Yazan |
Konu |
|
abdurrahim_n
üye
Turkey
4
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 14/04/2004 : 20:43:36
sayın oguzhan kardeşim, Türkiyenin yetişmiş insan gücü uçak tasarımı için yeterlidir.Size bir örnek vereyim.Şu an türkiyedeki uçak mühendislerimizin ikinci dünya savaşını yaşayan Amerikadaki uçak mühendislerinden daha bilgili olduğunu düşünüyorum.öyleyse teslik nerede? İşte o terslik siyasi iradenin zayıf yahut hiç olmayışı.Gazi Mustafa Kemal'in kurmuş olduğu T.H.K. ne yapmaktadır.Bu kadar geçmişi olan bir kurum ABD'de olsaydı ne olurdu.O kadar yardım yapılıyor.Ne oluyor bu yardımlar. Türk havacılık ve uzay sanayii için ne yapmışlar.İki planör uçurmakla aziz milletimizi kandırmasınlar.Sorunlarımız aslında çözülmeyecek sorunlar değil.O dinazorların ordan atılması gerekiyor.O kurumlara daha zinde ve ufku açık, ileri medeniyetlere mensup bilim adamları gibi düşünen insanlara ihtiyacımız var. Çözüm işte burda... Sağlıcakla kalın. |
Hermes
üye
Turkey
32
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 19/04/2004 : 09:56:13
Selamlar, Söyleviniz de belki haklı olabilirsiniz. Fakat üslubunuz yüzünden haksız duruma düşüyorsunuz diye düşünüyorum. Bu tip saldırganca eleştiriler yerine daha yapıcı eleştiriler yapılırsa THK' nin düzelmesi için ilk adımı atmış oluruz diye düşünüyorum. |
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 20/04/2004 : 14:43:06
Hermes'e katılıyorum,üslubunuz çok yanlış.Bugün TSK'nın tüm uçar personeli (deniz pilotlar planör eğitimi alıyormu bilmiyorum) bahsettiğiniz o iki planör uçuşuyla uçmayı öğreniyor.Kıbrıs'ta atlayan ve gerekirse yeniden atlayacak olan personelide THK yetiştiriyor.Eleştirelim ama haksızlık yapmayalım.Birgi THK Pln.Baş. 03/1 İnönü-Eskişehir |
abdurrahim_n
üye
Turkey
4
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 20/04/2004 : 22:02:16
Selamlar, Uslubumu bağışlayın.Yıllardır havacılık çalışmalarını takip etmeye çalışıyorum. Artık ülkem insanlarının çalışmalarını okumak ve yaşamak istiyorum.Amerika örneğini bu yüzden verdim.O insanlar büyük düşünüyorlar.THK geçmişine baktığımızda Amerikadaki havacılık kuruşuşlarıyla aynı yaşta sayılır.Atamızın havacılığa olan ilgisini ise herkes biliyor.Peki bu kadar ilgi ve geçmişi olan bir kurum acaba yerini doldurabiliyor mu? Düşünüyorum da biz NASA benzeri yerli bir uzay kurumu kursak ve 80 yıl geçse nerede olurduk????? Çok güzel bir soru Arkadaşlar bu soruyu lütfen cevaplayabilirmisiniz? Bu soruyu atamıza THK için sorsaydık nasıl bir cevap alırdık.Bu konuyu sizinle paylaşmak istiyorum. Saygılarımla,
|
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 24/04/2004 : 17:09:21
kusura bakmayın ama Abdurrahim bey'e katılıyorum. Uslubunda bir terslik görmedim ama işin özüne çok kısa cümleler ile değinmiş. Aynı soruları adımla arama yaparsanız bu forumda çok bulursunuz. Hatta teknoloji bölümünde bazı alıntıları uzun uzun yazmıştım. İçinde bulunduğunuz kurum'u yada kendinizi ait hissettiğiniz bir kuruluşu korumanız gayet normal ancak bazı konulara subjectif değil objektif bakmak lazım. THK'nın size değil ülkeye ve kuruluş tüzüğü gereği ne kattığını görmeliyiz.Bende senelerimi THK'da geçirdim, çorbasını içtim yatağında yattım ve bunlardan faydalandığım için kendimi şanslı olarak görüp THK'nın çok arkasında oldum ama bir gün dışarıdan bizim gibi şanslı olmayan kişileri gördüğümde yada herhangi bir şekilde THK'yı benzer bir yabancı kurumla karşılaştırdığımda sadece bunun bir göz boyama olduğunu anlamak çok kolay. Artık tayyareci forumuna bana birşey katmadığı için