A-400M... Boeing MESA B737-7( 00... T-X baslangic ve temel egitim ucagi... Stand-off Jammer platformu... IHAWK PIP-III modernizasyonu... Arrow-II ATBMD... RF-4ET ve F-16 lar icin LOROPS-IR ve SAR kesif podu... F-16 Block 50 icin gelecek nesil hedefleme podu... MilSAT... UAV... derken, THK sunu demistir: Eldeki 224 F-16 ve modernize edilen F-4 ler bana yeter de artar...Yanlis hedefler ve kuculen amaclar.
32 F-16 su anlik iptaldir. Son paket 80 F-16 Block 60 alimi imkansizdir
Ikinci el F-15 alimi iptaldir
F-35 JSF de Level-III e dusulmustur (ve tarihi hatadir)
eldeki F-4E ler ucmayacak durumu gelmek uzeredir.
Parasizliktan HEWS-MWR ihalesinde (ki Alman MILDS AAR-60 kazandi) bulunan F-16 ihtiyaci bile cikarilmis ve F-4E/2020 ve F-16 lar icin FMS kanali ile direkt alima gidilmistir, rezalete donusen SPEWS-II 5 yildir imzalanamamistir.
F-16 modernizasyonu ile ilgili hayal bile kurmak yasaktir.
F-4E ve daha sonra F-4E/2020 lerin yerine gececek yeni Hi ortada teorik olarak bile yoktur. THK F-4E leri 2040 a kadar hizmette tutarak amerikan B-52lerin rekorunu kiracaktir
D. THK GELECEGI ILE ILGILI SONUC VE ONERILER.
Bu satirlardan cikarilan THK dusuncesi ile ilgili onemli sonuclar sunlardir:
1) THK, F-35 JSF ile F-16 lari degil ilk once F-4 leri yenilemeyi dusunmektedir ya da zorundadir. Her iki durumda intihardir. Hem 10 yil daha hizmet omru bitmis F-4E leri ucurmak hem de tek motorlu bir ucakla (her ne kadar dunyanin en iyisi de olsa) bu gorevi yapmak imkansizdir. USAF da bu gorevi F-15E ler ile 2030 a kadar surdurecektir. Elde bulunan 112., 131., 132. ve 172. filo F-4E leri politik nedenlerden oturu Alman hizmet disi F-4F-ICE ler ile yenilemek de olanaksizdir. 112. ve 172. filolari attrition lost icin dusunulen F-16 lar ile degistirmek planlaniyor olabilir. Bu da cok yanlistir. Geleneksel ve maliyet dusurucu "her savas ussunde sadece bir tip ucak" anlayisi bozulacak ve AIR-SUPERIORITY gorevi limitli, az silah yuklu, tek motorlu bir lo-ucagi olan F-16 lara teslim edilmis olacaktir. Bu durumda THK yaklasik tamamen F-16 bagimli hale gelecektir. Her hangi bir grounding durumunda buyuk savunma bosluklari doguracaktir. Eldeki F-4E leri Yunanistan gibi (ki F-4E-ICE programi da bir yanlislikti) yapisal yenilemeye goturmek gereksiz lukstur. Bu devrin savas alaninda aviyonik ve silah modernizasyonu gecirmemis bir F-4E nin sparrow fuzeleri ile bir Spitfire veya ME-109 dan farki yoktur. Zamani gelince F-4E/2020 lerin yerini alacak sistem mutlaka cift motorlu olmalidir ve bu aday icin (ki bence F-4E yenilemesi icinde dusunulebilir) SU-35/37 siddetle degerlendirilmeye alinilmalidir.
