ANASAYFA
Anasayfa | Forum Anasayfa | Profil | Kayıt | Aktif Konular | Arama
Kullanıcı İsmi
Şifre:
Şifremi bu bilgisayarda hatırla! 


Şifrenizi Unuttunuz mu?

 
 Bütün Forumlar
 GENEL KONULAR
 Beğenmediğimiz İran ve Havacılık
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
 
Yazan Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
hyssus
üye



9
Cevap
Gönderilme Tarihi - 20/07/2004 :  22:46:17  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Bir süredir, Orta Doğu'daki ülkeleri savunma ve havacılık açısından elimden geldiğince inceliyorum. Son zamanlarda İran hakkında beni mecazi olarak "sarsan" bir gerçekle karşılaştım.

Şah döneminde İran'ın bölgenin en büyük hava kuvvetine sahip olduğunu sanırım bilirsiniz. Tabii ABD ile olan ilişkisinin yakınlığı sebebiyle. ABD Şah'ı F4e, F5e Tiger ve en önemlisi F14A uçakları ile beslemişti. 1979 ihtilalinden sonra başlayan İran Irak savaşında menzil ve kabiliyet(phoenix füzeleri) olarak Irak'ın Miglerini 4e 5e katlayan F14ler sadece ABD ve İran'da görülebilir. Öyle değerliydiler ki F14ler çaprpışmaya çok sokulmayıp küçük HEİK uçağı olarak görev yapmaktaydılar.

Humeyni ihtilalinden sonra ülkeye konan %100lük ambargo sebebiyle, İran, elindeki ABD malı uçakların bakım ve idamesini, -Şah'ın yedek parça depoları boşaldıktan sonra- gerçekleştiremediğinden oldukça etkilenmişti. İran havacılığının öldüğü düşünülmekteydi. Ta ki 1985'de 25li bir F14 kolu Tahrah üzerinde alçak uçuş yapana dek. İranlılar F14 yedek parçalarını geri mühendislikle üretmiş ve bakım kabiliyeti kazanmışlardı. Ayrıca faz kaydırmalı AWG9 radarının menzilinin arttırılarak ABD HHFleri yanında R73 gibi Rus HHFlerini de taşıması sağlanmıştı.

F5E Tiger2 uçakları da "Ufuk" projesi kapasamında benzer değişikliklere uğramış ve hatta tek kişilik F5Aların bir kısmı ön kısmı yenilenerek ve artyakıcıları sökülerek çift kişilik eğitim uçaklarına dönüştürülmüş ve Simorg(Zümrüdü Anka) adı verilmiş.


İran'ın son bombası ise Tazarve hafif eğitim uçağı. Gövde ve avyonik tasarımı İran'a ait. Motor ise ABD motorundan geliştirilmiş. Tamamen yerli üretilecek uçaktan 5 adet test amacıyla İran Hava Kuvvetlerine teslim edilmiş, 2000.

Tazarve

İran'ın ayrıca AH1J modernizasyonu(FLIR, MDF ekran vs.), AN140 üretimi ve yerli hafif saldırı uçağı, Şafak, projeleri var.

Şafak

80 yıldır Ata'nın "İstikbal göklerdedir" sözünü tekrarlayan şu sözde Atatürkçülerin aşağıladığı, "mollalar" dediği İran, kendi jet eğitim uçağını üretmiş. Biz ise THK-17 Mehmetçik uçağımızı çöpe atıp hibe edilen Amerikanın b..tan eğitim uçaklarını almışız. Allah razı olsun ABD, Bayram değil Sam Amcam beni niye öptü...

"İstikbal göklerdedir" demek "uçak yapın" demektir. Sahte Atatürkçülük budur arkadaşlar. Utanmalıyız.

Şüphesiz İran Rusya'dan destek görüyor fakat adamlardaki geriye mühendislik(bayılıyorum bu lafa) ve inat takdir edilmeli.

   
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sıçra:

Tayyareci Forum : İKOVAN BİLİŞİM

Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000