ANASAYFA
Anasayfa | Forum Anasayfa | Profil | Kayıt | Aktif Konular | Arama
Kullanıcı İsmi
Şifre:
Şifremi bu bilgisayarda hatırla! 


Şifrenizi Unuttunuz mu?

 Bütün Forumlar
 TEKNOLOJİ
 bence de yapılır
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sayfa: 
of 4
Yazan Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
iletin
üye


Turkey
79
Cevap
Gönderilme Tarihi - 24/12/2002 :  19:04:43  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
ben havacılıkdan pek anlamam. Ama bir şeyi yapmak istenirse yapılabileceğini biliyorum.
Bu gün hiç bir teknoloji planlı bir gayrete direnecek büyüklükde değil. Yol daha çok yakınken bu işlere başlamak lazım. Bir gün gelecek insanlar forum yaparak en özlemi duyulan teknolojiyi kazanmayı hayal bile edemeyecekler. Bu gün ise durum böye değil. Her şey çok basit her şey beş on kişinin başaracağı işler. Aselsana bakın dergilerde ne görürlerse oturup yapmışlar o olur bu olur dememişler biri motive etmiş görev vermiş birazda maaş vermiş iş bitmiş.
ama başka örnek tank üretimi işte tank la aselsanın farkı bu ülkenin sorunu. Tank denen alet türkiyenin gözü kapalı yapacağı bir silah olması gerekir. motorunu paletini zırhını makinalı tüfeğini termal kamerasını haberleşme sistemini lazer mesafe ölçme cihazını benzeri atış bilgisayarlarını bütün hidrolik pnomatik kablolama aktarma organları dişli leri şanzıman fren amortisörlerini yapıyoruz yada benzerini yapıp para kazanan eski firmalarımız var ama biz 10 milyar dolara 1000 tank alacağız. 10 milyar doların 500 milyon dolarını vereceksn 100 tane mühendise kapayacaksın bir güzel konforlu binaya bak nasıl bir tank yaparlar kalanlada uçak yaparsın helikopğter yaparsın güdüm teknolojisi yaparsın 10 milyar be. erken uyarı uçağı alacaklarımı 1 milyar dolardan fazla bu ne ya 1 milyar dolar verilirmi dört beş tane uçağa. Bu ülke artık teknolojisini olgunlaştırmak üzere olan bir ülke gençlere heyecan verici uğraşlar lazım bir kere verelim şu çocuklar görev kendi neslimiz gibi sanıyoruz onları bakalık yapacaklarmı yapamayacaklarmı. vestel yapıyor aselsan yapıyor inşaatcılar yapıyor tişört cüler yapıyor. demekki yapan yapıyor arkadaş

hakan737
üye


Turkey
279 Cevap
Gönderilme Tarihi - 24/12/2002 :  22:01:11  Profili Göster  Ziyaret hakan737'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
heheheee..iyi yazmissin hos yazmissinda bir seyi unutmussun :) biz bunu yapamiyoruz kardesim kafamiz basmaz demiyoruzki zaten, sadece senin "verin 500milyon dolar kapayın konforlu bir odaya bakin neler cikiyor" dedigini iste o milyarlarca dolara alet edevat satan ulkeler ve firmalar "yaptirtmiyorlar"... sen zannediyormusunki bu ulke bir silah alacagi zaman "gelin bize teklif verin biz tank top tufek alicaz" diye haber saliyor. Hayir...tum uluslararasi politikalarda dunyanin heryerinde oldugu gibi rusvet-avanta-ticaret-cikar carklari birbiri ardina donuyor. En kolay ornek Kibris cikartmasi sirasinda yasanan ucak yedek parcasi ve muhimmat ambargosu. Biz o treni kacirmisiz ve dunyada siyaset ve ekonomik anlamda soz sahibi ulkeler arasina ne ekonomi ne demokrasi ne de aslinda olmasi gereken birbirinden fayda saglama kabiliyeti ile girememisiz. Yerden goğe kadar haklisin. Bu ulkeden her sene yuzlerce super zeka ucak muhendisi, elektronik muhendisi, endustri tasarimcisi mezun oluyor. ıclerinde ilk onu bile alsan yine birseyler yaparsin ama yatirim yaparsan, bu tip yatirimalrda ulkenin ulusal staretjisi ile esgudumlu calisir ama karar mekanizmasi birsok kisini elindedir ve o bircok kisinin bu karari cikartmamsi icin bircok biz halk tabakasinin bilmedigi olaylar kapali kapilar arkasinda cereyan eder.. Bize de cene yormak duser, ucak muhendislerimiz alakasiz isler yapar, elektronik muhendislerimiz pazarlamaci olur vsvs :)..of oooffffff erken uyari ucagi dedin zaten konu orada bitti. Bize satilan ucaklar Boeing'in next generation serisi ucaklari muhtemelen -700 veya -800 govdesi uzerine insa edilecekler. Ayni ucaklarin ayni yada benzer radar sistemleri ile Embraer 145 uzerinde de uygulanabildigini biliyormusunuz? ayrica bizim ne kadar ivedi ihtiyacimiz var bu ucaga onuda bilmiyorum. Boeing'in bu ucaklari yolcu ucagi konfigurasyonunda yaklasik 30-40 milyon dolar arasi , tabii pazarlik payi var..Bu ucagin erken uyari ucagi olabilmesi icin ucak "0" olarak yani ic ekipmani olmadan aliniyor ve sonra amaca uygun duzenleniyor. Ama daha gecenlerde THY'nin elindeki A310'lar yok pahasina Iran'a satililyorsa ve elimizde aselsan gibi bir deger varsa bazi soru isaretleri "acaba biz cantada keklikmiyiz" olarak donuyor. ilave edeyim, A310'lar "yolcu ucagi" olarak operasyonel olmadigi icin elden cikarilmis, inis kalkis sayisi co oldugu soylenen bu ucaklar sanirim bu tip ozel gorevlerde bir yolcu ucagi kadar inis kalkis yaparak yorulmazlardi-kaldiki nasilsa iyi bir bakimdan gecebilirlerdi. Sadece bunu ulke kaynakllarinin degerlendirilmesi cercevesinde soyluyorum. Ayrica erken uyari ucaklari icin saniyorum Airbus'unda bu tip bir calismasi vardi. Neyse konu bu degil dagittim biraz..sadede gelelim, biz yapmak istesekde yapmamamizi saglayacak gizli eller var desem yeter ..


Hakan737Guven
virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
Sayfa Başına Git

haluksevel
Moderator


Turkey
203 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/12/2002 :  09:13:15  Profili Göster  Ziyaret haluksevel'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sevgili İletin,

Biz bu filmi birçok kereler gördük. Tayyareci-Forum'da "Son 1 yılın konularını göster" düğmesine basarak "Kendi Uçağını Kendin Yap" başlıklı foruma ulaşırsanız burada yazdığınız konuların çoğu ile ilgili görüşleri ve cevapları bulabilirsiniz. Bence bizim elimizde herşeyi yapabilecek teknolojik birikim ve teknik elemanlar var. Yalnız sorun yapabilir olmakla bitmiyor. Yapılan işin "feasible" olması da lazım. Yani üretilen malın girdisinin giderleri karşılaması lazım yoksa yatırım tamamen bir KİT olur çıkar, diğer yatırımların da önünü tıkar. Biz "Kendi Uçağını Kendin Yap" ta bu konuyu da tartıştık ve neyin minimum yatırımla ve "feasible" bir tarzda yapılabileceğini de bulduk sanıyorum.