2) THK'nin attrition lost + recce olarak almayi planladigi (ve askiya aldigi) 32 F-16 ya eger yanlis karar da olsa F-4E yenileme icin dusunmuyorsa sayica ihtiyaci yoktur. Gereksizdir. Eger F-4E icin sadece iki filo icin (112 ve 172) dusunuluyorsa bu sefer sayi yeterszi kalacaktir. 32 F-16 ve 224/11 filo=20 ucak per filo dan artan 4 F-16 iki filo donatmak icin yetersizdir. F-35 lerin gelecegi en az 2015 leri gorebilmek icin ve 2001-1987=15 yil 16 kirim/15 yil= yilda 1.1 F-16 kaybi yani 14 yilda en az muhtemel (umarim olmaz) 15 F-16 kirimini goz onune alirsak 40-4+15=51 yeni F-16 gereksimi dogurur. Eger 131. ve 132. filolarda fesaba katilirsa bu rakam 100 lere yaklasir.
3) Yine alinmasi planlanan bu Peace Onyx-III F-16 paketi gerceklesirse (her seye ragmen) alinacak yeni block 50 mi, 50+ with conformal fuel tank (CFT) mi, 50+ without CFT mi yoksa 60 mi olmalidir (ekonomik olculer de onemli tabii). USAF su ana kadar Block 50+ veya 60 siparisi vermemistir. Ve gorunuse gore de vermeyecektir. CFT li Block 50+I veya +GR veya UAE Block 60 lari goze cok hos geliyor. Ama Edwards hava ussu daha yeni CFT li F-16 B50 denemeleri yapiyor. Ve gorunen su: Toplam 1160 galonluk iki CFT bosaldigi zaman atilamiyor, aerodinamigi ve dolayisi ile hiz ve ozellikle manevra yeteneklerini onemli olcude etkiliyor, zaten kanat altinda var olan silah yukunun sagladigi asinma, aerodinamik bozukluk ve radar kesiti arttirimina bu sefer ayni sekilde ucagin ust bolumunu de ekliyor ve sorunlari ikiye katliyor. Artisi ise menzili arttirisi ve fazla silah yuku tasiyabilmesi. Ancak unutulmamali ki F-16 tek motorlu ve hafif bir ucak. Ucagi ucak yapanda guc/agirlik orani (tipki tank gibi). Ustelik manevra hava ustunlugu ucaginda cok ama cok onemli. Israil gibi savas platformlarinda ates gucunu ve kormumayi manevraya tercih eden ulke olacaksak ve F-16 lari sadece Deep Strike rolu icin kullanacaksak GE-129IPM+ guclu ve CFT li F-16 B50+ alinabilir ancak bu sefer cift kisilik tipi ile (Israil gibi). Israil cift kisilik CFT li F-16I lara ayrica 900 galonluk atilabilir extra yakit tanki da koyuyor. Cift motorlu omnirole Rafale MkII de CFT az radar kesiti ve aerodinamik engelleme ile uygundur ancak F-16 yi Israil gibi kullanmayana CFT ne derece uygundur?
Bu nedenlerle, multi-role tek kisilik yeni F-16 larda without CFT (en azindan USAF secene kadar) secimi yapilmasi akilcidir. Aviyonik ozelligi de Amerikan CCIP uyumlu ve APG-68VX SAR radarli olmasi kuvvetle onerilir. Eski Block 50 konfigurasyonu geride birakilmalidir. JSF oncesinde Block 60 konfigurasyonu ise zamanlama yanlisligi ve gereksiz pahali olacaktir. Ancak internal FLIR ve IRIST pasif IR arama onemlidir.
4) Bu bahsi gecen PO-III paketi yerine bakim/idame maliyeti ne olursa olsun en az iki filo (112 ve 172 yerine) ikinci el F-15A veya olursa C hibe alimi ve bunlarin Israil ile ortak refurbishment ve aviyonik yenilemesi en uygundur. Ikinci el cag disi Tornado F.3 veya anormal masrafli F-14 alimi imkansiz ve son derece yanlistir. USAF 2035 e kadar F-15E yi, 2020 ye kadar ise F-15C yi envanterde tutma karari aldi. Ancak 2004 den itibaren F-15A lari ve ilk F-15C leri retire etmeye basliyor. Bu paket ile beraber ortalama 10 yasindaki B40 ve 3 yasindaki B50 F-16 filolarinin aynen KC-135R CRAG modelinde oldugu gibi USAF ile beraber modernizasyonu en iyi cost/effective modeldir. Boylece JDAM, JSSAM, IHMDS, colored multi function system ve SAR kabiliyeti elde edilmis olunur. Israil in F-16 ACE programi gereksiz ve anormal pahali (birim basina 6-8 milyon dolar) ve amerikan sistemlerinden arinmis bir modeldir. Secimi yanlis olur. Alt sistem olarak zaten Elbit CCIP programinda gorevlidir. Onerilecek her hangi bir ikinci el F-16A Block 15 veya MLU ile Block 30 onerisinin kabulu yeni bir F-104+F-5 mezarliginin baslangici olacaktir.