katılmıyorum. Ancak hemen yanıbaşımdaki literatürlerimi göz attığım her an bu forum'da bhsi geçen uçmak, uçak yapımı, uçuş ile ilgili konulara ilişkin bugüne kadar nasıl uyutulduğumuzu anlatan onlarca yazıyı okuyorum. Bu yelpaze o adar genişki uçak yapımından uçuş okuluna kadar geçer ve asıl konu başlığına ait olarak THK'nın ve aynı dönemde kurulmuş birçok havacılık derneğinin (belkide bunu ilk kez duyuyorsunuz!) dünya havacılığı ile aynı paralel dönemi yaşarken nasıl bu şekilde erezyona uğradığını kolayca anlayıveriyorsunuz. Sevgili Birgi senin içinde küçük bir not, THK'nın bu kişilere eğitim vermesi birşey ifade etmez, THK'nın asıl görevi Türk gençliğine havacılığı sevdirmek ve yaymaktır. Adamlar zaten havacı olacaklar , meslekleri bu. Planör geçmişte eğitimlerinde bu kadar yer almamaktaydı. Ayrıca benim planör kursiyerliğim zamanında Hava Harp Okulu öğrencileri planör kursu alacaklar diye bütün planörler alova gidince benim devremin yarısı heba oldu.düşünmeye değer Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
gurkancetin
üye
39
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/04/2004 : 00:38:19
bildiğim kadarıyla uçak tasarlayan da var yapan da, daha iyisini ve çok daha iyisini de yapabilecek mühendisler, bilim adamları yetişiyor, sayıları artıyor.Vakti geldiğinde hepsi olacaktır, olmaktadır.
|
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/04/2004 : 13:41:13
Hakan Ağbi,pek çok konuda bende yediğim içtiğim kurumu koruma çabasındayım ama korunacak pek bir tarafı olmadığınında farkındayım maalesef.TSK'ya eğitim derken ihtisas gereken eğitimleri kastetmiştim (paraşüt atlayışları) o konuyu belirtmek gerekti ama THK'nın tutup hava harpten adamları mübadeleyle uçuş kültürünü arttırmak için göndermesine karşıyım.Kampta çok sevdiğim bir hocamın bir lafı vardı yazmıyım;bu THK - Asker ilişkileriyle ilgili Birgi |
maverickx
üye
Turkey
107
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 06/05/2004 : 11:42:09
Merhaba;Hakan Bey yazılarınızı özlemiştik ve siz gibi buraya girmeyen daha birçok arkadaş var örneğin Mert ÇEVİK haklısınız artık bu forum bölümü pek fazla yarar sağlamayan bir bölüm olmaya başladı bunun sebepleride herkesce biliniyor ancak bu duruma gelmesini sağlayanlar halen farkında değil bu da ayrı bir üzücü nokta. THK konusua gelince gerçektende burada yazanların bir çoğunun yemeğini içtiği yattığı eğitim aldığı bir yer olmasına karşılık bu korumayı haketmiyor. Birginin heyecanını ve kurumu koruma olayının sizler ve bizler gibi zamanla geçeceğini düşünüyorum nede olsa ilk heves. Ama umarımki olmaz tekamül'e katılmak isteyipte kabul edilmediniz mektubunu aldığında da aynı düşüncede olmayacağı aşikar ve tekrar söylüyorum inşallah bu şekilde olmaz. Çünki biz ben bunları yaşadım 3 sene paraşüt başlangıç ve 7 atlayış! Eskilerden 10 kişi başvurdu benim dosyam yolda kayboldu bulunamadı???????????? Kurumun sadece prosedürler gereği hareket ettiği bir gerçek bunun yanında bizlerden istenenler bize bize geri dönüş esnasında ki bir çok kaybın akibeti nedir bilinmez ve bundan sonrada çok büyük bir değişiklik yada gelişme olacağı ihtimali çok düşük. Ancak aklımızın bir köşesinde her zaman için birçok ""keşke olsa"" nın kalacağı açık. Bir zamanlar bu bölümde ve bu tür bir başlık altında tartışmamız vardı Kendi Jet uçağımızın nasıl olması gerektiği hakkında. Bir çok uçak mühendisi havacılık müh. olmasına karşı bu konuda çalışabilme yeteneğine ve potansiyeline sahip çok az kişi var. Bu kişilerde ya işsiz yada başka işlerde çalışıyorlar. İşin özü burada bir çok konuda terslikler mevcut sadece bir kurum yada kişiyle ilgili değil. Önemli olan ve bizim yapmamız gereken bunları tersine çevirmek için bir çaba sarfetmemiz. Olayları tartışmaya gerek yok zaten konular belli gereksiz kavgalar tartışmalar yerine olayların nasıl çözüleceği ve bizlerin yapabilecekleri hakkında görüş bildirmemiz en uygunu olacağı kanaatindeyim. Saygılarımla Murat ÇAKAR Murat ÇAKAR Tayyareci Online |