Diğer bir husus ta büyük ekonomik güçlerin yaklaşımı.Büyük ekonomik güce sahip devletler diğer devletleri devamlı pazar olarak görmüşler, bu nedenle yani pazarlarını kaybetmemek için gelişmelerine engel olmaya çalışmışlardır. Yapılan yardımlar devamlı şartlı verilmiştir: "Bunu burada kullanacaksın, ama şurada kullanamazsın haa!" tarzında. Buradan sakın benim kapitalizm düşmanı, aşırı sol görüşlere sahip biri olduğum düşüncesine kapılmayın, ben tamamen ekonomide de, düşüncede de liberal görüşlere sahip bir insanım ama başka görüşlere de saygım vardır. Türkiye'de karayolları alınan dış yardımlarla gelişmiştir, peki bu yardım kime yaramıştır? Tabii büyük devletlerin otomotiv sanayiine. NATO'ya girdikten sonra MKE uzun bir süre tüfek yapımını dahi durdurmuştur, çünkü "bedava" M1'ler gelmiştir. Bugün kendi tankınızı İsrailliler ile ortaklaşa yenileme yatırımına giriyorsunuz, karşınıza USA firmaları dikiliyor. Ama yabancı devletlerin yaptıklarını kendi açılarından haklı görmek lazım. Eğer konuya onların gözlükleriyle bakarsak kendi sanayilerini, kendi halklarını koruduklarını görürüz. Örneğin 2.Köprü pazarlığı için UK Başbakanı Margareth Thatcher Türkiye'ye gelmedi mi! Bu nedenlerle eksikliği biz kendimizde aramalıyız. "Kendi Uçağını Kendin Yap", "Kendi Silahını Kendin Yap", "Kendi Teknolojini Yarat, Bağımlılıktan Kurtul" gibi konularda bizim bir devlet politikamız olmadı. Olanlar ise yalnız o dönemin iktidarlarına aitti ve onlar değişince yeni gelenler eski politikaları da değiştirdiler. "Kendi Uçağını Kendin Yap"ı okursanız bunun örneklerini en acı bir şekilde bulabilirsiniz. Bizim herşeyden önce iktidarlarla değişmiyecek milli politikalara sahip olmamız lazım. Böyle olunca da herşey yoluna girer. Sevgili Hakan737'nin bahsettiği EMBRAER 1960'larda kurulmuş, ilk üretimi zirai ilaçlama uçağı olan ufacık bir kuuruluştu; hatta bizim "Uğur"ları 1950'li yıllarda üreten MKE'den bile küçüktü. Bugün ise bir dünya devi haline geldi ama MKE artık havacılık sektöründe yok.

Özel sektörün bunu başardığını söylüyorsunuz. Doğrudur, çünkü kendi politikalarını kendileri belirliyorlar ve takipçisi oluyorlar. Finansmanlarını da kendileri sağlıyorlar. Ben şu anda 13 yıl içinde ihracatını 300.000 ABD Doları'ndan 60.000.000 ABD Doları'na çıkaran bir şirkette çalışıyorum. Sattığımız ürünler de fındık fıstık gibi tarım ürünleri değil, tamamen teknoloji içeren sanayi ürünleri; merkezi klima sistemleri, klima santralları, akıllı fırınlar gibi. Bugün ARÇELİK beyaz eşyada Avrupa devleri arasında, buzdolabında da birinci sırada. Nedeni belirli bir politikaya sahip olması. Birçok sanayicimiz de üretim yapabilmek yavaş yavaş yurtdışına kaçmaya başladı...

Hepinize sonsuz sevgi ve selamlar

Haluk SEVEL

Edited by - haluksevel on 25/12/2002 09:16:12

Edited by - haluksevel on 25/12/2002 09:17:33Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/12/2002 :  11:12:52  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
yok kardeşim gizli el mizli el. Bunlar analodunun kemikleşen korku kültürünün ürettiği komplo teorileri. Adam tabi elinden tutmaz uçak yap diye. O ne yaparsa yapsın sen aradan boşlukları kullanarak sıyrılıp yapacaksın. Başarısız toplumların böyle sevimli sevimli yalancıkları vardır. Senin dediğin adamların gizli elleri var teoriside ondan başka bir şey değil. Aslında bu foruma yazmadım ben arama motorunda bir şey ararken kendimi uçak yapalımmı gibi bir forum konusu vardı kendimi o sayfada buldum oraya yazdım ama burada çıkmış.
Arkadaş uçak yapmak istersen yaparsın kimsede engel olamaz. Nükleer yada kimyasal silah mı bu kim nasıl engel olacak çocuklara görev ve bir kaç hakan şükür parası verdiğinde.
Bakın hedef koyacaksın ve işe başlayacaksın. küçük hedef olmayacak yani eğitim uçağı değil radara yakalanmayan uçak projesi başlatacaksın varsın 20 yıl sürsün önemli değil yf22 yi günün birinde f16 yerine kullanmak zorunda kalırsak hazır uçağın olur. Şimdi diyeceksinizki ooooğğğğ yf22 bide. Evet kendine en üst noktada hedef koyacaksın. yüz yıl önce istanbuldan izmire giden uçak yapmayı hedef koysaydık çokmu haddimizi aşmış olurduk söyleyin. Bu hedefi koysaydık bu günkü bilginizle konuşun acaba o günkülerin teknoloji araklayarak adam getirerek makina getirerek çaktırmadan fransaya öğrenciler göndererek her şeyi seferber ederek o uçağı yaparlarmıydı . Kesinlikle evet dimi. Ama yapmadılar neden çünkü biri yap demedi yada yapabiliriz demedi. Hedef çok iddalı olmalı benim görüşüm bu. Tarım uçağı eğitim uçağı deği savaş uçağı ama radara yakalanmayan süper avionikleri radarı olan bir uçak olacak uğraştığına değecek. Pazarmış ne pazarı türkiyenin kendisi zaten büyük pazar azerilere araplara bir kaç afrikalıya satsan masrafı çıkarır. 30 tane uçağı için kendi savaş uçağını üreten isveç den dahamı mantıksız uçak üretmesi türkiyenin.
Hedef uzak olabilir ama hedefe yönelik her gayret başlangıçdan daha ileri noktalara ulaştırır uğraşanı. Ulaştığın noktada hedef biraz daha küçülmüş olur düşünürsün başlarken daha büyüktü öyleyse şimdi daha kolay yol alıcam dersin devam edersin. Yorulup kenara çekileceğin zaman yerine geçecek olana dahada küçülmüş un ufak olmuş hedefler bırakırsın onlar senden daha iyi eğitilmişse senden daha çoklarsa senin yaptıklarınla zaten bir çok şeyi öğrenmişlerse senden daha başarılı olurlar ve hedefe ulaşırlar.
Amaca yönelik her gayret bir başarıdır.

Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/12/2002 :  12:00:50  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

heheheee..iyi yazmissin hos yazmissinda bir seyi unutmussun :) biz bunu yapamiyoruz kardesim kafamiz basmaz demiyoruzki zaten, sadece senin "verin 500milyon dolar kapayın konforlu bir odaya bakin neler cikiyor" dedigini iste o milyarlarca dolara alet edevat satan ulkeler ve firmalar "yaptirtmiyorlar"... sen zannediyormusunki bu ulke bir silah alacagi zaman "gelin bize teklif verin biz tank top tufek alicaz" diye haber saliyor. Hayir...tum uluslararasi politikalarda dunyanin heryerinde oldugu gibi rusvet-avanta-ticaret-cikar carklari birbiri ardina donuyor. En kolay ornek Kibris cikartmasi sirasinda yasanan ucak yedek parcasi ve muhimmat ambargosu. Biz o treni kacirmisiz ve dunyada siyaset ve ekonomik anlamda soz sahibi ulkeler arasina ne ekonomi ne demokrasi ne de aslinda olmasi gereken birbirinden fayda saglama kabiliyeti ile girememisiz. Yerden goğe kadar haklisin. Bu ulkeden her sene yuzlerce super zeka ucak muhendisi, elektronik muhendisi, endustri tasarimcisi mezun oluyor. ıclerinde ilk onu bile alsan yine birseyler yaparsin ama yatirim yaparsan, bu tip yatirimalrda ulkenin ulusal staretjisi ile esgudumlu calisir ama karar mekanizmasi birsok kisini elindedir ve o bircok kisinin bu karari cikartmamsi icin bircok biz halk tabakasinin bilmedigi olaylar kapali kapilar arkasinda cereyan eder.. Bize de cene yormak duser, ucak muhendislerimiz alakasiz isler yapar, elektronik muhendislerimiz pazarlamaci olur vsvs :)..of oooffffff erken uyari ucagi dedin zaten konu orada bitti. Bize satilan ucaklar Boeing'in next generation serisi ucaklari muhtemelen -700 veya -800 govdesi uzerine insa edilecekler. Ayni ucaklarin ayni yada benzer radar sistemleri ile Embraer 145 uzerinde de uygulanabildigini biliyormusunuz? ayrica bizim ne kadar ivedi ihtiyacimiz var bu ucaga onuda bilmiyorum. Boeing'in bu ucaklari yolcu ucagi konfigurasyonunda yaklasik 30-40 milyon dolar arasi , tabii pazarlik payi var..Bu ucagin erken uyari ucagi olabilmesi icin ucak "0" olarak yani ic ekipmani olmadan aliniyor ve sonra amaca uygun duzenleniyor. Ama daha gecenlerde THY'nin elindeki A310'lar yok pahasina Iran'a satililyorsa ve elimizde aselsan gibi bir deger varsa bazi soru isaretleri "acaba biz cantada keklikmiyiz" olarak donuyor. ilave edeyim, A310'lar "yolcu ucagi" olarak operasyonel olmadigi icin elden cikarilmis, inis kalkis sayisi co oldugu soylenen bu ucaklar sanirim bu tip ozel gorevlerde bir yolcu ucagi kadar inis kalkis yaparak yorulmazlardi-kaldiki nasilsa iyi bir bakimdan gecebilirlerdi. Sadece bunu ulke kaynakllarinin degerlendirilmesi cercevesinde soyluyorum. Ayrica erken uyari ucaklari icin saniyorum Airbus'unda bu tip bir calismasi vardi. Neyse konu bu degil dagittim biraz..sadede gelelim, biz yapmak istesekde yapmamamizi saglayacak gizli eller var desem yeter ..


Hakan737Guven
virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.


Hakan 737 söylermisin şu alet edevat makina vermiyorlar olayı nedir. Uçak dediğin şey için nasıl bir alet edevat gerekirki?
Uçak üretmek sadece mühendislik çalışmasıdır heralde. Yoksa parçalarını yapmak için gerekenleri siz almaya kalkın isviçreli alman italyan tayvan kore japon ingiliz amerikalı singapur ..... firmaları kapınıza çadır kurarlar satmak için.
allah aşkına şu askerlerin hava atmasından oluyor bu havacılır ürpertisi. Uçak denen şey otobüsten az karmaşık bir alet olmalı.
Gövdeyi perçinliye perçinliye yaparsın motoru takarsın hidrolik cihazları yerleştirir avionikleri aselsana yaptırırsın israilden ilk uçaklar için radarı alırsın 10 yılda onuda yaparsın kabloları döşersin uçurursun olur biter
düşerse birazdaha uğraşırsın tekrar uçurursun o düşerse bir daha yaparsın. Taki düşmeyeni yapana kadar.

Sayfa Başına Git

n/a
deleted



96 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/12/2002 :  12:14:34  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
BİNLERCE MİLLİK BİR SEYEHAT BİR KAÇ ADIMLA BAŞLAR. LAO TZU


Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/12/2002 :  12:54:55  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Sevgili Yletin,

Biz bu filmi birçok kereler gördük. Tayyareci-Forum'da "Son 1 yylyn konularyny göster" dü?mesine basarak "Kendi Uça?yny Kendin Yap" ba?lykly foruma ula?yrsanyz burada yazdy?ynyz konularyn ço?u ile ilgili görü?leri ve cevaplary bulabilirsiniz. Bence bizim elimizde her?eyi yapabilecek teknolojik birikim ve teknik elemanlar var. Yalnyz sorun yapabilir olmakla bitmiyor. Yapylan i?in "feasible" olmasy da lazym. Yani üretilen malyn girdisinin giderleri kar?ylamasy lazym yoksa yatyrym tamamen bir KYT olur çykar, di?er yatyrymlaryn da önünü tykar. Biz "Kendi Uça?yny Kendin Yap" ta bu konuyu da tarty?tyk ve neyin minimum yatyrymla ve "feasible" bir tarzda yapylabilece?ini de bulduk sanyyorum.

Di?er bir husus ta büyük ekonomik güçlerin yakla?ymy.Büyük ekonomik güce sahip devletler di?er devletleri devamly pazar olarak görmü?ler, bu nedenle yani pazarlaryny kaybetmemek için geli?melerine engel olmaya çaly?my?lardyr. Yapylan yardymlar devamly ?artly verilmi?tir: "Bunu burada kullanacaksyn, ama ?urada kullanamazsyn haa!" tarzynda. Buradan sakyn benim kapitalizm dü?many, a?yry sol görü?lere sahip biri oldu?um dü?üncesine kapylmayyn, ben tamamen ekonomide de, dü?üncede de liberal görü?lere sahip bir insanym ama ba?ka görü?lere de saygym vardyr. Türkiye'de karayollary alynan dy? yardymlarla geli?mi?tir, peki bu yardym kime yaramy?tyr? Tabii büyük devletlerin otomotiv sanayiine. NATO'ya girdikten sonra MKE uzun bir süre tüfek yapymyny dahi durdurmu?tur, çünkü "bedava" M1'ler gelmi?tir. Bugün kendi tankynyzy Ysrailliler ile ortakla?a yenileme yatyrymyna giriyorsunuz, kar?ynyza USA firmalary dikiliyor. Ama yabancy devletlerin yaptyklaryny kendi açylaryndan hakly görmek lazym. E?er konuya onlaryn gözlükleriyle bakarsak kendi sanayilerini, kendi halklaryny koruduklaryny görürüz. Örne?in 2.Köprü pazarly?y için UK Ba?bakany Margareth Thatcher Türkiye'ye gelmedi mi! Bu nedenlerle eksikli?i biz kendimizde aramalyyyz. "Kendi Uça?yny Kendin Yap", "Kendi Silahyny Kendin Yap", "Kendi Teknolojini Yarat, Ba?ymlylyktan Kurtul" gibi konularda bizim bir devlet politikamyz olmady. Olanlar ise yalnyz o dönemin iktidarlaryna aitti ve onlar de?i?ince yeni gelenler eski politikalary da de?i?tirdiler. "Kendi Uça?yny Kendin Yap"y okursanyz bunun örneklerini en acy bir ?ekilde bulabilirsiniz. Bizim her?eyden önce iktidarlarla de?i?miyecek milli politikalara sahip olmamyz lazym. Böyle olunca da her?ey yoluna girer. Sevgili Hakan737'nin bahsetti?i EMBRAER 1960'larda kurulmu?, ilk üretimi zirai ilaçlama uça?y olan ufacyk bir kuurulu?tu; hatta bizim "U?ur"lary 1950'li yyllarda üreten MKE'den bile küçüktü. Bugün ise bir dünya devi haline geldi ama MKE artyk havacylyk sektöründe yok.

