Yazan |
Konu |
|
erakunem
üye
Turkey
3
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 10/02/2003 : 16:46:48
Bu siteyi ziyaret eden herkes neden bu ülkede ucak yapılmıyor diye soruyor.Ama gözden kacan bir durum var.Bana kalırsa mevcut olan teknolojıyi kullanarak veya biraz degiştirerek uçak yapmak yerine uçakların menzilini arttıracak,yakıt tüketimini düşürecek bir proje üzerinde çalışmak daha anlamlı olmazmı?Ben çifcilik yapan birisiyim,ama üç motorlu yolcu ucaklarında %25-%30 oranında yakıt tasarrufu saglayacak bir projeye basladım.Sizlerin arasında hicmi ucak mühendisi yok?Onlar neden bu konular üzerinde çalışmıyor?............ |
Admin
Forum Admin
Turkey
154
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 12/02/2003 : 15:54:53
Öncelikle şunu söyleyelim, bu forumda pek çok uzman, makine ve uçak mühendisleri tartışmaktadır. Konuyu "Kendi uçağını kendin yap" başlığına yazabilirdiniz. Ancak, siz "geliştimek"ten söz ettiğinize göre ayrı bir başlıkta olabilir tabi. İkinci olarak, söyledikleriniz hakkında zaten çalışılıyor! Ancak, şunu unutmayın; bir ürünün, ki bu dünyanın en komplike makinesi ise, geliştirilmesi işini en iyi yapacak olanlar, onu ilk üretenler olacaktır! Neden, İngiltere, Almanya, Fransa, Rusya gibi ülkeler, sadece, bu gün, bu konuda en iyi yerde bulunan, ABD'nin ürettiklerini geliştimekle yetinmiyor? Bunun tabi ki, siyasi boyutları nedeniyle de, tamamen kendimize ait uçaklar üretmemiz gerekir diye, düşünüyorum! Neden, %25 daha az yakıt tüketecek olan uçak bizim ismimizi taşımasın? Son olarak, projeniz hakkında daha fazla detay verebilirseniz seviniriz! Biliyorsunuz, bu günlerde "havayla çalışabilecek uçak" , gibi fikirler de kol gezmekte! Türk Yıldızı |
gurkancetin
üye
39
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 27/05/2003 : 01:54:40
selamlar,yakıt duasına mı çıkıyorsunuz allahaşkına? 3 motorlu uçakta %30 yakıt tasarrufunu ancak motor sayısını 2'ye indirerek, ya da uçağı uçurmayarak sağlayabilirsiniz (rotalarda iyileştirme yaparak). :) fikirdir, saygı duyulur. not: koltuğumla monitörüm arasında bir uçak mühendisi var. bahsettiğiniz konu üzerinde çalışan ve birkaç gün sonra diplomasını bu konudaki bitirmesiyle alacak olan bir arkadaşım da var. içinizi ferah tutunuz. |
burakuzman
üye
4
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 30/05/2003 : 13:54:11
Sayin Erakunem,Gurkancetin'in de dedigi sekilde, motor sayisini ikiye hatta teke dusurerek yakit tasarrufu saglayabilirsiniz. Ayrica bakim onarim masraflariniz da dusecektir. Eger sifirdan tasarim yapiyorsaniz, dis yuzeylerinin aerodinamik tasarimi iyi yapilmis bir ucakla hava direnc katsayisini dolayisiyla yakit tuketimini de dusurebilirsiniz. Hali hazirda piyasadaki sac/aluminyum ucaklarin cogu 1960'li yillarda tasarlanmis oldugundan aerodinamik acidan mukemmel degiller. Yeni yeni ortaya cikan kompozit ucaklar daha aerodinamik. Ayrica civatabasi, eklem yerleri olmadiklari icin hava surtunmesine (direncten farkli olarak) harcanan enerji de daha az.