epaprat
üye
Turkey
29
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 08/05/2004 : 04:57:12
Selamlar, Belki Abdurrahim arkadaşamızın açtığı konuyla ilgili olmayacak ama uzun süreden beri bazı arkadaşların yazılarında dikkatimi bazı hususlar var.Deniliyorki "Forum artık faydalı değil." yada "Bu forum bana birşey katmıyor." Arkadaşlar mademki siz bu forumda konu açan insanlardan daha fazla biliyorsunuz (Söylediklerinizden bu iddiada olduğunuz anlaşılıyor) neden sizler diğerlerine birşeyler katmaya çalışmıyorsunuz?Bildiklerini söyleyenler birşeyler anlatsın biz feyz alalım? Bir de alakalı alakasız her konuda bir asker ilintiledirmesi var ki anlam vermek mümkün değil...Bu konuda düşünmek sorgulamak gereken o kadar konu varken yılda 1 kez bir kaç sorti için Harb Okulu öğrencilerine planör ayrılması mı gözünüze batıyor?Yapmayın Allah aşkına... Arkadaşımız demiş ki: - "Adamlar zaten havacı olacaklar , meslekleri bu." - "Planör geçmişte eğitimlerinde bu kadar yer almamaktaydı. Ayrıca benim planör kursiyerliğim zamanında Hava Harp Okulu öğrencileri planör kursu alacaklar diye bütün planörler alova gidince benim devremin yarısı heba oldu.düşünmeye değer" Peki düşünelim bakalım.O "Öğrenciler" havacı olacaklar,bu ülkenin havacılıktaki geleği....Planör eğitimi almak onlar için gerekli.Bence pilot olacak her insanın sahip olması gereken bir deneyim aynı zamanda güzel bir eğitim. Ya o sırada "Heba oldu" diye nitelendirdiğiniz arkadaşlarınız? İleride bu işi meslek olarak yapacak kişiler mi? Planör onlar için çok mu gerekli? Hayır sadece tatilini değişik bir şekilde geçirme amacında olan havacılığı seven bir topluluk.Aldıkları planör lisansı ileride onlara ne getirecek.Güzel bir anıyı çağrıştırmaktan başka hiçbirşey...Bunuda düşünmekte fayda var Kaldı ki yukarıda bahsedildiği gibi bütün planörlerin gitmesi gibi bir olayın olacağını da sanmıyorum.Çünkü bu eğitim Yalova'da her yıl yapıldığı için "Rutin" bir iş dolayısıyla kurs zamanları THK tarafından ona göre düzenleniyordur... Ertaç "311-Serche" Paprat Tweet Driver |
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 09/05/2004 : 20:37:02
Sevgili Ertaç, O zaman biz amatörler hiçbir zaman havacılıkla ilgili bir branşa elimizi atmayalım, bu durumda sizin değişinize göre "havacılık mesleği olan kişilere aittir", yani biz yza tatilini geçiren havacılık heveslilerine göre değil!. Ayrıca Hava Harp Okulu'nun bir müddet sonra bu yanlışdan dönerek kendi planörlerini aldığını ve kendi öğretmen pilotlarına THK'dan biraz destek alarak Yalova'da eğitimlerine devam ettiğini ilave edeyim ancak dahil olduğun 1988/3 dönem ve önceki birkaç sene, sonraki birkaç sene boyunca aynı şekilde buraya gelip vakitlerini ayırıp "planörcü" olmak isteyen yani THK'nın asli görevi olan "-sivil-Türk gençlerine havacılığı sevdirmek ve yaymak" gençlerin ne günahı var? Kimse HHO'nun T41'lerle İstanbul üzerinde "uçuşa özendirme" derslerine katılmak istemez, bu HHO'nun kendi bünyesindeki bir olay ama THK'nın -o zaman için söylüyorum- bu yanlış tutumu THK'nın yönetim zaafını ve tercihlerini nasıl göz önüne aldığını göstermekte. Yani eğer planörün