Özel sektörün bunu ba?ardy?yny söylüyorsunuz. Do?rudur, çünkü kendi politikalaryny kendileri belirliyorlar ve takipçisi oluyorlar. Finansmanlaryny da kendileri sa?lyyorlar. Ben ?u anda 13 yyl içinde ihracatyny 300.000 ABD Dolary'ndan 60.000.000 ABD Dolary'na çykaran bir ?irkette çaly?yyorum. Satty?ymyz ürünler de fyndyk fystyk gibi tarym ürünleri de?il, tamamen teknoloji içeren sanayi ürünleri; merkezi klima sistemleri, klima santrallary, akylly fyrynlar gibi. Bugün ARÇELYK beyaz e?yada Avrupa devleri arasynda, buzdolabynda da birinci syrada. Nedeni belirli bir politikaya sahip olmasy. Birçok sanayicimiz de üretim yapabilmek yava? yava? yurtdy?yna kaçmaya ba?lady...

Hepinize sonsuz sevgi ve selamlar

Haluk SEVEL

Edited by - haluksevel on 25/12/2002 09:16:12

Edited by - haluksevel on 25/12/2002 09:17:33


sayin haluksevel;
MKE demissiniz bu kurum memleket için büyük bir talihsizlik tir. Esine az raslanir bir basarisizlik örnegidir.Osmanlidan kalan az sayidaki endüstri yeteneginide devraldigi düsünülürse cumhuriyetin ilk yillarinda kurulmus sayilsada belki incelenirse 200 yillik bir kurulus çikar karsimiza. Her seyi ile sinir bozucu. Adamlar hala top üretmek için namlusunu uzakdogudan kundagini ordan burdan alarak çekili obüs yapmaya çalisiyorlar. Sen ne is yaparsin kardesim çekili obüs yapamayacaksan 100 yildan sonra. 155mm Tank namlusu yaptilar almanlardan lisans alarak ama eminim 155mm içinde lisans dilenecekler.
Almanlar g3 ün ignelerini vermeyince güney dogu yüzünden çaresiz kaldilar pakistandan aldilar. isviçre kundagi motorlu uçaksavarda sorun yaratinca kaldilar zirzibidik ortada proje yarim kaldi. G3 piyade tüfegi olayi ise tam komedi rezalet. 30 yil oldu nerdeyse almanlardan lisansla g3 ü ürettik hadi o zaman memleket ne yapiyorduki otomatik piyade tüfegi yapsin ama kardesim 30 yilda araba ihraç etmeye basladik televizyon da tekel olduk ama bu adamlar silahli kuvvetler 7.62 den 5.56 yeni nato standardi piyade tüfegine geçince tekrar ayni firmadan hk11 için lisans aldilar. Allahin ahmaklari siz ne ise yararsiniz kardesim 30 yilda piyade tüfegi yapmayi ögrenemedinizmi hiç bütün nato 20 yil önce 5.56 ya geçti bilmiyormusunuz bir gün ülkenizde geçecek hiçmi sorumlu hissetmediniz kendinizi. Sonra bu hk 11 tüfegi g3 ve mp5 ile tipa tip aynidir sadece parçalarin boyutlari degisiktir (mermi ile orantili olarak) tabi hk11 e geçmekle is bitmiyor birde fisegini üretmek lazim aggg onuda yapamadilar ispanyadan lisans aldilar. Adamlar fisek bile yapamiyorlar kendi mühendisleri ile.
MKE sini satacaksin sivil silah üreticilerine tabanca yapan piyade tüfegide yapar. Bunu askeler okurlarsa su cefakar mke yi bir gözden geçirsinler diye yaziyorum. havacilikla ilgiside sattikdan sonra yeni sahipleri hava mühimmatlari yapmaya baslayinca baslayacak :)

Sayfa Başına Git

birgi
üye


Turkey
392 Cevap
Gönderilme Tarihi - 25/12/2002 :  21:43:07  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
İletin,biraz daha sakin olursan bence daha iyi olur.

"Uçak denen şey otobüsten az karmaşık bir alet olmalı." demişsin;sana kısaca şöyle söyleyeyim;uçak denen şey otobüsten çok ama çok daha karışık bir alet.

Ayrıca Sayın Haluk SEVEL;pazarlamacı ülkelerin küçük ülkere karşı yaptırım konusunda çok haklı,sıyrılıp yaparız demişsin sonuçta Türkiye bir NATO müttefiki ve silahlanma programı kontrol edilen bir ülke,Saddam'ın bile "Ben silahımı üretirim,sizi bağlamaz" diyemediği bir dünyada,bizim sıyrılıp bazı işler yapmamız ya da yapabiliriz dememiz kör bir şovenizmden öte bir şey olmaz.


Birgi

"Verecek aydınlığı olmayan karanlığı sever."Sayfa Başına Git

hakan737
üye


Turkey
279 Cevap
Gönderilme Tarihi - 26/12/2002 :  01:30:28  Profili Göster  Ziyaret hakan737'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
şimdiii sevgili iletin, yaşın kaç onu bilmiyorum, havacılık veya herhangi bir teknik konuda ne kadar bilgin var onuda bilmiyorum. Ancak ilk ders eğer bir konuda fikir yürütmek istiyorsan önce bu konu hakkında biraz bilgi sahibi olmalısın. Tüm bu heyecanını düşüncelerine saygı duyarak genç ve üretken olma birazda bu işleri becerebilen ülkeleri kıskanmana bağlıyorum çünkü on-onbeş yıl kadar önce bende şimdi senin yazdıklarını yazıyordum. Olay senin sandığın kadar basit değil. Bir uçak 20milyon dolar olabilir ama o uçağın imal edilebilmesi için 20milyar dolarda yatırım yapman gerekir. Ayrıca yaptığın uçağı sadece kendi hava kuvvetlerine satarsan yatırımını karşılayamazsın ve rakipleri arasında tercih edilebilir bir uçak üretip dünya pazarına sokmalısın. tüm bunlardan önce yüksek teknolojiye sahip olman gerekir ve eğer bu teknolojin yok ise dışarıya bağlı kalırsın. Bu durumda sana uçak ve teknoloji satarak para kazanan ülkeler bu pazarı hem kaybetmek istemez hemde rakip olmanı istemezler. Olay bu kadar basit. Çok kıymetli bir laf vardır. "Bir ülkenin teknolojide ne kadar üstün olduğunu görmeniz için o ülkedeki havacılık faaliyetlerine bakınız"
Bizim ülkemiz Haluk Ağabeyimizin dediği gibi yıllar yılı endüstrisini "Marshall yardımı" sonrasında dıla bağımlı gelişirmiş. Bu arada kendi ekonomisini düzletemediği içinde teknoloji ve sanayii'ye yatırım yapamamış. Hatta kendine ekonomik bir modelde geliştirmemiş. Bu şartlar altında ülkenin mali bütçesi dışa bağlı oldukça , bütçe yatırım kaynakları yaratacak durumca olmadıkça dedikleirn çok zor. TEknoloji transferi bir yere kadardır, eğer onu geliştirecek yatırımı yine yapamazsan geldiği günkü gibi aynen kalır. O yüzden bu kadar heyecanlı olma, sakin sakin bir düşün. Uçak yapmak yerine daha bu bizim malımız dediğimiz bir "arabamız" bile yok. ayrıca gizli eller konusunda Türk havacılık tarihini okumanı tavsiye ederim. Bir zamanlar bu ülkede uçak yapılırken "hangi eller" bunu birden bire mühendisleri ile ortadan kaldırdı bir araştır bakalım. bu kadar da asabi olma :) güzel güzel konuşuyoruz



