   safakvar a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
mesleignden dolayı seni kutluyorum!ama ukala bir insan değilim beni tanımanı isterim yani!ben senin karakterine ne ve kişiliğine bişey sölemediğim için seninde bana söleme gibi bi hakkın olmadığını düşünüyorum.tabiki bu yazdıklarımı yanlış anlama umarım bi gün tanışır dost oluruz ve ayrodinamikten kastım zaten kanattı!neyse size iyi uçuşlar!!!

yardımlaşmayı severimSayfa Başına Git

wing
üye


Turkey
49 Cevap
Gönderilme Tarihi - 20/05/2005 :  01:14:01  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sayın Moderatörümüz bilginin yayına girdiğini belirtmiş ancakben kısaca anlatayım;
uçan herhangi bir cisme dört kuvvet etki eder ;
1-Yerçekimi-Gravity (Uçuştaki en büyük düşmanımız, sadece inişlerde işe yarar,)
2-Sürüklenme-Drag ( Havada hareket etmeye başlayan cisimleri durdurmaya çalışan hava moleküllerinin neden olduğu geriye sürüklenme kuvveti)
3-Kaldırma kuvveti-Lift (Herhangi bir yüzeyin hava molekülleri tarafından kaldırılması ,uçak ters uçarsa lift negatif olur ve yere doğru çeker)
4-Thrust- İtme veya çekme kuvveti (Cismin üzerine etki eden ve cismi hareket ettiren bazen de sabit kalmasını sağlayan örn:uçurtma ipi kuvvet..
Tüm bunlar havaya attığımız bir taş veya bir kağıt uçak veya bir yolcu uçağına etki yapan kuvvetlerdir..
Uçak uçması için gereken kanatlardır ;kanatların üstü altından daha dışa doğru kavislidir ,başka bir deyiş ile kanadın üstü altından daha uzundur , hava molekülleri kanat tarafından ikiye bölünür yarısı kanadın altında yarısı üstünde kalır ancak moleküllerin kanadı üsten geçenleri alttaki arkadaşları ile yeniden buluşmak isterler ve yolları uzun olduğu için alttaki arkadaşlarına ulaşmak için onlardan daha hızlı yol alıp kanadın arkasında yeniden ayrıldıkları arkadaşlarına kavuşurlar ,işte bu hızlı koşu nedeni ile bu havanın basıncı düşer ;alttaki havanın basıncı daha fazla olduğu için uçağı şişirilmiş bir otomobil lastiği gibi havada tutar .Bunun devam edebilmesi için uçağın kanadının devamlı hava moleküllerini ikiye ayırıp ilerlemesi gereklidir ...
Ayrıca büyük uçaklarda flap ve slat denilen ek plakalar havayı yönlendirerek uçağın kalkış ve inişlerinde kanadın temel kaldırma gücünü arttırarak uçağın biraz yavaş uçuş ile de havada kalmasını sağlarlar ,ancak burada da motorlara büyük yük biner ,kaldırma işinin birazı da motorların üzerine yüklenmiş olur...
Şimdilik bu kadar

Hava açık ,rüzğar 4 kn mutedil ,pist on-sekiz kalkış serbes
Sayfa Başına Git

uçanadam
üye


Turkey
33 Cevap
Gönderilme Tarihi - 14/06/2005 :  21:12:38  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
sevgili abiler bunu en kolay yanıtı şudur kardeşimiz şunu bir denesin
YEMEK KAŞIĞININ KAVİSLİ TARAFINI ÇEŞMEYE TUTARSANIZ KAŞIĞIN YUKARI DOĞRU HAREKETİNİ GÖZLEMLERSİNİZ YADA İKİ ADET KAĞIT PARŞASINI YERE DİK TUTUN ARASIN ÜFLEYİ KAĞITLARIN BİRBİRİNE YAPIŞTIĞINA TANIK OLURSUNUZ

YANI VENTURI PRENSIBINE GÖRE HIZI ARTAN AKIŞKANIN BASINCI DÜŞER.

