ANASAYFA
Anasayfa | Forum Anasayfa | Profil | Kayıt | Aktif Konular | Arama
Kullanıcı İsmi
Şifre:
Şifremi bu bilgisayarda hatırla! 


Şifrenizi Unuttunuz mu?

 
 Bütün Forumlar
 GENEL KONULAR
 UCAGIN DÖRT KUVVETI.
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
 
Yazan Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
WAYKING_818
üye


Denmark
35
Cevap
Gönderilme Tarihi - 16/04/2004 :  19:47:45  Profili Göster  WAYKING_818'ın Sitesini Ziyaret Edin  Alıntıyla Brilikte Cevapla

Merhaba arkadaslar, Gecen bana bir amatör arkadsim, bir mail yazmis "ucagi nasil havada tutuyoruz" diye Bende gel tayyareci.com´a sana orda gereken Bilgileri iletirim dedim.

Sayin kardesim öncelikle bana hocam demene gerek yok, cunku ben hala 25-26 yaslarindayim, ve avrupada bir hava akademisinde okuyorum.
Konuya gelirsek, bir kac arsivden buldugum bilgileri senin anlayacagin sekilde yaziyorum.


""Bir ucaga ucus halinde etki eden 4 kuvvet vardir, bunlar TASIMA,AGIRLIK,CEKME, vede SURUKLEME.

Tasima ucagi havada tutan, yani yukariya dogru kaldiran kuvettir, agirlik yer cekiminden ucagi yere dogru ceken bir kuvvettir, cekme kuvveti ucagi öne dogru hareket ettirir, surukleme ise öne dogru hareket eden bir ucagin direnisidir.

LIFT-(tasima kuvveti)= Kanatlar bir ucak hava icinde hareket ederken kaldirma kuvvetini yaratir. Hava kanadin ust kismindan gecerken Kanadin uste dogru egriliginden hizini arttirir, ve bu kanadin ust kisimdaki basincin dusmesine neden olur. Kanadin alt bölumu ise daha dusuk hava hizzina sahiptir, ve bu dusuk hava hizzi kanadin alt kismindaki basincin artmasina neden olur.
Ve bu basinclarin farki TASIMA kuvveti yaratir.

WEIGHT-(agirlik)= Bu ucagin tum ucusu boyunca yer cekimi nedeniyle yere dogru cekilmesidir, bunu daha detayli anlatmaya gerek duymuyorum.


THURUST:(cekme kuvveti)= Bu ise ucagi illeriye dogru hareketidir, bunlarda etki eden motorlar, pervaneler ve benzeri etkenler dir.


DRAG-(surukleme)= Bu ucagin ileriye dogru hareket etmesinde direnis gösteren bir etkendir, bunu azaltmak icin, ucaklar cesit cesit aerodiynamik sekillerde yapilir.

Mesela, Bir ucaga önden bakilirsa, gövdesi bir simetrik sekildir, bu hava nin ucagin ustunden kolayca suzulmesi, ve suruklemeyi azaltmasi icindir, Bir baska örnek ise, bir boeing 737-800-NG nin bazi larinda kanat uclarinda wing tip dedigimiz yukariya dogru kalkan kucuk simetrik kanatlardir, bunlar ise "induced" dedigimiz alt ve ust kanat basincicin surukleme yaratmasini azatlmasinda yarar gösterir. Suruklemenin baska kac tane cesiti bulunur bunlara girersem, anlayisinizi bozabilir.""


Umarim bu bilgiler sizin birazcikta olsa bir ucagin nasil havada durabildigine dair anlayisinizda katkida bulunur.


Saygilarimla,hepinize emniyetli ve hayirli ucuslar dilerim.

WAYKING_818


birgi
üye


Turkey
392 Cevap
Gönderilme Tarihi - 20/04/2004 :  14:39:39  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
WAYKING_818 olayı çk güzel anlatmış bende bir iki ilave yapayım;hiç bir uçak kanadı düz değildir yani ön taraf daha şişkindir (hücum kenarı) arkaya doğru bu şişkinlik azalır (firar kanadı).Uçak rüzgarı hücum kenarından alı,kanat yapısından dolayı kanadın üstündeki basınç altındakine oranla daha az olur yani alttaki basınç uçağı havada tutar.