|
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 05/06/2003 : 07:16:41
Sayın Erakunem,Bakınız ben Makina Mühendisliğinde okumaktayım ve şu anda bir türbin motor projesi üzerinde çalışmaktayım.Ben bu projeye başlarken tek kademeli basit bir model uçak motoru ile başladım şimdi amacım bu düzeneği iki türbin iki kompresör kademesine yükseltmek ancak karşıma çıkan diferansiyel denklemleri bir ben bir Allah biliyor.Hadi ben bu dif. denklemleri çözdüm,motoru düzeneği teori olarak hazır.Daha sırada malzeme ataması,kullanılacak yakıt dağıtım düzeneği,kullanılacak ve en verimli çalışmayı sağlıyacak yakıtın saptanması,motor için en ideal platformun belirlenmesi ve buna göre bir karakteristik raporu tutulması var. Tüm bunları kağıt üstünde bitirsem dahi benim bu motoru denemem şart çünkü teori ile uygulama arasında kat kat farklar var.En basiti motorun teorideki itkisiyle uygulama değeri arasında 3 misli fark çıktı.Dolayısıyla prototip şart ama motorun bana maliyeti ortalama 200 milyon yedeğide gerekiyor etti 400 milyon.Motora için satın alacağım en ucuz radyo kontrol modeli 500 milyon.Olduda kaza oldu kit parçalandı ki bu çok yüksek bir ihtimal ekleyin 500 milyon daha(yedek motor parasını baştan koyduydum)...Eh ben daha bu motoru farklı yakıt karışımları ve malzemeler için deneyeceğim bir motora daha ihtiyacım var ekleyin bir 200 milyon daha...Ne etti toplamda 1.600.000 Ama daha bitmiyor bu işte harcanıcak fazla malzeme, çalışıcak torna ustasının ücreti(ki herif verdiğim parçaları üretmek için kesin beni gagalıyacak),bunun yanı sıra belli malzemeler için okula yaptıracağım ya da kendim yapacağım çekme,burulma,termodinamik deneyleri kendim motoru denemeden önce yapacağım ölçümler için gereken ölçüm aletleri (ki madem bu işle uğraşıyorsunuz kumpasın 15 milyon,mikrometrenin 30 milyondan başladığını bilirsiniz bana gereken ise otomatik ısı okuyucu,elektronik basınç ölçer gibi aletler...) Harcanan zaman,emek,başarısız denemeler...Olası kazalar karosene fazla dizel yakıtı karıştırayım derken gerçekleşen infilaklar,Radyo kontrol düzeneği için harcanan fazla para ve emek...Bir de üstüne taa Tuzlaya uçak uçurmaya gidicez... Keşke her şey bu kadar kolay olsa.Şüphesiz memlekette diplomalı,vasıfsız okur-yazar enflasyonu var ama lütfen istisnalara haksızlık etmeyin.Ve biliniz ki o istisnalar o kadar az değil. Saygılarımla Mert ÇEVİK **NOT;Bu arada sözü edilen motoru bilgisayarda modellemek için göbeğim çatladı onu saymıyorum dahi... |
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 05/06/2003 : 07:23:27
Rakamların toplamı aşağı yukarı alacağım tüm yardımlar ve motorlardan birini satarak elde etmeyi tasarladığım gelirle; 1.700.000.000 TL civarında bir değer. **Benim aylık gelirim en fazla 300.000.000 **Bu arada eğer meraklısıysanız bilirsiniz bu gibi işlerde işlenecek parçaları işleyecek yetenekte adam bulmakta başka bir derttir.Ben şahsen bir aylık torna eğitimimle her parçayı kendim yapmaya kalksam 2 senede bitmesi gereken proje 5 senede anca biter.