Hakan737Guven
virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 26/12/2002 :  11:00:22  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
yaşım 28
size çok kızıyorum
farkında mısınız haklıysanız yani birileri yapmamaya ikna ettiyse yani bu kandırmacayı başardıysa o kandırılanlar sizsiniz dimi. Demekki sizlerle mücadele etmemiz lazım yurt içinde.
uçak yapmak için 20 milyar dolar filan sizi kandıranların kullandıkları bir yalan olmalı. Başka yalanlarda rantabl olmaması mantıklı olmaması filandır heralde.
Amerikada milyarlarca dolarlık proje geliştirme maliyetleri olabilir peki israil romanya ukrayna şili brezilya endonezyadamı milyarlarca dolar harcıyor.
Aselsan frekans atlamalı telsiz yaptığında her kez uğraşmasına ramen dünyada kendisinde önce sadece 2 ülke bunu yapmayı başarmıştı. Aselsana sorsan bu projenin arge masrafı ne diye karşına heralde personel maaşı ve artı en fazla elli yüz bin dolar çıkar. Ama motorola yapınca milyar dolar lardan bahsedecek . Orası amerika para aynı ülkede dolanınca devlet yirmi milyar dolar mış umursamıyor. ne olacak bir amerikalı firmanın cebinden öbür amerikalı firmanın cebine giden para zararmıdır abd lerini yönetenler için. Piyasası öyle dengeye oturmuş sen umursama onu kendi işine bak bence.
Uçak dan anlamam ama anlamadığım o kadar çok teknoloji ile tanıştımki çalışma hayatımda. Bildiğim bir şey var her şey çok çok basit. Eminimki uçak yapmak ta çok basit. Bu kadar komplo teorisi üretmeyin ezik ortadoğu ülkesi insanları gibi. Her kezin menfaatleri var onlara saygı duyup olgunlukla karşıayacaksın ve kendi işine bakıcaksın merak etme kimse fazla engel olamaz sana. Arçelik ceayire fabrika kurdu acaba teknoloji geliştirmelerine izin veriyormu o fabrikada adamların yada şişe cam gürcistandaki yeni fabrikalarına taşıyormu bu işler böyledir. hepimiz biliyoruz amerikan menfaatlerini bunları keşfetmekde kusura bakmayın ama zeka gösterisi değil.
Uçak denen şey tekrar idda ediyorum otobüsten az daha zordur.
bir kere otobüsten daha az hareketli parçası var
her şey hidrolik
vitesi yok aktarma organları yok aerodinamik hesapsa otobüstede var onlar ağırlık merkezleri falan filansa onlarda var. hesap kitap dediğiniz şeyler artık zaten her cihazın tasarımında olmaz sa olmaz şey ve yapılıyorda zaten.
Uçakda uçak nedir bu uçak arkadaş paketlerinden çıkarıp motoru flapları filan hareket ettiren hidrolikleri paketinden çıkarıp tekerlekleri paketinden çıkarıp kokpitdeki avionikleri takacaksın gerisi gövde yapmak . Onuda ITU lü bir ekibe verirsin birde kahve makinası koyarsın odalarına kapatırsın üzerlerine kapıyı arasıra yemek götürürsün başkada bir şey istemeyecek ler bu mühendis takımına iş verdimmi böyle çalışıyorlar biliyorum. adamlar çizer sende yaparsın alt kattaki atelyede. Palio gibide her santimine kalıp hazırlanmıyordur. Gemi tersanesi gibi bir kaç üniversal CNC talaşlı imalat tezgahı ve metal şekillendirme tezgahı ile prototip ler üretilir. alt katta 10 kişi üst katta 20 kişi ile bir uçak tasarlanır ve üretilir bana hikaye anlatmayın. Amerikada binlewrce kişi garajında üretiyor bu aleti.
Allah aşkına bu uçak denen şeylerin kocamanları 1940 larda yapılmıyormuydu o kadar imkanı gözünüz almıyorsa çekilin kenara başkaları kafa yorsun.
Bu ülkenin sorunu para değil sizsiniz. Korku kültürü ile yetişmiş anadolu çocukları ile yürümüyor bu işler. Tırsık tırkıs konuşup insanların kafasını karıştırdınız kesin. İsrail nasıl yaptı lavi yi sonra o mirage 3 ün kopyası nı ta 1970 lerde enflasyon yüzde 1000 olduğu yıllarda israilin yeni yen ihracatı 30 milyar dolar oldu yani bizden daha az.
Ben kendi alanımda üretiyorum tasarlıyorum satıyorum yani görevimi yapıyorum onuda söyleyim.
Bakın kamunun kar gözetmeyen kurumları var sage var mesela roket filan yapıyorlar bunlar proje arıyorlar uyduruk uyduruk işlerle uğraşıyorlar roket yapmışlar katguşa gibi ikinci dünya savaşının silahlarını keşfetmeye çalışıyorlar bide hava atmışlar katguşa 25 km bizimki 100 km diye kandırık kandırık işlerle uğraşıyorlar onun yerine uçak yapmaya çalışsınlar. Uçak prototipi uçuncada tai ye üret bunu dersin %51 seni hayır derse kendine güvenin var nasılsa uçak tasarlamışsın benim fabrikam benim uçağımı yapmayacaksa niye kurdum bunu o zaman satın payınızı dersin amerika ekmeğini yemiş tai nin umrunda bile olmaz veirsin gözünü kapatıp 500 milyon doları alırsın %49 unu yada % 25 ini ala sana milli fabrika yada ne yaparsın yönetim kurulu sende satmıyorlarmı sermaye arttırımına gidersin adamın çok parası var ama verirmi yok yer amerikadaki kasasından türkiyedeki şirkete bir milyar dolar. Bu kadar katı değil zaten bu işler bir şekilde ikna olur ameikalı merak etmeyin. İşte sana milli uçak fabrikası mikes ne oldu aselsan nasıl aldı koca markoniyi bünyesine oda f16 avioniği üretiyordu artık o sektör yüzde yüz türk oldu dimi

yoruldum patron dolaşıyor o beni autocad de çizim yapıyor sanıyor bu kadar klavye sesi uyandırır adamı

Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 26/12/2002 :  12:47:42  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
bakın size bir link http://www.bolcontact.com/ulkeler/israil/israil2.htm

bir paragrafı kopyalıyorum okuyunuz

2.3.2. Sanayi

*****************************************
İsrail’in sanayisi, 1990’lı yıllardan itibaren askeri alandan sivil alana kaymıştır. Yabancı sermayenin; Intel ve Motorola’nın büyük yatırımları bu değişimin en önemli faktörüdür. 1996’dan itibaren yüksek teknolojiye sahip alanların gelişmesinde de yabancı sermayenin büyük rolü olmuştur. Aynı süreçte, tekstil gibi geleneksel endüstriler de artan bir rekabet ve koruyucu engellerle karşı karşıya gelmiştir. Tekstilde, Ürdün ve Mısır gibi komşu ülkelerle yaşanan rekabette işgücü maliyeti İsrail açısından negatif bir özellik arzetmiştir. İsrail’de Ar-Ge sektörü ihracatı sürükleyen ve firmaların rekabet gücünü artıran en önemli unsurdur. 1990-1999 yıllarında özel sektörün Ar-Ge harcamaları %70 oranında artarak 1999 yılında toplam 3,4 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. GSYİH’sının %3,5 kadarını Ar-Ge faaliyetlerine harcayan İsrail, bu konuda İsveç’den (%3,7) sonra dünyada ikinci sıradadır. Hükümet tarafından yapılan yıllık Ar-Ge harcamaları 1990-1999 yılları arasında 100 milyon $’dan 600 milyon $’a yükselmiştir
**************************
gördünüzmü 99 da üç buçuk milyar doları argeye harcamış israil
bu para ile kültür domatesinden tıp alanında nükleer alanda endüstriyel alanda yazılım alanında ve sayısız askeri alanda özgün ürünler geliştirmiş adamlar