UÇAĞIN KANADININ UST TARAFI ALT TARAFINA GÖRE DAHA UZUNDUR

YANİ KANADININ ALTINDAKİ BASINÇ KANADIN ÜSTÜNDEKİ BASINÇTAN FAZLADIR

VEL HASIL KELAM UÇAK HAVADA KANADININ OULŞTURDUĞU LİFT KUWETİ İLE TUTUNUR


TEŞEKKÜRLER

Edited by - ecetinerler on 26/06/2005 01:14:18Sayfa Başına Git

lordbogart
üye


Turkey
56 Cevap
Gönderilme Tarihi - 27/06/2005 :  17:16:54  Profili Göster  Ziyaret lordbogart'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Araba hareket halinde iken elini camdan çıkart elini yolla paralel hale getir, şimdi ise alini açı yaparak yukarı aşa çevir etkileri birisi yukarı kaldıracak diğeri ise aşa bastıracaktır.

Sayfa Başına Git

uçanadam
üye


Turkey
33 Cevap
Gönderilme Tarihi - 01/07/2005 :  01:10:42  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sizin bahsettiğiniz AOA denilen hücüm açısıdır. fakat bu iş sadece AOA ile olmaz aksi halde inişe geçtiğinizde STALL olursunuz. BU DA KALDIRMA KUWETİNİN ORTADAN KALKMASI DEMEKTİR. sizin verdiğiniz örn sadece aileron ile bağlaşabilir.

mechanicten saygılarSayfa Başına Git

lordbogart
üye


Turkey
56 Cevap
Gönderilme Tarihi - 01/07/2005 :  15:35:52  Profili Göster  Ziyaret lordbogart'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Yelken kanatların uçuş hakında bilgi almak istiyorum? hatırladığım kadarı ile merkez kaç kuvveti ile uçuş yapılıyordu. Daha detaylı bu konuda bilgi?

Sayfa Başına Git

uçanadam
üye


Turkey
33 Cevap
Gönderilme Tarihi - 06/07/2005 :  18:48:57  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
YELKEN KANAT SAHİP OLDUĞU KANAT PROFİLİ+AOA(ANGLE OF ATTACK)+TERMAL HAVA AKIMI İLE HAVADA TUTUNUR.DAHA FAZLA BİLGİÇİN SİTEDE ARAMA YAP YADA THK YA BAŞVUR

mechanicten saygılarSayfa Başına Git

dogandog
üye



3 Cevap
Gönderilme Tarihi - 22/07/2005 :  04:34:48  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
sevgili tuğbacık!
bu sitede sorulabilecek en son soruyu sorduğun için öncelikle seni tebrik ederim.
sorunun cevabına gelince; uçakların havada tutunması tamamen kuşların uçma prensibi ile aynıdır. tabiki kuşların doğasında olupta uçaklarda olmayan (mesela kanat çırpmak gibi.)bazı seylerde teknolojinin yardımı ile aşılmaktadır.
Eğer konu ile içtenlikle ilgileniyorsan, sana tavsiyem AERODİNAMİK nedir? diye google'da bi tarat sanıyorum soruna detaylı cevabı bulacaksın.yada AERODİNAMİK le ilgili bir kitap temin et.bu konuyu burada tam olarak cevaplamak için sayfalar gerekir.
esnlikler....

Sayfa Başına Git

turkishatc
üye


Turkey
22 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/07/2005 :  22:52:01  Profili Göster  Ziyaret turkishatc'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
UÇAK NASIL UÇAR?
Uçakların nasıl uçtuğunu anlayabilmemiz için öncelikle kuşlara bakmalıyız. Çünkü insanlar uçmak için kuşları uzun süre gözlemlemişler ve onları örnek almışlardır. Kuşlar uçma eylemini en başarılı olarak gerçekleştiren canlılardır. Kuşlar mükemmel uçuşlarını iki yöntemin birleşimiyle ortaya çıkarırlar.