|
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 05/06/2003 : 07:27:47
Bu işle uğraşan dünyanın dört bir yanın bir yığın insan var ve hepsi de aynı sorunlarla mı karşılaşıyor.Hayır ama eğer sizden önce kimse böyle bir çalışma yapmadıysa,teknik olarak yol göstericiniz,birikiminiz yoksa,böyle sıfırdan başlıyorsunuz o da böyle başınıza yığınla iş açıyor.Çünkü faydalanıcağınız bir birikim bir deneyim yok.Bu bir kültür meselesi...Saygılarımla Mert ÇEVİK |
maverickx
üye
Turkey
107
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 09/06/2003 : 08:13:31
Yazdıklarınızı okuyorumda garibime gitti!!O uçakları helikopterleri vs üreten tasarlayan kafa patlatan insanlarla sizlerin yada bizlerin bir zeka seviyesi düşüklüğü mü var acaba bizlerin ne eksiği varda biz onlar gibi düşünemeyelim. Hadi tamam maddi açıdan adamlar destekleniyor teşvik ediliyor bunu geçin ama bizlerin arasında da birçok dahi saklı bunu unutmayın. Model Jet motoru tasarlamak yerine ve onca uğraşmak yerine neden gidip bir modelciden Ducted Fun (Model uçak Jet Motoru) siparişi vermiyorsunuz. Bu size daha ucuza mal olur. Yapmanız tasarlamanız harika ama birkaç arkadaş biz 8 sene önce 1/5 ölçekli f16 yaptık motoru için 100.000 $ istediler TEI'den ve birçok protokol. Onemli olan amerikayı tekrar keşfetmek değil yeni fikirler üretmek. Yeni bir Pal tasarımı yada Daha sessiz bir MainRotor daha stabil daha titreşimsiz vs vs gibi. |
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 10/06/2003 : 12:24:11
İyi de ben işin teorisini bilmeden baside indirgenmiş hali üzerinde mantığını kavramadan, modellemeden nasıl o dediğinizi düşüneceğim.Amerika'yı keşfetmek ve başkalarının bizden daha zeki olmadığı konusunda haklısınız.Ama bana piyasaya çıkmış ya da çıkmamış "Türkçe" ve bir mühendise hitap edebilecek tek bir jet motoru kitabı gösterin bir daha ağzımı açmıyacağım. Siz ne diyorsunuz allah aşkına bu benim bahsettiğim konu üzerinde 1941 yılında bir garip uçak mühendisi tarafından yazılmış bir kitapçıktan başka hiç bir şey yok bu memlekette yazılmış.Çalışmaların ise tümü teoride kalmış.Modern çalışmalar ise stratejik değer taşıdığı için paylaşılmıyor.kullandığım kaynakların yarısı almanca yarısı ingilizce,onlarda dünya servet ödenerek geldi. Ben türbin motor hakkında temel bilgiye sahip değilken hangi yeni fikir.Mevcut olanı bilmiyorum!!!Seslisini yapamadım ki sessizini üreteyim... Dahası ben de biliyorum motoru gidip satın almanın daha ucuza geleceğini de o zaman nasıl olsa Amerika bize veriyor diye Ar-Ge konusunda kılını kıpırdatmamış,mevcut sanayiyi öldürmüş "kafasız" atalarımdan ne farkım kalır.Siz hangi çağda yaşıyorsunuz,son iki yüz yıldır 20 yıllık bir dönem hariç sürekli gerilmemizin tek sebebi var o da üretmemiz. Ben burada "bu memlekette hiç mi mühendis yok" diya veryansın eden beye mühendis var ama mühendiste bakın ne zorluklarla bu işlerle uğraşıyor demek için o yazıyı yolladım.Ama açıkçası böyle bir cevabı hiç beklemiyordum. |
maverickx
üye
Turkey
107
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 10/06/2003 : 13:28:45