bu gün israil her askeri sektörde amerika ile eşit teknolojik düzeye ulaşmış ve bunuda sadece yılda 3.4 milyar dolarla başarmış
bu para ile başarılanların çok azını söyleyim havadan erken uyarı uçağı askeri gözlem uydusu uydu atabilecek füzeler her türlü güdümlü füze insansız hava araçları merkava tankı gemiler her türlü haberleşme cihazı, gece görüş cihazları radarlar gizli nükler biyolojik kimyasal silah araştırması yazılım araştırmaları mühimmatlar piyade silahları toplar ve sivil alanda tarım mikroçip sağlık araştırmaları ve sayısıs araştırma. Ve bunlar için 3.4 milyar dolar harcıyorlar yılda.
donk ettimi biraz kafalarınız. 20 milyar dolar lazım diyorsunuz uçak için israilli nasıl yaptı lavi yi bu kadar bütce ile.
bu sene olmadı ama mesela yaz erken bitseydi yada antalyada çöp kutusuna bu senede 50 gıram plastik patlayıcı konsaydı turizm gelirim israilin arge harcaması kadar düşerdi. farzetki öyle oldu arkadaş harca şu parayı ne olacak

patron yine dolaşıyor

Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 26/12/2002 :  13:12:34  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
bir hesap yaptım uçağı 20 kişi ile yapmaya hiç gerek yok
on bin tane mühendis çalıştırıcaz
maaşları 2 milyar yaptım
dolar 1600000 olsa yılda 160 milyon dolar eder


Sayfa Başına Git

hakan737
üye


Turkey
279 Cevap
Gönderilme Tarihi - 27/12/2002 :  00:10:39  Profili Göster  Ziyaret hakan737'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
peki, tamam! daa fazla uzatmamyım ozaman pes ettim, ben nasılsa ezik tırsık bir havacılık meraklısıyım, sen çözümü bulmuşsun madem bize yada en azından bana söz düşmez artık. senin heyecanını şevkini kırmaya gerek yok, senden ricam bu düşüncelerini düzgün bir şekilde savunma sanayi müşteşarlığına bir an önce göndermen, en azından burada fikir bazında dahada önemlisi içinde kalmasın. kolay gelsin, başarılar


Hakan737Guven
virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 27/12/2002 :  13:05:57  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
bana homepage indeki forumun asp kodunu gönderirmisin

Sayfa Başına Git

hakan737
üye


Turkey
279 Cevap
Gönderilme Tarihi - 27/12/2002 :  21:43:08  Profili Göster  Ziyaret hakan737'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

bana homepage indeki forumun asp kodunu gönderirmisin



bu code'u sana gönderemem çünkü TRVACCnin teknik departman sorumlusu ben değilim, dolayısı ile ASP codeları ile benim pek işim olmaz. Benim görevim sanal hava trafik kontrolörü adaylarını bağlı olduğumuz VATSIM organizasyonun Eğitim Müdürlüğü tarafından yayınlanan standartlarda eğiitmlerinin yapılmasını sağlamaktır. Ayrıca illede bana sinir olup Türkiyede çok özel bir grubun dahil olup faaliyetlerine katıldığı (bana ait olmayan)bir sitenin forum'unu hackleyerek onların haklarına müdahale etmek yerine benim mail adresime doğrudan virus gönderebilir veya içinden geçenleri özel olarak yazabilirsin. Bu ikimizin arasnda bir konu 3.şahısları karıştırmaya gerek yok.Darılmam ve gücenmem, ennihayetinde Tayyareci bugüne kadar birçok hararetli konuya evsahipliği yapmış ve hiçbirininde sonu kavga ile bitmemiştir. burası bir tartışma, fikir paylaşma ortamıdır herkes fikrini söyler ve olay burada bu topicde biter, başka bir başlığa taşınmaz. Bunu benden ASP codelarını istediğin için yazıyorum çünkü durduk yere kimse kimseden ASP codelarını istemez, yok eğer ben niyetini yanlış anladıysam gereken özürüde dilerim, kuşkun olmasın.



Hakan737Guven
virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 30/12/2002 :  12:36:25  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla

Sağlıksız düşüncenizi esefle kınıyorum.
Diyaloğun devamı forumu amaçlanan değerli faydasının dışına çıkartacak ve rahatsızlık yaratacaktır.

Sayfa Başına Git

hakan737
üye


Turkey
279 Cevap
Gönderilme Tarihi - 31/12/2002 :  00:06:51  Profili Göster  Ziyaret hakan737'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
quote:

Sağlıksız düşüncenizi esefle kınıyorum.
Diyaloğun devamı forumu amaçlanan değerli faydasının dışına çıkartacak ve rahatsızlık yaratacaktır.




Sevgili İletin,
Herşeyden önce senin için yazılanları daha dikkatli okumalısın. Yazımın sonunda "eğer bu niyetini yanlış anladıysam" ile ilgili bir bölüm var. Kusura bakma ben bir internet alim'i değilim ancak kimse bu şekilde devam eden bir tartışmanın içinde durduk yere" bana ASP codelarını verirmisin?" derse bundan iyi bir niyet herhalde beklenmez. Yok eğer böyle bir niyetin yok ise benim içinde bir sorun yok demektir ancak bir tartışmada unutulmaması gereken şey konunun dışına taşmaktır-ki seninde ASP codeları ile ilgili beklenmedik istemin bu anlama gelir.
Diğer yandan topluma açık bir tartışma platformunda kişilerin karşılıklı hitabet ve saygı çerçevesini koruması, kullanılan FORUM'un kalitesine ve süregelmiş iyi imajına zarar vermemek açısından dikkat edilmesi gereken bir konudur. MEsajlarınızda karşınızdakini yerici ve kırıcı sözler tansiyonu otomatik olarak artıracak istenmedik sözlerin sarfedilmesine neden olacaktır. Tüm bunlara müdahiller olarak riayet edersek umuyorumki birbirimizi incitmek yerine daha olumlu sonuçlar elde edebiliriz.