yoksa eğitime adam çağırmazsın, kimsede tatilinden olmaz.Ayrıca aynı sizin söylediğiniz gibi THK bir müddet sonra bu ortak çalışmadan en azından planörlerini ayrı tutabildi , ne varki bu son 15 yıllık çöküş döneminde elle tutulur çok faydalı bir sonuç getirmedi. Sizin askeri anlamda havacılığı kategorize etmenizi ciddn çok yadırgadım çünkü Türkiye havacılığın askeri havacılık ile eşdeğer tutulduğu nadir ülkelerden biri ne yazıkki. Hava Harp Okulu ve Hava Kuvvetlerinin standartları için hiçbir sözün yok ancak sivil havacıların sadece askeri havacılığın varolması adına sizin görüşünüzle olmaması ve vakit kaybı olarak görülmesi Türk Havacılığının gelişmesi için -bana göre- yanlış bir görüş. Askeri Havacılık ne kadar gerekli ise sivil havacılıkta bir ülke için o kadar gerekli olmalıdır. Asıl konumuz olan THK'nın 1925 ve Turkkuşunun 1935'e kurulmasının yegane amacıda budur. Üstelik bu her iki kurumda sizin tezinizin aksine asker destekli olarak varlığını sürdürmüştür. Bizlerin burada sarf ettiği çaba,havacılığın hemen hemen aynı zamanlarda dünya havacılığı ile ülkemizde başlamasına ve ciddi anlamda uzun bir süre aynıkulvarda olabilme başarısını gösteremesine rağmen lokomotif bir kuruluş olan THK ve benzeri kuruluşların mevcudiyetlerini neden ve nasıl kaybettiklerinden ders almak olmalıdır. Tarihin tekerrürden ibaret olması timsali THK'nın parlak günlerinin ardından bir tür particilik sihniyeti veya Cumhuriyet örtüsünün altında tamamen kağıt üzerinde kalan ileriye dönük bir stratejisinin olmaması veya zamana kendini uyduramamasını bugün bizler kendimize yediremiyoruz. Ben 1988'deki THK'yı özlüyorum, İnönünün herbir karışındaki havacılık nefesini, benden öncekiler kendilerine ait zamanı, 1995'e kadar lanlarda kendi zamanlarını. THK'da havacılığın şahsi çıkarlar ile bir şekilde yok olmaya yüz tutmasını içimize sindiremiyoruz. Haklıyızda çünkü 18 yaşında iken aldığımızın daha fazlasını 20-25-30 yaşımızda almak en büyük hayalimizdi! THK'nın veya Türkiye'de sivil havacılığın maalesef sekteye uğramasından bizler dolaylı oalrak sorumluyuz. Ama sebep değiliz. Çünkü THK 4.5milyon doları sokağa atarken biz imza atanlar arasında değildik. Murat bey'in dediği gibi bugün hataların sorumluluğunu aramak bulmak ne yazıkki çözüm değil. Olabildiğince çok fikir üretmek işte burada bu amatör topluluklarda saf menfaatsiz düşüncelerde. Ama burada üretilen fikirleri almak yada almamak yine sorunun temelini teşkil eden zihniyette. Bir yazımda sormuştum, koskoca TAYYARECİ forumunu okuyan bir allahın kulu adam yokmuda Hürriyet gazetesini arayıp Hava Şehitleri hakkkında genel yayın yönetmenini uyaracak? kimleri kasteddiğimi anlamışsınızdır. işte bizler ne kadar yorulmadan fikir üretirsek üretelim bu onu almayı bilene yarar yoksa kaybolmuş topic satırlarında tozlarını gider.Ben THK ile ilgili yıkıcı görüşlerimi (bazı arkadaşlar bunu uygun görmüş)ve yapıcı fikirlerimi hem şahsen , hem THK'ya bizzat (yani kendi adıma elimden geleni yaptım)ilettim şimdi sıra sizlerde ne yapalımda bu kurumu kendine getirelimki işi "yaz tatillerini geçiren" arkadaşlara havacılığı yeniden aşılasın? not: sevgili Ertaç, bunu özellikle yazdım, çünkü geçtğimiz sene VAkit gazetesi THK'dan "zengin çocuklarını paraşütle uçuran , planör dersi veren" bir kurum olarak bahsetmişti. Eğer sende "yaz tatillerini geçirenlere" hizmet verdiğini düşünüyorsan aynı kategoriye girersin. Ben THK'nın deri toplamasına karşıyım ancak sivil havacılık için vazgeçilmez bir kaynak olduğunu ve imajının bu şekilde karalanmaması gerektiğini düşünüyorum.
Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
graf
üye
Turkey
49
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 11/05/2004 : 23:21:26
merhaba arkadaşlar.valla havacılık kurumunun kendisine faydası yok.bu kurumdan siz birşey beklemeyin.yılda 2 dönem planör vs.eğitimi ile bu işler olmaz.havacılık bütün dünyada bir end.türüdür.bakın eskişehir motor parçaları,izmirde gövde parça üretim fab.konyada insansız hava aracı,kayseride çapar makine'nin uçk projesi.en önemlisi türkiyenin bir havacılık üniversitesi olmalı.pilotaj-teknik eğitim-yer hizmetleri-turizm kısmı-sportif havacılık bölümü.anadolu üni.bu konuda çok büyük deneyime sahip bu kuruluşa destek verilirse havacılık bizdede end.kolu olarak çalışır. |
wing
üye
Turkey
49
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 12/05/2004 : 01:13:53
Ülkemizde uçak tasarımı ancak ilköğretim okullarında resim yarışması olarak yapılır demek zorunda kalıyorum ... Neden ? Geçtiğimiz yıllarda yapılan hava alanları rezaletinden sonra (rüzgara dik ,eğimli, kısa , önünde dağ olan ,hiç iniş yapılması mümkün olmayan, yolcu potansiyeli bulunmayan vs.. ) artı bütün bunlar yanında askeri hava alanlarına bilek gücüyle indirdiğimiz bunca yolcu !.. Yani daha hava alanı yapmayı beceremiyoruz ki ,uçak yapacağız!.. Ülkemizin en işlek hava limanını dahi tek pist olarak çalıştırabilme kaabiliyeti hangi ülkede var!... Herşeyin zincirleme alakası var,bir şeylerin düzgün gittiği gün buradan yazarız uçak yapmaya başladık diye ... Bir topik açtım Jet savaşuçağı tasarımı diye sonucu gördüm!... Canımız uçak yapmak istemiyor sonucuna vardım ; Ayrıca Ülkemizin bu hâlet-i rûhiyesinin (durumunun )sosyolojik açıdan değerlendirilmeye değer olduğu sosyologlara bildirmeyi bir borç bilirim..... Hava açık ,rüzğar 4 kn mutedil ,pist on-sekiz kalkış serbes http://www.modelucak.net/ |
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 12/05/2004 : 12:44:44
işte en doğru olanı söylemişsiniz. Bu bir endüstri ve herşeyin birbiri ile bağlantısı var. Uçak yapmak sadece savaş uçağı üretmek değil!!! bunun arkasında bu endüstriyi besleyecek bir çok dal, uzman ve yetişmiş kişi, malzeme, uluslararası rekabet gücü, içpazar desteği, sermaye ve ARGE yatırımı gerekli. SAdece uçak yapalım olsun bitsin ile hiçbir yere gelinmez. bugün aynı anda başladığımız ama bize 50 sene fark atan ülkelerin herbiri gelecekteki stratejilerini belirleyerek bir yola çıkmışlar. Bizde 1940'dan beri koltuk kavgası ülke menfaatlerinin üzerine çıkamamış her 10 yılda bir darbeyi yiyip yerimizde saymışız.Dünya siyasetinde söz sahibi olmak bu ve bunun gibi endüstrilerin o ülkenin diğer devletler üzerindeki gücünüde gösterir. Bakınız 1970'lerde kendü uçağını kendin yap kampanyasını daha ciddi ele almış olsaydık 1974 Kıbrıs barış harekatında faal uçakların parçalarını operasyona katılan uçaklara yedek parça yapmazdık. Bu aynı zamanda siyasi çöküş ve uluslararası siyasettede endüstride olduğumuz kadar zayıf olmanın bir sonucudur. Ülkelerde havacılık çok yönlü gelişir ama nihayetinde bir başlangıç vardır. Almanya bu günlere planör yaparak geldi. Bugün hala planörleri dünyanın en iyi planörü ama