Çekme kuvveti motor veya pervaneyle sağlanır.Planör gibi motorsuz bir hava aracında ise kalkışta kazandığınız (vinç veya uçak çekimi) sürati aerodinamik gövde nedeniyle muhafaza edersiniz.Hızlanmak içinde burnu aşağıya verirsiniz,süratı arttırırsınız.(Enerjinin korunumu;potansiyel enerjiyi kinetiğe çevirme)

Drag'da yer yüzünde var olan sürtünmedir.

Birgi
THK Pln.Baş. 03/1
İnönü-EskişehirSayfa Başına Git

fsmceyhun
üye


Turkey
4 Cevap
Gönderilme Tarihi - 22/04/2004 :  01:17:14  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Genel havacılık terminolojisi, uçuş fiziği ve teknolojisi gibi konularda, başlangıç seviyesinde bilgi veren çok güzel bir kitap var: Uçaklar ve Helikopterler (Kaya Şahin - İnkılâp Yayıncılık)
Kesinlikle tavsiye ederim...

Ceyhun Gürpınar
FSM Bilgisayar Sistemleri, İZMİTSayfa Başına Git

MURAT25
üye


Turkey
3 Cevap
Gönderilme Tarihi - 22/04/2004 :  18:30:49  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla

Selamlar olsun herkese....


sayin arkadaslar, bence olayi cok iyi anlatmisiniz.
Bide zahmet olmazsa size bir soru sorsam, bide sizlerin dilinden duymak iyi olur, Benim soracagim soru acaba aranizda ucagin eksenlerini bana anlatacak varmi aranizda , vede bu eksenlere kumanda eden ana kumandalar..

cevap verirseniz cok sevinirim:) ayrica wayking arakadas, yardim edebilirseniz beni mutlu edersiniz.


Sayfa Başına Git

orko_8
üye


Turkey
58 Cevap
Gönderilme Tarihi - 23/04/2004 :  00:31:21  Profili Göster   orko_8 a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Merhaba,

Uçakta üç temel hareket vardır. Uçağın kanatlarının ufuk çizgisi ile paralel olduğunu düşün (düz uçuş), Roll (yuvarlanma)hareketinde bu açı değişir. Pitch (yunuslama) ve Yaw (sapma) hareketlerinde söz konusu açı sabittir, ancak Pitch'de burnun gösterdiği istikamet yukarı-aşağı, Yaw'da sağa-sola değişir.

Pitch (yunuslama) için; levyeyi ileri-geri (kendine doğru),
Roll (yuvarlanma) için; levyeyi sağa-sola,
Yaw (sapma) için; ayak pedallarını sağa-sola hareket ettirirsin.

Çok temel olarak Pitch hareketini yatay kuruk, Roll hareketini aileron (esas kanattaki hareketli kısım - kanatçık), Yaw hareketini ise dikey kuyruk (istikamet dümeni) sağlar. Bazı uçaklarda yatay kuyruk hem Pitch hem de Roll hareketine kumanda eder (taileron olarak adlandırılırlar)

Saygılar

Arda Mevlütoğlu


Sayfa Başına Git

WAYKING_818
üye


Denmark
35 Cevap
Gönderilme Tarihi - 23/04/2004 :  17:06:36  Profili Göster  Ziyaret WAYKING_818'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
MERHABA ARKADASLAR....

Olayin detayana girilmek istenirse, sonuclar asagida belirtilmis gibi olacakatir.