Merhaba Mertcevik;Bu konularda çok hevesli olduğunuzu görüyorum amacım size bu işlerle uğraşmanın türkiye şartlarında çokda birşey kazandırmayacağını anlatabilmekti. Ben 27 yaşındayım ve 12 yıldır Otomotiv yan sanayiinde Büyük bir firmanın Oto koltuk tasarımlarını yapıyorum. Ama biz geçmişten itibaren seninde dediğin gibi öyle bir yabancı bağımlısı olmuşuz ki bizi öyle kıstırmışlar ki kendimiz harika tasarımlar yaparken o zavallıların yaptıklarını kabullenmeye muhtaç bırakılmışız ve buna hala zorlanıyoruz. Model motor yapma olayına gelince Mühendislik bilgini yada öğrenme isteğini yargılamıyorum ama ben işyerinde 50 den fazla mühendis gördüm hepsi de gelip gittiler çünki mühendislikten birhaber insanlardı. Ben meslek lisesi mezunuyum ama bir çok mühendisle aşık atarım. Motor konusuna gelince madem ki bu kadar isteklisin bunu yapmaya beraber yapalım ne dersin?? İstediğin şeyleri yada bilgilerini paylaş bende sana elimdeki çizimleri göndereyim metal üretimini ben tornada, frezede kendim yapayım, montajını birlikte yapalım. Daha ne diyeyim. TEI'yi gez gerekirse kontak kurup gezmene yardımcı olayım oradaki yüksek basınç kompresörlerinin titanyum saclarını gör 0.15 mm kalınlıkta ve içinde hava kanalcıkları var. Bu işin ne kadar kolay olduğunu gör. Sonra gel mühendislik konusunda tekrar konuşalım. Saygılar. |
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 12/06/2003 : 16:05:12
Sayın Maverickx, (İsminizi bilmediğim için rumuzunuzla hitap etmek durumundayım...)Bakınız , şimdi az çok anlaşabildiğimizi sanıyorum.Öğrenme hevesim konusunda ve işin çok daha kolay yolları olduğu konusunda haklısınız ve daha önce de söylediğim gibi bunlar benimde malumum.Şüphesiz ben bu bahsettiğim denklemlere teorilere girmeden bu işleri çok daha rahat yapabilirim,bunu bende biliyorum. Ama siz kendi ağzınızla söylediniz daha sessiz,daha verimli motorlar.Siz meslek lisesi mezunusunuz acaba işin temelini almamış olsanız ne derece işinizde başarılı olabilirsiniz? Mühendislerin üstünde çalışmanızı anlarım nitekim kendini temelden yetiştirmiş her meslek lisesi mezunu bir mühendisle aşık atabilir.Ben burada en basit matematik hesaplarında zorlanan adamlarla okuyorum.Dişliyi,mili,kamı bilmiyorlar...Ben üniversitemde yaptığım hiçbir şeyinde sayılmayacağını biliyorum çünkü standartlar üstü bir iş peşindeyim.Ama burada mesele kendimi tatmin etmek.Dahası piyasada satılacak kullanılacak ürünler için çalışmak,başkasının düşünüp geliştirdiğini taklit etmek değil. İdealistlik ne derece doğrudur bilemem ama ben bir idealistim ve idealim ülkem. Çünkü vatanımın yüceliği benim yüceliğimdir. Bilgi paylaşımı konusunda ise mutluluk duyarım.Şu anda bu konudaki kitaplardan birini çevirmekle meşgulüm ve yaz sonuna bitecek gibi.Firmasından kitabı yayınlamak için izin isteyeceğim.Üretim aşaması ise herhalde gelecek senenin ortalarına yetişecek. ***"Sen yanmasan,ben yanmasam, nasıl çıkar karanlıklar aydınlığa?"*** Nazım HİKMET Saygılarımla Mert ÇEVİK
|
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 12/06/2003 : 16:08:20
Sayın Maverickx, (İsminizi bilmediğim için rumuzunuzla hitap etmek durumundayım...)Bakınız , şimdi az çok anlaşabildiğimizi sanıyorum.Öğrenme hevesim konusunda ve işin çok daha kolay yolları olduğu konusunda haklısınız ve daha önce de söylediğim gibi bunlar benimde malumum.