F-15 gibi dedicated Hi ucak alimini imkansiz kilmis ve THK Kanada, Libya, Tayvan, Hollanda, Almanya, Belcika, Norvec, Amerika, Italya ve Danimarka'dan toplanan hibe ve yedek parcalar ile adeta bir F-5, F-100, F-104 ve hatta F-4 coplugu haline gelmistir. Taa ki 1987'ye kadar. F-16 lara kadar. Ikinci cag atlanmis ve 1995 yilindaki Peace Onxy-II ile beraber toplam 240 F-16 (zamanin dunyada alinabilecek en iyi ve maliyet/muesseriyeti dusuk lo ucak) hemde brand-new (yeni uretim), yani hibesiz, hem de USAF ile ayni modern tipleri ile hizmete girmistir. Fakat ikinci darbe: ekonomik krizler, bunalim, IMF derken F-4 lerin yerine gececek Hi alinamamis ve tek care modernize edilmek zorunda kalinmistir.
C2) GUNUMUZDE DURUM:THK savas filolari ve ucan tipleri su sekildedir:
111. F-4E/2020 (Deep Strike, OCU) (28 adet)
112. F-4E (Air-Superiority?) (24)
113. RF-4ET (Tactical Reccon) (20)
131. F-4E (Air-Defense, WOT training) (24)
132. F-4E (OCU) (24)
F/NF-5A/B (OCU) (24)
133. F/NF-5A/B (Advance Fighter Training) (46)
F-5/2000 (Introductory F-16 Training) (2)
141. F-16C/D B40 (Air-Defense, WOT training) (7)
F-16C/D B30 (Air-Defense, WOT training) (13)
142. F-16C/D B40 (OCU) (20)
143. F-16C/D B30 (Advance F-16 training) (24)
151. F-16C/D B50 (SEAD, CAS, Precision Strike) (20)
152. F-16C/D B50 (Air-Defense) (20)
161. F-16C/D B40 (LANTIRN Precision Strike, CAS) (20)
162. F-16C/D B40 (Air-Defense) (20)
171. F-4E (Strike?) (24)
172. F-4E (Air-Superiority?) (24)
173. RF-4ET (Tactical Reccon) (20)
181. F-16C/D B40 (LANTIRN Precision Strike, CAS) (20)
182. F-16C/D B40 (Air-Defense) (20)
191. F-16C/D B50 (SEAD, CAS, Precision Strike) (20)
192. F-16C/D B50 (Air-Defense) (1
F-16C/D B40 (Air-Defense) (2)
Notlar:
1. (Eskisehir), 4. (Akinci), 6. (Bandirma) ve 9. (Balikesir) TAJUK 1. Taktik Hava Kuvvetleri Komutanligina (Bati); 5. (Merzifon), 7. (Erhac) ve 8. (Diyarbakir) TAJUK ise 2. Taktik Hava Kuvvetleri Komutanligina (Dogu) baglidir. 3. TAJUK ise her iki komutanliga da hizmet veren Taktik Egitim Komutanligina bagligir ve organik olarak da 1. Taktik Hava Kuvvetleri Komutanligina baglidir.
Toplam 468 savas ucagi:
188 F-4 (28 -E/2020; 120 -E; 40 RF-4ET), 224 F-16C/D (37 B30, 109 B40, 78 B50), 72 F-5 (70 F/NF-5A/B; 2 F-5/2000).
2003 Subatina kadar 171. filodaki 24 F-4E nin yerine 26 F-4E/2020, 2005 e kadar ise 132. ve 133. filodaki 70 F/NF-5A/B nin yerine ise 46 adet daha F-5/2000 gelecek.
Yukaridaki sayilar 2 RF-4ET, 6 F-16B30, 8 F-16B40 ve 2 F-16B50 kirimindan sonradir. F-4E/2020 kirimi yoktur. Cok sayida F-4E ve F/NF-5A/B kirimi ise sonraki hibe alimlari ile giderilmistir.
AirInternational dergisine gore Harbe hazirlik orani F-16, F-4E/2020 ve RF-4ET filolarinda 85-90% iken, bu rakam F-4E filolarinda dusmekte ve F/NF-5 filolarinda 60 % larde seyretmektedir.
F-16 ve F-4 lerin her cesit bakim-onarim (FASBAT, DSB, motor idame ve ikmal yetenekleri) yetenegi ust seviyededir.
Her iki Taktik komutanliga bagli Akhisar, Erzurum, Batman, benzeri yardimci intikal veya yedek ustleri mevcuttur.
xxxxxxxxxxxxxx
C2-1) DRAMATIK ANALIZ:
Goruldugu gibi THK geleneksel Hi-Lo uygulamasini teoride gerceklestirmis, pratikte de her iki taktik komutanliga ayri ayri ama esit is yuku bindirmis ve filo dahilimlarini da buna gore yapmistir. Bir nevi egitim ve strateji ussu olan Akinci ussu ayri tutulursa Eskisehir-Erhac, Bandirma-Diyarbakir ve Balikesir-Merzifon TAJUK arasinda kuvvetli yapilanma benzerlikleri soz konusudur.