Bir uçak üç hayali eksen etrafında hareket eder. Bu üç eksende birer hayali hat olup, uçağın ağırlık merkezinden geçerler. Uçuş durumunda olan bir uçak, durumunu değiştirdiğinde bu eksenlerden birinin veya birden fazlasının etrafında hareket eder. Uçak hareket eksenlerinin kesiştiği ağırlık merkezi etrafında dengede olup tüm hareketler ağırlık merkezi etrafında meydana gelir. Bir uçağın etrafında hareket ettiği üç eksen vardır ve şunlardır.
1_ uzunlamasına eksen (longitudinal axis, boyuna)
2_ yanlamasına eksen (lateral axis, enine)
3_ düşey, normal eksen (vertical axis)
Uzunlamasına eksen: Bir uçağın ağırlık merkezinden geçen burnundan kuyruğuna uzanan eksendir. Uçağın boyuna ekseni etrafında yaptığı harekete yatış hareketi denir. Uçağın bu eksen etrafında hareketlerini kanatçık, elevon veya spoiler ile kontrol edilir.
Yanlamasına eksen: Uçağın ağırlık merkezinden geçerek bir kanat ucundan diğer kanat ucuna doğru uzanan eksendir. Bir uçağın bu eksen etrafında yaptığı harekete yunuslama denir. Uçağın bu eksen etrafında yaptığı yunuslama hareketi, irtifa dümeni (elevatör), hareketli yatay stabilize (stabilizör) ve elvonlar tarafından kontrol edilir.
Düşey eksen: Uçağın ağırlık merkezinden geçerek gövde üst kısmından gövde alt kısmına uzanan eksendir. Bir uçağın düşey eksen etrafında yaptığı harekete sapma hareketi denir. Uçağın düşey eksen etrafındaki hareketi istikamet dümeni tarafından sağlanır.
Uçağın uçuş esnasında üç eksen etrafında yaptığı hareketlere yatış (roll), yunuslama (pitch) ve sapma (yaw) adı verilir.
Uçuş kumandaları:
Uçak havada boyuna, enine, düşey eksenler etrafında hareket eder. Bu üç eksen etrafında hareketlerinin kontrol edilmesini uçuş kumandaları sağlar. Uçuş kumandaları üç ana grup altında toplanır.
Ana (birinci derecede) uçuş kumandaları,
Tali (ikinci derecede) uçuş kumandaları,
Yardımcı (utulity) uçuş kumandaları.
1-Ana uçuş kumandaları:
Ana uçuş kumandaları içinde yer alan başlıca kumandalar şunlardır:
kanatçıklar (aileronlar)
spoilerler
kuyruk takımı (empennage-tail)
irtifa dümeni (elevator)
hareketli yatay stabilize (stabilizator)
elevonlar (elevator + aileron)
istikamet dümeni (rudder)
KANATCIKLAR: Uçağın boyuna ekseni etrafındaki yatış hareketini kontrol ederler. Kanatların firar kenarına yerleştirilmişlerdir. Kanatçıklar pilot mahallindeki lövyeye o şekilde irtibatlandırılmışlardır ki lövyenin sağa sola yatış hareketi ile aşağı yukarı hareket ederler. Aşağı yukarı hareketi yaparken, kanatçıklardan biri yukarı hareket ederken diğeri aşağı iner. Örneğin lövye sağa yatırıldığında, sağ kanatçık yukarı sol kanatçık aşağı hareket eder. Yukarı kalkan kanatçık sağ kanat üzerindeki taşıma kuvvetini azaltır, buna karşın sürükleme kuvvetini artırır. Dolayısı ile sağ kanat aşağı doğru hareket eder. Lövyenin hareketi ile aşağı inen sol kanatçık, sol kanat üzerindeki taşıma kuvvetini arttırır ve bunun sonucu sol kanat yukarı kalkar. Sağ kanadın aşağı inmesi ve sol kanadın yukarı kalkması sonucu uçak boyuna ekseni etrafında yatış hareketi yapar.