aynı zamanda ticari ve askeri havacılık devleri arasında üreti ve teknoloji geliştirici olarak görev alıyor. Avusturya bile dünyaya sportif uçak satıyor. Bizim için tren geldi de geçti ama hala birşeyler yapmak için çok geç değil. uçak üretemezsiniz ama teknoloji geliştirebilir, parça üretimi yapabilirsiniz. Elbette ileride bu tecrübe size uçakların önce büyük parça imalatı sonra lisans altında üretimi nihayet pazarda adınızı duyurup güven verdiğinizde özgün uçak imalatçısı olarak dönecektir. Askeri ve sivil alanda dışabağımlılık sihirli değnek değmiş gibi bir anda kesilemez. Tüm bu bahsettiklerimiz için sadece kara alma ve hayata geçirilme aşaması yıllar alır ve geri dönüşü için en az 15-20 yıl beklemek gerekir. Bir savaş uçağı üretmek için önce alacağınız uçaktan daha iyisi en az benzerini yapmalısınız. Ordunuz eğer sizden bu uçağı alacak ise ona satış sonrası tüm parça ve üretim desteğini garanti etmelisiniz. Tüm + avantajlar için (seçilebilirlik) yüksek teknoloji üretmelisiniz. Örenğin görünmezlik(radar), atış silah sistemleri, daha iyi motor vsvs. Bunların herhangi birinde yabancı bir kaynak kulanırsanız, en ufak bir kriz anında siz ortada kalırsınız. Bu yüzden fransızlar mirage'da snecma, ingilizle RR kullanırlar, Yani lojistik anlamda tüm altyapıyı malzeme üretiminden, kalifiye elemana kadar hazır etmelisiniz. Öte yandan sadece kendi ordunuz bu uçaktan ne kadar alabilir 100?200?400?en fazla 600! ya sonra? sizin yaptığınız uçağın maliyeti benzerlerinden çok daha avantajlı olmalıki paranız cebinizde kalsın ayrıca dışarıya pazarlamalısınızki hem ordunuzun ödedidiği parayı hemede ülke bütçesinden yaptığınız yatırımın amortismanını karşılayabiliesiniz.SAdece uçak yapmak demekle bitmiyor. Arkadaşlar çok doğru söylüyor ve konu başka yere gitti. THK ile nasıl bağlantı kuracağımı şaşırdım şimdi onuda sonra yazarım ama THK elindeki en büüyk fırsat olan uçak yapma deneyimini NAC6'ya kullanarak 4.5 milyon dolar gibi bir parayyı heba etti. YErine ne mi yapılırdı? hafif uçak, aynı 50 yıl önceki gibi miles magister'in lisanslı uçakları gibi! içpazara ultralight, microlight ve benzeri sportif hava araçları. Atıl durumda Türkiyenin en yeni alanlarından Süleyman DEmirel havaalında havacılık üniversitesi (gerçi topair akıl edip oraya gitmiş) . İçhat uçuşları başlamışken THT'yi yeniden canlandırmak, yurtiçi kargo uçuşları yapmak (pilotların tecrübesinden yararlanmak ve ileride parasl kaynakları arttırmak, ticari pilot yetiştirmek için altyapı hazırlamak) vsvsvsvs daha var onlarda sonra.. Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
mehmetcemilkale
üye
USA
166
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 19/05/2004 : 03:59:33