5) Dogfight fuzesi icin AIM-9X ile Phyton-IV cekisecektir. LM ve Israil ile iliskiler ve Turkiye de uretilebilinirlik nedeni ile oteden beri ilgilenilen Phyton-IV secimi bir an once hayat gecirilmelidir.
6) F-4E/2020 lere Litening-II adaptasyonu siddetle gerekmedktedir. Bu ucaklarin modernizasyonu sadece Popeye-I/II/III atmaya dayandirilmamali, Litening vasitasi ile Paveway-III veya Wizzard, IIR Maverick, IMI MSOV ve en onemlisi yeni nesil 42km menzilli Rafale SPICE adaptasyonu gerekmektedir. Block 50 F-16 lari icinde en kuvvetli iki aday Pantera ve Litening-II dir.
7) Yine HTS podlu F-16 SEAD lara destek olarak Delilah yuklu F-4E/2020 ler gorevdemidir bilinmiyor. 1998 e kadar gelen tum bilgilerde Popeye-II/-IIIT ile beraber Delilah uretimi yapilacagi idi. Ancak konfirm edilmedi. Delilah 350km menzilli (gayriresmi 500km) minicruise fuzesi olup bir cesit insansiz drone da denebilir. Hem istenen ucagin radar kesitini elektronik olarak yayarak dusman radarlarini yaniltabilmekte hem de bu radarlari izlenen rotada arayarak bulup saldiriya gecmektedir. Bu silah gercekten onemlidir.
Uc tarafi denizle cevrili bu ulkenin ucaktan atilan gemisavar fuzesi yoktur. Her ne kadar tek motorlu da olsa en azindan 191. filonun bir kismini Harpoon Block-II ile donatmakta buyuk fayda vardir. GPS ile gudumlenen ve hem kara hem deniz hedeflerine atilan en son tip Harpoon lar 285km+ menzillidir. Bu tur fuzeleri AB den elde etmek Ege sorunu nedeni ile imkansizdir. Ancak SCALP bahanesi ile Amerikadan yesil icik alinabilir. Eger sonuc cikmaz ise Hind-Rus supersonik fuzesi Bharat bu iki ulkenin muttefigi olan Israil vasitasi ile F-4E/2020 lere adapte edilebilir.
9) Hava sistemlerimizin Israil den sora alternatif olarak Rus, Hint, Brezilya, Cin ve Kore teknolojileri ile yavas yavas tanistirilmarinda buyuk yarar vardir.
10) Hic olmazsa bir filo F-22 veya iki filo EF-2000 alinabilecek ekonomik ve politik duruma gelebilmemiz, ve teknoloji dilenmeden agiz burun eymeden kendi savas ucagimiz "ozgunlestimemiz" bence "Misak-i Milli" gorevimiz kadar onemlidir. Ve bu da ancak "enflasyon dusecek, tuketmeyelim, uretmeyelim, uyuyalim" yerine "calisalim, uretelim ve is sahalari acalim". Bunu en iyi saglayacak olanda savunma sanayiidir. Tum dunyada oldugu gibi. THK guclu ama cok guclu olmalidir. OFFANSIVE AIR SUPRASS FOR PEACE icin. Baska turlu caydirici olamayan "Dogustan Caydirici" bir ulusu Korumak icin.
Sevgi ve saygilarimla
Evren "Bordo Bereli" Oğuz