Birincisi kuşlar her kanat çırptıklarında kanatları altındaki havayı hızla aşağı doğru iterler. Bu hareket onların etki tepki prensibi sayesinde havada yükselmelerini sağlar.
İkincisi kuşların kanadı özel aerodinamik yapıya sahiptir. Bu sayede kanatları havada hareket ederken aynı zamanda taşıma kuvveti oluşturur. Bu taşıma kuvveti ise onların havada tutunabilmelerini sağlar.
Önce kanat çırparak yükselirler, sonra irtifalarını hıza dönüştürerek kanatlarında taşıma kuvvetinin oluşmasını sağlarlar. Daha sonra yeniden kanat çırparlar, yeniden hız kazanırlar ve hızın artışıyla artan taşıma kuvveti sayesinde havalanırlar.


Uçmak, esasında, havadan ağır bir cismin, havada, belli bir irtifada tutunabilmesi ve hava içinde hareket edebilmesidir. Hava içindeki bir cisim, işgal ettiği hacim kadar havanın ağırlığına eşit bir kuvvet ile aşağıdan yukarıya itilir. Eğer bu kuvvet cismin ağırlığından küçük ise, bu itmeye rağmen cisim yerde kalır. Kuvvet ağırlığa eşit ise cisim, zeminde ise zeminde, havada ise havada ve hangi durumda bulunuyor ise o durumda kalır. Kuvvet ağırlıktan büyük ise cisim yukarıya doğru yükselir.

Bu tarife göre, hava içinde, aşağıdan yukarıya yükselen sıcak hava ve aynı şekilde aşağıdan yukarıya yükselme özelliğindeki hafif gazlar için uçma tabiri kullanılamaz. Keza, havada bir nevi süspansiyon halinde duran su buharı veya bulut ile, bacalardan çıkan sıcak gaz ve katı zerrelerden, partiküllerden müteşekkül duman için de, havadan ağır olmalarına rağmen ve hava içinde tutundukları halde, uçtukları söylenemez.Duman uçuyor, bulut uçuyor denmez. Buna mukabil, havadan ağır olan uçurtma, sönmüş vaziyette iken, yapıldığı malzeme itibariyle, havadan ağır olan balon ve zeplin, her halükarda havadan ağır vasıtalar olan uçak, planör, helikopter, kuşlar ve kanatlı böcekler için uçma tabiri rahatça kullanılabilir ve kullanılmaktadır.

Yukarıdaki tarife göre, uçma mefhumunda iki temel unsur vardır:

a-)Havada belli bir seviyede TUTUNMA
b-)Genel olarak hava içinde HAREKET ETME, yer değiştirme, deplasman yapma.

Ancak, şüphesiz bunun istisnaları vardır. Mesela uçurtma, havada, onu yere bağlayan ipin ve rüzgar durumunun müsade ettiği nispette belli bir irtifada tutunur, hafif çırpınmalarla uçar. Ancak, onu yere bağlayan ip sebebiyle rüzgar istikametinde hareket edemez. Helikopter, gereğinde ve arzu edildiğinde, belli bir irtifada hareketsiz kalabilir. Fakat bunlar için de uçma tabiri kullanılır. Çünkü, uçmalarına engel olan faktör ortadan kaldırılınca uçabilirler ve uçmaktadırlar.

Balon ve zeplin gibi, işgal ettiklleri hacmi dolduran havadan hafif olan vasıtalar da (eğer rüzgar yok ise) sadece, belli bir irtifada hareketsiz olarak kalırlar. Rüzgar çıkınca da rüzgar hızı ile, rüzgar doğrultusunda hareket ederler.

Görüldüğü gibi, havadan hafif vasıtalar bakımından tutunmak için muhakkak hareket şart değildir. Helikopter ve böceklerde hareket yok iken tutunma mümkün gibi görünüyor ise de, burada hareket halinde olan tutunmayı temin eden kuvveti meydana getiren kanatlardır. Aksi halde havadan ağır olan bu gibi vasıta ve böcekler için tutunma mümkün olamazdı. Demekki, havadan ağır bir vasıta veya böceğin havada tutunması için muhakkak hareket lazımdır. Yani TUTUNMA ancak hareket ile mümkündür.