Endustriyellesmeyi basaramamis bir ulkenin kurumlarinin guzel islemesi beklenemez.Hakan Bey, havaciligin salt askeri havacilik olmadigi konusundaki gorusunuze kesinlikle katiliyorum. Ayni sekilde bir ucak tasaralayacaksak, bunun askeri ucak olmasi da gerekmiyor elbette, her ne kadar benim imzam, TAI urunu bir savas ucagi olsada. Ama isin ucunda bir havacilik sanayisi dusu var. Sivil veya askeri ucak tasarimi olsun, oncelikli olarak gereken sey bir plandir, vizyondur. Ben sanayilesemedigimiz muddetce de kurumlarimizin duzgun isleyebilecegine ihtimal vermiyorum, isleyemezler. Acik konusayim, TAI, cok rahat bir Embraer olur ama dunyada 3-4 ulke var sivil havacilik sanayisinin iyice oturdugu ve kazanc sagladigi. ABD, Brezilya, Kanada ve Fransa/Almanya(Airbus). Dizi filmleri ile alay edilen Brezilya biryerlere gelmeyi basarmis. Biz neden yapamayalim? Iste o zaman THK gibi kurumlarimizin isleyisleri duzelir. Yoksa tum Turkiye pilot olmak istesin, elimizde bu kadar ucak yok, uretemeyiz. Herkes pilot olmaya hava harp okuluna giriyor, F16 pilotu olmak istiyor ama toplam 220 F16 var. Ayni durum sivil havaciliktada soz konusudur. 2. dunya savasinda, Britanya harbi gibi degil durumumuz, yani sIkIntIsInI cektigimiz unsur pilot degil, ucaktir. Pilot vardir, az olan ucaktir. Tabii ki bunlar benim naciz goruslerim, katilir misiniz bilemem. Saygilar Mehmet Kale Insallah TAI nin yaptigi Turk Savas Ucagini gormeden olmem. :))) |
hakan737
üye
Turkey
279
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 19/05/2004 : 11:39:05
İşte yine çok doğru bir saptama. Aynen dediğiniz gibi. Öncelikle havacılık anlamında (her alanında)vizyonun gelişmesi önemli. Önce bu kültür ile içten içe yoğurulmalısnızki arz-talep gündeme gelebilsin. Embraer belki Brezilyanın havacılk anlamındaki vizyonunu (topluma yayılmış havacılık görüşü) yansıtmıyor olabilir ancak "regional" uçaklar dalında türünün önde gelen ismi ve Firma kendi çapında hem sivil havacılığı hemde askeri havacılığı ülkesinde oluşan görüş ve arz-talep dengesi ile çok rahat karşılıyor. Bimeyenler için söylemek gerekirse Embraer turboprob olarak EMB110 ve 120 uçaklarını bölgesel havacılık alanında üretiyor ve pazarlıyor. JEt motorlu olarakta ERJ135-45 modelleri ile tüm dünyada pazar payı var.Ve son olarak 170 modeli ile bir üst basamak regional, short range arası bir uçak ile pazara girmek üzere bu uçak neredesyse A319 ile aynı kategoriye girecek.(kabaca Do328jet ile A319 arasında)ASkeri olarakta yıllardır hava kuvvetlerine eğitim uçağı yapıyor . Tucano(turboprop) ve Pampino (jet)-adını yanlış hatırlıyor olabilirim veya eksiğim vardır-. Sivil ticari uçaklar Amerikada bile pazar bulmuş ve çok yaygın kullanılır durumda. Özellikle Güney Amerikadaki sivil ticari havacılık pazarındaki payı çok büyük. Tüm bunları Türkiye için örnekleyebilir, artı ve eskilerimizi karşılaştırabiliriz. Örneğin Turki cumhuriyetler ve arap ülkelerine , biraz müslüman bir ülke olmamız birazda yakın olmamız bizim için başlangıç olarka yeterli bir pazar. Ayrıca Asya pazarının birçok bölgesi halen bu pazara açık ve belirgin bir uçak tipi seçenekleri yok. Kimse Türkiyeden B747'ye rakip veya B2 bombardıman uçağından daha iyisini yapmasını beklemiyor zaten. Ama Endonezyanın ürettiği N250 gibi orta sınıf bölgesel ve ekonomik hava araçları herzaman ticari olarak daha fazla getiri daha az risk demek. HErşeyin bir başlangıcı olmalı, biz büyük bir uçak üreticisi olma aşamasını malesef kaybettik. Bundan sonra bana göre yapılması gereken vizyonu ve hedefleri adam gibi koyup, kalifiye eleman yetiştirmek, önce küçük parça sonra büyük