Selam
Sanirim bir cogumuz duymusuzdur THY 5 tanesi uzun menzilli olmak üzere 36 Airbus 15 Boeing ucak aliyor ve bu sekilde su an 70 ucaklik filoyu 3 yil icinde 100 ucaga cikarmak istiyor. Buraya kadar iyi hos güzel ama öte yandan THY nin konumu, yolcu potansiyeli ve maddi gücü gibi kriterleri ele alirsak bence yanlis bir karar. Cünki;- THY %63,6 lik koltuk doluluk orani ile zaten elindeki ucaklarin potansiyelini daha tam zorlamis degil.Örnek bu sayi Lufthansada %73,1.
SORUN 1) 3 senede filoyu en az %40 büyütecek THY ama, ucaklari nasil dolduracak?
- THY nin 2003 yilinda tasimis oldugu ortalama 10,4 Milyonluk yolcunun %48 gibi bir bölümü sadece ic hatlardan elde edilmis.Tasinan uluslararasi yolcu orani sadece %47 diger %5 lük bölümü hac ve özel ucuslara dagiliyor.
SORUN 2) THY ,Swissair´in iflasindan ve Swissairin kurdugu Qualiflyer ortakligi cöktükten sonra hic bir ortaklikta yer almiyor. Uluslar arasi yolcu kapasitesi bu tür oratkliklardan cok etkileniyor. Bunun yani sira Istanbul gibi bir merkeze sahip olmakla THY cografi acidan cok sansli.Ama 7 adet suanda mevcut olan A340 ve gelecek olan 5 adet A330 lar ile 12 adetlik bir uzun menzilli filoya sahip olacak THY ve kitalar arasi ucus noktasi rakiplerine nazaran yine kisitli olacak.Bu durumda 100 adetlik dev bir Jet filosuna ragmen gercek anlamda International calisan bir havayolu sirketinden bahsetmek bence dogru olmaz. Ic hatlar icin daha cok kücük gövdeli bir filodan olusan TURKISH EXPRESS / TURKISH CITYLINER gibi isimler adi altinda daha düsük maaliyetlerle calisan bir yan kurulus kurup,kendisi uluslar arasi ucuslara agirlik vermelidir.
- THY bugüne kadar uzun Menzilde Airbus (A340 / A310 ) ,orta ve kisa menzilde Boeing (B737) tipi ucaklarda bakim ve pilot egitimi konusunda tecrübe kazanmis bir firma.
SORUN 3) Karma bir filoya sahip olmak bugün daha cok politik nedenlerden kaynaklaniyor bu belli. Gelisen teknikle kokpitten tutunda ucagin yapisina kadar bir cok konuda ayri ayri yollara giden Boeing ve Airbus modelleri icin THY elinde iki cesit tip icinde birbirinden ayri iki cesit teknik eleman ve ucus personeli bulundurmak zorunda.Oysa uzun menzilden tutunda orta/kisa menzile kadar tüm ucaklari Airbus´dan yada Boeing´den almis olsa THY teknik ve pilot egitimi harcamalarinda da homojenlesmis bir filo yapisi sayesinde daha karli olacak. Örnegin teslim alacagi ilk A320 ucaklarinin bakimini Isvicreli SR Technics´e vermek zorunda kaldi THY,halbuki A320 segmentinde bulunan B737-800 tipi ucaklara ustaca bakim yaparken .
Ben bu ucak seciminin ardinda sadece ve sadece Politik kararlarin oldugunu düsünüyorum. THY uzun menzilde A340/330 ailesi üzerinde tecrübe kazanmis bir firma onun icin A330 seciminin dogru oldugunu düsünüyorum.Ama A321/A320 lerin B373-800 yaninda gereksiz bir secim oldugu kanisindayim.THY 12+19 olmak üzere toplam 31 adet A320-Ailesi ucak yerine uzun menzilli filosunu büyütebilir ve Istanbul´un gercek anlamda bir HUB olmaya daha yakinlastirabilir. Ic hatlar icinde gereginden fazla B737 tipi orta menzilli ucak yerine Embraer,Canadair gibi kisa mesafeye daha uygun ucaklardan olusan bir filo yaratip, daha düsük ucus maaliyetleri ile daha karli olabilir..
Yorumlarinizi bekliyorum.
Edited by - skyhero on 19/02/2005 08:23:42