Teorik plana gore (olmasi gereken) bati-kuzeybati-guneybati (dogu-kuzeydogu-guneydogu) dan gelen dusman saldirisi once en derinde konuslanmis olan Air Superiority (???) gorevli 112. (172.) filolarla (daha once sadece merkez uslu 142. ve 143. F-104S leri idi) uzaktan durdurulacak ve bu filolar ayni zamanda cephe ustu ve dusman derinliklerinde hava ustunlugu saglayacakti. Daha sonra saglanan hava ustunlugu ile 162., (182.), ve 192. (152.) filolari ile yakindan desteklenen ve korunan 191. (151.) filo dusman radarlarini bertaraf edecek, 111. (171.) filo guclu radarlari ile stand-off dan agir silah yukunu kritik ve stratejik yer hedeflerine bosaltacak, gece hassas hedeflere 161. (181.) LANTIRN ile hatasiz nokta saldirilari yapacak ve 113. (173.) filo real-time stand-off goruntuleme ile taktik resmi dijital ve anlik bulten haline getirecekti. Sema bu kadar acik ve netti. Guclu yer destegi ve 3. ve 4. ana jet ussunde egitili gozu pek savas pilotlari ile bu cok basitti. Hatta benim gibi THK gorevini OFFANSIVE AIR SURPRASS koyan biri icin bile... 1995-1997 yilina kadar gercekten basitti. Ama???
Notlar:
1. (Eskisehir), 4. (Akinci), 6. (Bandirma) ve 9. (Balikesir) TAJUK 1. Taktik Hava Kuvvetleri Komutanligina (Bati); 5. (Merzifon), 7. (Erhac) ve 8. (Diyarbakir) TAJUK ise 2. Taktik Hava Kuvvetleri Komutanligina (Dogu) baglidir. 3. TAJUK ise her iki komutanliga da hizmet veren Taktik Egitim Komutanligina bagligir ve organik olarak da 1. Taktik Hava Kuvvetleri Komutanligina baglidir.
Toplam 468 savas ucagi:
188 F-4 (28 -E/2020; 120 -E; 40 RF-4ET), 224 F-16C/D (37 B30, 109 B40, 78 B50), 72 F-5 (70 F/NF-5A/B; 2 F-5/2000).
2003 Subatina kadar 171. filodaki 24 F-4E nin yerine 26 F-4E/2020, 2005 e kadar ise 132. ve 133. filodaki 70 F/NF-5A/B nin yerine ise 46 adet daha F-5/2000 gelecek.
Yukaridaki sayilar 2 RF-4ET, 6 F-16B30, 8 F-16B40 ve 2 F-16B50 kirimindan sonradir. F-4E/2020 kirimi yoktur. Cok sayida F-4E ve F/NF-5A/B kirimi ise sonraki hibe alimlari ile giderilmistir.
AirInternational dergisine gore Harbe hazirlik orani F-16, F-4E/2020 ve RF-4ET filolarinda 85-90% iken, bu rakam F-4E filolarinda dusmekte ve F/NF-5 filolarinda 60 % larde seyretmektedir.
F-16 ve F-4 lerin her cesit bakim-onarim (FASBAT, DSB, motor idame ve ikmal yetenekleri) yetenegi ust seviyededir.
Her iki Taktik komutanliga bagli Akhisar, Erzurum, Batman, benzeri yardimci intikal veya yedek ustleri mevcuttur.
xxxxxxxxxxxxxx
C2-1) DRAMATIK ANALIZ:
Goruldugu gibi THK geleneksel Hi-Lo uygulamasini teoride gerceklestirmis, pratikte de her iki taktik komutanliga ayri ayri ama esit is yuku bindirmis ve filo dahilimlarini da buna gore yapmistir. Bir nevi egitim ve strateji ussu olan Akinci ussu ayri tutulursa Eskisehir-Erhac, Bandirma-Diyarbakir ve Balikesir-Merzifon TAJUK arasinda kuvvetli yapilanma benzerlikleri soz konusudur.
Teorik plana gore (olmasi gereken) bati-kuzeybati-guneybati (dogu-kuzeydogu-guneydogu) dan gelen dusman saldirisi once en derinde konuslanmis olan Air Superiority (???) gorevli 112. (172.) filolarla (daha once sadece merkez uslu 142. ve 143. F-104S leri idi) uzaktan durdurulacak ve bu filolar ayni zamanda cephe ustu ve dusman derinliklerinde hava ustunlugu saglayacakti. Daha sonra saglanan hava ustunlugu ile 162., (182.), ve 192. (152.) filolari ile yakindan desteklenen ve korunan 191. (151.) filo dusman radarlarini bertaraf edecek, 111. (171.) filo guclu radarlari ile stand-off dan agir silah yukunu kritik ve stratejik yer hedeflerine bosaltacak, gece hassas hedeflere 161. (181.) LANTIRN ile hatasiz nokta saldirilari yapacak ve 113. (173.) filo real-time stand-off goruntuleme ile taktik resmi dijital ve anlik bulten haline getirecekti. Sema bu kadar acik ve netti. Guclu yer destegi ve 3. ve 4. ana jet ussunde egitili gozu pek savas pilotlari ile bu cok basitti. Hatta benim gibi THK gorevini OFFANSIVE AIR SURPRASS koyan biri icin bile... 1995-1997 yilina kadar gercekten basitti. Ama???
Evren "Bordo Bereli" Oğuz