gövde parçaları gibi üreitmler ile dünyada parça üreticisi anlamında söz sahibi olmak ve bu alanda lider olmak, tüm bunlar ile beraber elektronik-avionic anlamında da paralel bir gelişim sağlamakla işe başlanmalı. Ardında ARGE çalışmaları ile ürettiği ürünü geliştirebilen bir teknolojiden ticari anlamda değeri olan uçağı beklemeniz mümkün olabilir. Tüm bunlar için daha iyi bir ekonomi, daha sağlam yere basan bir siyasi otorite, herşeyden önemlisi "önce havacılık sonra gelecek vizyonu"olan yöneticiler gerekli. sonrası kendi kendine gelir zaten. Hakan737Guven virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
|
mehmetcemilkale
üye
USA
166
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 22/05/2004 : 03:13:48
Sayin Hakan737,Bence bu vizyon oturdu artik. IHA ihalesindeki yeni geluismeler bunu acikca ortaya koyuyor. Bakin hicbir sey icin gec degildir. Unutmayalim, somurge imparatorlugu duzenine en son Britanya Kralligi girdi. Ama TAM girdi, ve dunyanin imparatoru oldu. Hicbirsey icin gec degildir zaten IHA, A400M, F16 modernizasyonu, yeni ATAK(muhtemelen Tiger) helikopterlere avionik tasarim ve entegerasyon, JSF, yerel sanayiye saglayacagi katki ile EF 2000 projeleri Turk havacilik sanayisine buyuk katkilarda bulunacak. Tabii bu sayilan projeler askeri havacilik projeleri ama tabii ki bu tecrube ileride sivil havaciliga kayacak. Ben TAI den (eger hukumet Ar-Ge kurumlarini baltalama girisimlerinde TUBITAK' ta yaptigi gibi bulunmazsa) yakin gelecekte bir jet motorlu ucak bekliyorum. Ama tabii bu birden olmayacak. Once IHA, A400M gibi projelerde tecrube kazanilmasini beklemeliyiz. Sivili havacilik kesinlikle daha onemli cunku cok daha yeni bir piyasa, dunyada is amacli kucuk jet ucagi ihtiyaci surekli artiyor ve artacak. Bu pazar elbette degerlendirilecek. Bizim de baska cikar yolumuz yok. nufusumuz yakin gelecekte 100 milyona varacak, bizim endustriye ihtiyacimiz var, bu nufusu ancak bir Almanya endustrisi ile gecindirebiliriz, alinacak ornekler bu ekonomik seviyede olmalidir, aksi halde bu buyuk nufus beslenemez. Bu endustriyellesme hamlesinin bir buyuk adimi da elbette havacilik sanayisi olacak. Manevra yetenegi ustun is amacli jetler tasarlanmayacagina gore, Kolmogorov ayari kontrol sistemleri muhendisine de ihtiyacimiz yok. Saygilarimla, Mehmet Kale Insallah TAI nin yaptigi Turk Savas Ucagini gormeden olmem. :))) |
abdurrahim_n
üye
Turkey
4
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/05/2004 : 04:57:58
Merhaba Arkadaşlar, Son yazımı yazdıktan sonra ahmin ettiğimden çok fikir ortaya çıktı.Hepside birbirinden değerli görüşleriniz için teşekkür ediyorum. Birşeyi merak ediyorum. Niçin THK'dan biriside çıkıp sen yanlış şeyler söylüyorsun demiyor.Ve yahut bizde şunları şunları yapıyoruz sizler ise bilmiyorsunuz demiyor? Bizlerin imkanları sınırlı ama THK'nın imkanları bizden çok. Güzel fikirleri olan insanlara kapılarını açarlar mı acaba? Bizde uzaya sivil amaçlı roket denemeleri yapsak bizleri desteklerlermi acaba? Biz siviller, sivil bir kurum olan THK'dan sivil projelere destek vermelerini istiyoruz.Hayallerimizin gerçekleşmesi için bir damla destek.... |
|
|