Şüphesiz ben bu bahsettiğim denklemlere teorilere girmeden bu işleri çok daha rahat yapabilirim,bunu bende biliyorum. Ama siz kendi ağzınızla söylediniz daha sessiz,daha verimli motorlar.Siz meslek lisesi mezunusunuz acaba işin temelini almamış olsanız ne derece işinizde başarılı olabilirsiniz? Mühendislerin üstünde çalışmanızı anlarım nitekim kendini temelden yetiştirmiş her meslek lisesi mezunu bir mühendisle aşık atabilir.Ben burada en basit matematik hesaplarında zorlanan adamlarla okuyorum.Dişliyi,mili,kamı bilmiyorlar...Ben üniversitemde yaptığım hiçbir şeyinde sayılmayacağını biliyorum çünkü standartlar üstü bir iş peşindeyim.Ama burada mesele kendimi tatmin etmek.Dahası piyasada satılacak kullanılacak ürünler için çalışmak,başkasının düşünüp geliştirdiğini taklit etmek değil. İdealistlik ne derece doğrudur bilemem ama ben bir idealistim ve idealim ülkem. Çünkü vatanımın yüceliği benim yüceliğimdir. Bilgi paylaşımı konusunda ise mutluluk duyarım.Şu anda bu konudaki kitaplardan birini çevirmekle meşgulüm ve yaz sonuna bitecek gibi.Firmasından kitabı yayınlamak için izin isteyeceğim.Üretim aşaması ise herhalde gelecek senenin ortalarına yetişecek. ***"Sen yanmasan,ben yanmasam, nasıl çıkar karanlıklar aydınlığa?"*** Nazım HİKMET Saygılarımla Mert ÇEVİK
|
maverickx
üye
Turkey
107
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 13/06/2003 : 05:24:22
Bu işi gerçekten yapmak istemeniz çok harika. Bu konuda elimden birşey gelecekse seve seve yardımcı olurum. Madem ki kendimizi tatmin etmek o halde kabul ederseniz bende varım ama sadece yardımcı olmak için, başka birşey istemem çünkü bunu yapmak isteyen sizsiniz ve her olumlu çalışma sizin eseriniz olacaktır.Yapacağınız motorla ilgili çizimleriniz varmı?? Yok ise bana biraz bilgi gönderir iseniz cad data olarak çizimlerine başlayalım. SAygılar |
mertcevik
üye
136
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 13/06/2003 : 12:20:58
Tabi yollarım,Bizim (bana bölümden bir arkadaşımda yardımcı oluyor) çizimler üzerinde çalıştığımız CAD-CAM programı I-DEAS.Şu an şaft, kompresör tekerleği,türbin ve şaftı içine alıcak koruyucu yuva bitti.Eğer bir mail adresi veya yazışma adresi verirseniz size üzerinde çalıştığımız çizimleri yolluyabilirim. Şu an çalıştığımız ve benim de çevirisini yapmakta olduğum kitap ise "Kurt Schreckling" in "model uçaklar için gaz türbin motorları" kitabı.Ancak burada bahsedilen motor oldukça basit bir model.Bunun bir üstündeki bir modeli yine başka bir kitapta bulduk.Eğer üretim aşamasına yaz sonuna dek gelebilirsek ikinci ve daha yüksek performanslı bir model üzerine çalışmayı düşünüyorum.Ondan sonrası konusunda ise araştırmalarım sürüyor.Amacım tüm bunların sonunda bugün kullanılan yüksek kademeli motorlar üzerinde çalışabilmek ki bu ancak ben okulu bitirirken mümkün olabilecek. benim mail adresim; vecihik6@hotmail.com Saygılarımla, Mert ÇEVİK |
maverickx
üye
Turkey
107
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 13/06/2003 : 13:07:30
Merhaba;Çizimlerin I-DEAS'ta yapılması çok güzel ama bende şu anda yok ve mecburen Auto-Cad kullanıyorum yakında bu program gelecek ama nezaman belli değil:( Ama bahsettiğiniz şaft, kompresör tekerleği ve yuva sıralaması bence ters olmuş ama önemli değil, sıralama şaft alçak basınç kompresörü, yüksek basınç kompresörü yanma odası türbin ve afterburner kısmı. Bunun sebebi dış kılıfı en son ayarlayabilirsiniz ama türbinleri güce göre kılıfın içerisine ayarlamak çok sorunludur. Neyse halledilir. :) Mail adresim murat_cakar_tr@hotmail.com Çizimleri bekliyorum. SAygılarımla. |
|
|