Havadan ağır olan uçak gibi vasıtaların hareketi ya doğrudan doğruya üzerlerinde bulunan güç gurubunun hasıl ettiği çekme veya itmeyle (motor) veya bir başka vasıtanın çekip hareket ettirmesiyle (planör) olmaktadır. Bir uçakta taşıma kuvveti kanatlar ve yatay kuyruklardır. Motorlar itme veya çekme kuvveti sağlar. Uçağında hızından dolayıda bir sürükleme kuvveti vardır. Uçağın ağırlığı ile beraber, uçağa dört kuvvet etki eder.

Otomobillerin direksiyonu döndürülerek yön değiştirmesi çok basit bir işlemdir. Bu hareket düşey eksen etrafında olur. Uçakların yön değiştirmesi ise uzunlamasına, yanlamasına ve düşey üç eksen etrafında olur.

Uzunlamasına Eksen : Bir uçağın ağırlık merkezinden geçerek burnundan kuyruğuna uzanan eksendir. Uçağın boyuna ekseni etrafında yaptığı harekete yatış hareketi denir. Uçağın bu eksen etrafındaki hareketleri kanatçık, elevon ve spoiler ile kontrol edilir.

Yanlamasına Eksen : Uçağın ağırlık merkezinden geçerek bir kanat ucundan diğer kanat ucuna doğru uzanan eksendir. Bir uçağın burun ekseni etrafında yaptığı harekete yunuslama denir. Uçağın burun ekseni etrafındaki yunuslama hareketi, irtifa dümeni (elevator), hareketli yatay stabilize (stabilizatör) ve elevonlar tarafından kontrol edilir.

Düşey Eksen : Uçağın ağırlık merkezinden geçerek gövde alt kısmına uzanan eksendir. Bir uçağın düşey eksen etrafında yaptığı harekete sapma hareketi denir. Bu hareket istikamet dümeni tarafından sağlanır.


* Bir uçağın yerden kesilmesi ve havada tutunabilmesi için her ne kadar minimum uçuş hızı yeterli isede, emniyetli bir kalkış için bu hızın % 15 kadar fazlası öngörülür.

Bir uçakta:

Taşıyıcı yüzeyler (kanat) - toplam yapı ağırlığının %36
Güç gurubu (motorlar) - toplam yapı ağırlığının % 6.5
Kuyruk yüzeyleri - toplam yapı ağırlığının % 6.5
Gövde - toplam yapı ağırlığının % 35.5
İniş takımları - toplam yapı ağırlığının % 14.5
Teçhizat - toplam yapı ağırlığının % 7.5'u olmak üzere altı ana yapıdan oluşur. Uçağın kullanım amacına göre bu elemanların yapı ağırlığı içindeki oranı değişebilir. Mesela çok modern bir uçakta techizat ağırlığı toplam ağırlığının % 10' una yakındır.

Bu ana elemanlar içinde kanatlarla kuyruk yüzeyleri, kesitlerinin ve havaya nazaran duruşlarının arz ettiği özellik dolayısı ile hava içindeki hareketleri sırasında harekete engel sürükleme kuvveti ile birlikte uçağı havada tutan taşıma kuvvetini de meydana getirirler. Bu sebeple bu elamanlara AKTİF ELEMANLAR denir. Halbuki, gövde, güç grubu, iniş takımları, vs. gibi elemanlar hava içindeki hareketlerinde sadece sürükleme doğururlar, hiçbir suretle taşıma meydana getiremezler. Bu sebeple bu gibi ana elemanlara da uçağın PASİF ELEMANLARI denir.

SANIRIM BİRAZ YARDIMCI OLDUM (ALINTIDIR.)

www.turkishatc.com
Sayfa Başına Git

Study_Pilot
üye


Turkey
5 Cevap
Gönderilme Tarihi - 22/11/2005 :  01:33:55  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Konu biraz eski ama.Bi yanlışlığı düzeltmek istedim..
Sevgili tugbacık sorun da uçağın havada durması diye bir ibare kullanmışsın hiç bir uçak(VSTOL'lar hariç,Sea harrier)havada durmaz hareket ederler...
Saygılarımla Bilginize

Sayfa Başına Git

   
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sıçra:

Tayyareci Forum : İKOVAN BİLİŞİM

Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000