SPOILER: Kanat üzerine yerleştirilmiş olan spoilerler kantçık gibi görev yaparak uçağın boyuna ekseni etrafındaki yunuslama hareketini kontrol ederler. Ancak bunların çalışmaları farklıdır. Lövye sağa yatırıldığında sadece sağ kanat üzerindeki spoiler hareket ederek yukarı kalkar, sol spoiler hareket etmez. Yukarı kalkan spoiler, kanat üzerindeki hava akışını keserek taşıma kuvvetinin azalmasıyla birlikte sürükleme kuvvetinin artmasına sebep olur. Bunun sonucu olarak sağ kanat aşağı doğru hareket ederek, uçağın sağa yatış hareketi yapması sağlanmış olur. Bazı tip uçaklarda spoiler sürat freni olarak kullanılır. Bu durumda her iki taraftaki spoiler aynı anda yukarı kalkar.
KUYRUK TAKIMI: Uçağın arka kısmına kuyruk takımı denir. kuyruk takımı yatay ve dikey stabilizerler ve bunlara irtibatlanmış olan uçuş kumanda yüzeylerinden meydana gelir. Dikey stabilize uçuşta uçağın sağa, sola yapacağı sapma hareketlerini (kaçışını) azaltır. Dikey stabilizenin firar kenarına istikamet dümeni irtibatlanmıştır. Yatay stabilize uçuşta uçağın aşağı yukarı yunuslama hareketini azaltır. Yatay stabilizenin firar kenarına irtifadümeni irtibatlanmıştır. Bazı uçaklarda irtifa dümeni yerine komple hareketli yatay stablize bulunur. Bunlara stabilizör denir.
IRTIFA DUMENI: Uçağın enine ekseni etrafındaki yunuslama hareketini kontrol ederler. Yatay sabit stabilizenin firar kenarına yerleştirilmişlerdir. Lövyeden kumanda alırlar. Lövye geri çekildiğinde irtifa dümeni yukarı kalkar. Bu durumda yatay stabilize üzerindeki kaldırma kuvveti azalır ve kuyruk aşağı doğru hareket eder. Kuyruğun aşağı doğru hareketi ile burun yukarı doğru kalkar ve uçak tırmanışa geçer. Yatay sabit stabilize üzerindeki kaldırma kuvvetinin artması, kuyruğun yukarı burnun aşağı hareket etmesine neden olur. Bu durundaki uçak dalışa geçer. Böylelikle irtifa dümeni uçağın enine ekseni etrafındaki yunuslama hareketlerini kontrol etmiş olur.
HAREKETLI YATAY STABILIZE(stabilizatör): Bazı tip uçaklarda yatay stabilize komple hareket ederek irrtifa dümeni görevini yapar ve uçağın enine ekseni etrafındaki yunuslama hareketini kontrol eder. Aynen irtifa dümeni gibi çalışır ve lövyeden kumanda alır.
ELEVON: Bazı tip uçaklarda (delta kanatlı uçaklarda) kanatçık ve irtifa dümeni olmayıp, bunların yerine her ikisinin görevini yapan elevonlar kullanılmıştır. Elevonlar lövyeye o şekilde irtibatlandırılmışlardır ki lövye ileri geri hareket ettiğinde elevonlar yukarı ve aşağı hareket ederek irtifa dümeni görevi yapar, lövye sağa sola hareket ettirildiğinde, biri aşağı diğeri yukarı hareket ederek kanatçık görevini yapar.
ISTIKAMET DUMENI(rudder): İstikamet dümeni uçağın dikey eksen etrafındaki sapma hareketini sağlar. Düşey kuyruğun stabilizenin firar kenarına yerleştirilmişlerdir. Pilot mahallinde bulunan pedallardan kumanda alırlar. Sağ pedala basıldığında, istikamet dümeni sağa doğru hareket ederken kuyruğu sola doğru iterek uçağın sağa sapmasını sağlar.
2-tali (ikinci derece) uçuş kumandaları:
Aerodinamik denge tali uçuş kumandalarının kullanılması ile sağlanır. Tali uçuş kumandalarına fletner adı verilir. Ana uçuş kumandalarının firar kenarlarına yerleştirilmişlerdir. Uçuşta ana kumandalarının hareket ettirilmesine ve durumlarının muhafaza edilmesine yardımcı olurlar. Başlıcaları, ayar fletneri, denge fletneri, servo fletneri ve yaylı fletnerleridir.
AYAR FLETNERI: Uçağın herhangi bir dengesiz durumunu düzeltmek için kullanılır. Örneğin kanatlardan biri diğerinden ağır olduğunda, ağır kanat diğerinden hafifçe aşağıda uçar. Bu durumu düzeltmek için alçak kanattaki kanatçık hafifça aşağı indirilerek kanadın yukarı kalkması sağlanır. Ancak kanatçığın bu durumda muhafaza edilmesi pilotu yorar. Buna mani olmak için kanatçık ayar fletneri kullanılır. Ayar fletnerinin hafifce yukarı kaldırılması, kanatçığın hafifçe aşağı inmesine ve bunun sonucu ağır olan kanadın yukarı hareket ettirilerek dengenin sağlanması temin edilir.
DENGE FLETNERI: Ana uçuş kumandalarının hareket ettirilmesine yardımcı olurlar. Ana uçuş kumandalarına menteşe tipi irtibatlar ile bağlanmış olup, ana uçuş kumandalarının aksi yönde hareket ederler. Fletner çarpan hava akışı, ana uçuş kumandasını hareket ettirmek için gerekli kuvvetin bir kısmını verir.
SERVO FLETNERI: İrtibatlı oldukları ana uçuş kumandalarını hareket ettirmek için kullanılırlar. Bu tip fletnerler ana uçuş kumandasını hareket ettirmek için verilen kumanda ilk önce servo fletneri hareket ettirir. Hareket eden servo fletnerde meydana gelen kuvvet ile ana uçuş kumandası hareket ettirilir.
YAYLI FLETNER: Ana uçuş kumandalarını hareket ettirmek için kullanılırlar. Denge fletneri ile aynı görevi yaparlar. Başlıca farkları fletneri hareket ettirmek için makaniki irtibatlar yerine yay yükü kullanılmasıdır.
3-yardımcı uçuş kumandaları:
Uçak üzerinde kullanılan diğer değişik tip kumanda yüzeylerine yardımcı uçuş kumandaları adı verilir. Flaplar, sürat frenleri, slot ve slatlar' dır.
Kuyruk yüzey tipleri:
Dümen yüzeylerinin moment kolunu artırmak için uçak gövdesinin kuyruk kısmına yerleştirilmeleri tabii sonuçtur. Ancak bazı uçuş hallerinde aynı kısma yerleştirilen yatay ve düşey kuyruk yüzeyleri birbirlerini etkileyebilir. Bu etkilerin uçak performansını bozanlarını ortadan kaldırmak gerekir. Hem gerekli momenti sağlamak hem de minimum direnç elde etmek için her bir uçak yapımcısın bir çok çarelere baş vurması sonucu çok değişik tipte kuyurk geometrileri meydana gelmiştir.
Çeşitli kuyruk şekilleri
Kuyruk yüzeylerinin açıklık oranları, yapı sağlamlığı ve rijitliği bakımından, küçük yapıldığı için endüklenmiş dirençleri fazla olur ve dolayısı ile aerodinamik verimleri kanatlarınki kadar yüksek olamaz. Bu etkiyi azaltmak için, yani açıklık oranını efektif olarak arttırmak için, düşey kuyruk yüzeylerini iki tane yapıp yatay yüzeyinin uçlarına yerleştirmek kabildir. Diğer bir çözüm de yatay kuyruk yüzeyini düşey kuyruğun üstüne yerleştirmek (T).


SAYGILARIMLA

WAYKING_818
Danish Flight academy


Sayfa Başına Git

MURAT25
üye


Turkey
3 Cevap
Gönderilme Tarihi - 24/04/2004 :  11:10:52  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
SLM...

Hepinize cok tsk ler ederim...


Ayrica wayking_818 ve orko 8 bey, yardiminiz icin tsk.:I

Sayfa Başına Git

   
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sıçra:

Tayyareci Forum : İKOVAN BİLİŞİM

Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000