Konumuza geri dönelim,
Dediğin gibi bu konu Tayyarecide defalarca tartışıldı, bir grup arkadaşımız tipi çok iddialı olamasada belli başlı temel modellerin yapılabileceğine bir grubumuzda bu tip bir çalışmanın ulsulararası normlarda artık geç kalınmış bir nokta olduğuna, devlet stratejisinin ileriye dönük yeniden ve ekonomik-siyasi istikrarsızlığın tekelinde kalmadan yapılandırılmadan ciddi bir donuç alınamayacağına inanıyor. Türkiyede uçak mühendisi konusunda bir problem yok. ZAten birçok uçak mühendisimiz ve havacılık sektöründe çalışmayı seçmiş bilgisayar mühendislerimiz dünyanın belli başlı havacılık devlerinde ,NASA'da ve ESA'da görev yapıyorlar. Kişisel yada küçük çaplı özel uçaklar yapmak üretim hattı kapasitesi ancak bir şirketi döndürecek (ama pazarıda olacak) daha çok yeni kompozit ve elektronik teknolojisine yönelik düşük kapasiteli uçaklar yapmak mümkün. Ne varki uçağın amacı , kapasitesi, kabiliyetleri büyüdükçe yapılacak yatırım ve teknoloji transferleride bir o kadar artmaya başlıyor. Projeler ulusal boyuta geldiğinde de karar mekanizması yönetim kurulunun imzasından bakanlıklar ve komisyonlar derecesine geçiyor. Türkiye ne yazıkki her zaman söyeldiğim gibi havacılık özürlü bir ülke ve bu bizim suçumuz değil, bundan seneler önce Vecihi hürkuş'un Nuri Demirağ'ın kanatlarını kıran TOMTAŞ'I MKE'nin uçak imalatı THK'nın uçak fabrikasını kapatan zihniyetlerde. aynı zihniyetler bugün farklı şekillerde yine Türkiye de mevcut ve malesef tüm bunların altında yatan sorun 1950'lerdeki MArshall yardımı ile Türkiyenin endüstri alanında önünün imalattan satın almaya geçişi yolu ile kapatılmasına dayanıyor. Kişisel ihtiraslarında zaten kısıtlı olan birçok kaynağı heba etmesi'de tüm bunların üzerine tüm havacılık denemelerinde Türkiye'nin üzeirne bir kara bulut olarak çöküyor.
Yinede bazı kuruluşlarımız tüm bu zorluklar içinde kendi kapasiteleri doğrultusunda faaliyelerini başarı ile sürdürüyor-ki bunlar seninde dediğin gibi TAI,TEI ve ASELSAN gibi müşterisi belli amaca uygun işletmeler. Ne zaman bu işletmelere yapılacak yatırımın karşılığı , üretilecek nesnenin pazarlanması gibi donelerle gittiğinde ise sorun başlıyor. Neden? çünkü Türkiye bir çok askeri savunma projelerini öz kaynaklar ile beraber dış yardım ve ulsular arası krediler ile karşılıyor, buda yapılacak işin karşılığı olan paranın bulunması demek. Ancak iş tasarım, finansman, pazarlama ve kar başlıkları altında toplandığı zaman işin rengi değişiyor. Örneğin en yakın tarihten 3 örnek vereyim TAI ile ilgili;
S2E tracker'ların modernize edilmesi, TAI Deniz kuvvetleri envanterinden çıkarılan bu 7 (sanırım)uçaktan birini TEMA vakfının kaynakları ile inanılmaz bir şekilde modernize etti ve yandın söndürmede kullanılabilecek hale getirdi. Aynı Amerika,Canada ve Fransa daki örnekleri gibi. her uçak için yakaşık 7 milyon dolar gerekiyordu ve bu para yanılmıyorsam 5 yıldır bulunamadı ve projeyi ya canada aldı yada amerika (yani uçakları)
Diğer bir örnek ZIU yani zirai ilaçlama uçağı projesi, 1999 yılında tamamlanan projedek uçak bilinen türde bir PA-36'ya benzer ancak %100 Türk mühendisliği emeği idi , GAP projesinin tamamlanması sürecinde ihtiyaç olacak pazara sunulacaktı. ne yazıkki seri üretim için finasman sağlanamadı (bu konuda yakında ayrıca bir yazım olacak bir başka topicde)
SOn örnek ise HD19 projesi-ki bu tamamen kağıt üzerinde kalan bir proje. Türkiyede bölgesel uçuş pazarı için hazırlanan uçak 1/1 mockup'dan öteye gidemedi. bunun birden fazla sebebi var, öncelikle havacılık sektörüde bu kategoride zaten üretilmiş ve maliyeti hemen hemen aynı olup kapasitesi ve kabiliyeti çok daha fazla olan hazır denenmiş, ve kendini ispatlamış uçaklar mevcut. 19 yolcu yerine aynı paraya 25 veya 40 yolcu taşıyan piston motorludan turboprop'a veya regional jet'e kadar okadar geniş bir yelpaze varki bu uçak asla 19 kişi için bu pazarın içinde kendine müşteri bulup satılamayacaktı. Tek şansı askeri nakiye uçağı dönüşümü olup silahlı kuvvetlere girebilmesi idi ama oda yatırım maliyetlerini karşılayamayacaktı.
burada çatıştığımız konuya geliyoruz. Nedir bu maliyetler? öncelikle AR-GE diper yandan teknoloji transferi çünkü eğer uçak dünya pazarına açılacaksa-ki açılmak zorunda o zaman dünya standartlarında yapısal ve imalat özelliklerine sahip olmalı. Bu hem güvenlik hemde havacılık hukuku açısından gerekli. uçak imal edilirken epeyce bir zayi olacak ve türkiyede üretilemeyen bir çok yüksek teknoloji ürünü havacılık standartında (böyle bir şey var çünkü değişken basınç ve gerilime dayanıklı malzeme kalitede olamak zorunda) ürünler ithal edilecek yada imal edilecek imal edeceksek o zaman bu maliyetler otomatik olarak uzun vadede maliyete yansıtılacak demektir.eğer uçak satmazsa yapılan yatırımda batacak demektir, ancak bu yatırımı dönüştürmekte ayrı bir maliyet , istihdam vs anlamına geliyor. Yani kısacası Türkiyede böyle bir sector olmadığına göre hepsini ya imal edecek tesisler kurulacak yada ithal edilecek. İthal ettiğin sürece parası değersiz olan enflasyonist bir ülkede maliyetin giderek artacak oluyor bu.
Tüm bu bahsettiğim he hayalini kurduğumuz savaş veya büyük bir yolcu uçağı bazında düünülmesi gereken konular. Yani ürettiğinizi satamadığınız sürece battınız demektir.Ürettiğinizi satmak için benzerlerinden daha üstün yapmalı ve ucuza maletmelesinizki tercih edilebilsin, bunun içinde teknolojinizin yüksek olması gerekir. O zaman yatırım yapmanız icap edecekki bu teknolojiyi transger edebilesiniz. ama bu seferde yapılan yatırımı durmadanda çalıştırmak icap ediyor, yoksa devlet bütçesinden habire henüz para kazanmayan bir işletmeye para akıtıyorsunuz olur. İşin en kötü tarafı ise yapacağınız ürüne öncelikle kendi ülkenizin garanti müşteri olamsı gerekir. Bu yüzdende talep olması lazım ve bu sefer talepler detay içerecek ve sizde bir nev-i sipariş üzerine çalışacaksınız , ne varki talep yapılan yatırımı hiçbir zaman karşılamaz bu şekilde 0'dan imalat için o yüzden arz'ın müşterisinide bulmak icap edecek. Yani çok hassas bir kısır döngü içinde hem yatırım, hem müşteri, hem finansman bulup hemde tüm bu emeğin karşısında kar etmek olmalıki yeni yaytımlar için kaynak olabilsin. Ama tüm bunları yaparken birde bakarsınızki sizin istediğini şartlardaki uçak birden bire 30milyon dolardan 20milyon dolara iniyor ve uzun vadeli bir kredi ile sunuluyor!!!! o zaman hangi hükümet rüştünü ispatlayamazken , dış ticaret açığı 60milyar dolar iken bu kadar yatırıma imza atar????

sevgili iletin uzun lafın kısası, imza yetkisinin kimin elinde olduğu bir dönemdeyiz.Biz ne kadar dil dökersek dökelim, bugün bu işler için düğmeye basılsa 10 yıldan önce hiçbir şey göremeyiz.Ama tüm bu 10 yıl içind kimse bu harekete de dur demeyecek. TAI bunu yapmak üzere. Belki hiç uçak yapmayacak ama uçak parçası üretmek konusunda aranan şirket olacak. TEI bugün GE110'ları yaparken ileride belkide yeni nesil CFM'Leri yapacak, ASELSAN bugün askeri telsiz yaparken ileride KING'in imalatçısı olacak. Hiç belli olmaz.Biz treni Vecihi'nin uçağı sabote edilirken, TOMTAŞ'ın kapatılma kararı milletvekilleri tarafından TBMM'ye getirilirken kaçırdık. Junkers'in mühendisleri zamamında kovalanmasaydı AIRBUS'lar belkide Turk malı olacaktı, kimbilir..
ama unutma derim, THY filosundaki uçakları belirleyecekken AB ve ABD arasında nasıl bir çekişme olduğunu hangi tarafın nasıl tavizler verdiği bir uluslararası politika kazanında müşteri durumundaydık. AB'ye ders vermek için B737'ler, AB'nin kapıları açılsın diye A340'ların alındığı bir ekonomik pazara biz ancak hafta sonu gezi uçakları yaparak girebiliriz gibi görünüyor.(bu tabi sadece bizim için geçerli :) )

iyi seneler


Hakan737Guven
virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 31/12/2002 :  13:11:38  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla

Bende biliyorum gücümün insanları ikna etmeye yetmeyeceğini.
Aptal sanık derdini mübaşire anlatırmış misali konuşuyoruz burda. Belki kahvehane muhabbeti bu ama kendi küçük dünyamızda dertleşiyoruz o kadar.
Uçak üretmek değil derdim. Her şeyi üretmek. Bir ülke isen her şeyi üretme gayretini planlayacaksın. Bu kadar moralsiz olmanı istemiyorum bu beni rahatsız ediyor. Ne demek bu kadar bilgi topladıkdan sonra ülkeyi beyninde duvara toslatmak. Sana bir şey söyleyim üzerinde düşün ve zaman içinde şahit oldukça beni hatırla. Bazı ülkelerin hedefleri doğası gereği büyüktür. İran çin ingiltere almanya rusya japonya bu ülkelerdendir türkiyede bu gurupdadır. İdeolojik geliyor biliyorum ama bu gözlem yapanların yorumu. Zortluklar olur sıkıntılı dönemler yaşanır ama dürtü seni hep açık kapılar aramaya zorlar.
Bende bu dürtünün bir ürünüyüm belki. Biraz moralini düzelt bence. Neden yunanlılar daha zengin ama uçak yapma derdine biz düşüyoruz. Tübitak ilk gözlem uydusunu yapmaya çalışıyor yok canımız ile uğraşılan işlere bak. Bunlar işte istesekde istemesekde bizi dürten kültürün sonucu. 36 milyar dolar ihracatımız var 3 sene sonra 60 olacak diyor en kötümser analizciler bile. 60 nedir biliyormusun makus kaderin yenildiği eşiktir. şeytanın bacağı her zorluğa ramen 36 milyar dolarla kırıldı ama bir kaç sene sonra ihracatın 60 olursa bambaşka bir ülkede yaşıyor olacaksın. Uçak yapmak için de kafa yormaya gerek kalmayacak çünkü mutlaka birileri işe başlayacak sen umutsuzda olsan.
Ticari uçaklar la ilgili yorumlar yapmışsın. Ticari uçak yaparsan para kazanmak zorundasın tabiki ama biz savaş uçağından bahsediyoruz. Dünyadaki hiç bir savaş uçağı para kazanmaz yani her savaş uçağı geri dönülmez zarardır. Bir gün işe yararsa diye 30 milyon dolar verir dünyanın masrafı ile uçurur ayakta tutar sonra kullanım dışına çıkarırsın. Böyle bir şeyden demekki kar veya zarar düşünmek doğru değil.
Türkiye heralde 300 civarında F16 sı var (umarım gerçekten çok uzak değildir sallıyorum çünkü biraz)F4 lerde 100 tane filandır. Yani 400 adetlik bir hava kuvveti lazım bu coğrafyayı savunmak için. tanesi 30 milyon dolar olsa uçakların 12 milyar dolar ı uçak için harcamamız lazım. 12 milyar ne biçim para biliyormusun 1 milyar dolara ford un yeni fabrikası kuruldu avrupaya 100 bin araç satacak. Demekki neymiş uçak üretmenin ekonomik mantığı yokmuş. Nasılsa bu parayı vericez dimi uçağı yapsakda yapmasakda vericez. Eskiden almanlar amerikalılar ın garibanlığımızdan askeri yardımları ile gelen f4 lerle idare ediyorduk ama artık paramız var kimse bize beleşe uçak vermez. Mecbur bu paraları vericez zamanı geldikce. Al sana kaynak kaza bela birilerine de satarsan yanına kar kalır.
Not : Biraz cyber alemden kafanı kaldırda gözlem yap yorum yap matrix gibi yaşama.

Edited by - tayyareci on 04/01/2003 21:45:22Sayfa Başına Git

Cengiz
üye



47 Cevap
Gönderilme Tarihi - 31/12/2002 :  17:25:16  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Sevgili İletin, Öncelikle sana ve herkese iyi yıllar diyerek başlamak istiyorum. herşey gönlünüzce olsun..
İkinizin de yazdıklarını sonuna kadar okudum. Sanıyorum sen de henüz kırılmamış bir azim var. Bu yüzden bilmediğin konulara da balıklama dalıyorsun.Olur dala çıka öğrenir, umarım da herşey istediğin gibi olur demek istiyorum.(Azıcık frene arkadaşım) Yalnız şu ekonomi konusunda öyle atıp tutmuşsun ki kusura bakma gülümsemeden edemedim. Sadece son ekonomik değerlerle ilgili birkaç veri iletmek istiyorum..sonra en son yazdığın yazıyı istersen bir kez daha gözden geçir derim..yine de sen bilirsin...
Bi kere meşhur Hazinemizin Kasım ayı sonunda iç ve dış borç stoğu toplam 150.1 milyar dolara ulaştı..Güzel bir rakam değil mi:(( Burada neler varmış bi bakalım.. Konsolide iç borç stoğu kasımda 1.1 katrilyon TL artmış. Dolar karşılığı 94.6 milyar dolar yapıyor. Dış borç 55.5 milyar dolara yükseldi. Bunlar hazinenin kasım ayı veri açıklamalarıdır. Üstelik bunların içinde Merkez bankası borçları ile Hazine garantili dış borçlar yer almıyor.
43.4 milyar doları iç piyasaya, 45 milyar doları kamu kesimine ait. Dış piyasaya 28.9 milyar dolar, tahvil ihracı yoluyla ise 22.7 milyar dolar borcumuz var. IMF kredilerinden kaynaklanan borcumuz 19.8 milyar dolar..yabancı resmi kuruluşlara 13 milyar american dolar, diğer kalan ıvır zıvır falan borçlarımız 6.1 milyar amerikan dolar:(( Şu ihracat rakamlarına da bir bakalım ilk 10 ayda..32.4 milyar dolar ihracat ki içinde 3.3 milyar dolarlık bavul ticareti varmış..şuraya bakın geçen yıl ilk 10 aylık dönemde dış ticaret açığı 3.9 milyar dolarken, bu yıl 5.9 milyar dolara çıkmış..demekki ithalar bunlardan fazla uçmuş...:((
Bi de yatırımlardan bahsetmişsiniz durun onları da vereyim..bakalım milyar dolarlar var mı? yurt içindeki yerleşik kişilerin yurt dışında yaptıkları net yatırım 2001 ocak-ekim döneminde 382 milyon dolardan bu yıl aynı dönemde 55 milyon dolar olmuş. eh iyi diyelim para gitmemiş burda kalmış .Buna karşılık yine diyelim yurtdışında yerleşik kişilerin yurt içinde yaptığı yatırımlara bakalım bu yıl ocak-ekim arasında 546 milyon dolar olmuş...yani öyle milyarlar yok ortada..milyarlar borçlarda..Borç ödemekten boğulmuşuz..hala daha devam...
Neyse bir fikir vermek istedim..Olaya terazinin bir kefesinden bakmayalım..
tekrar hepinize mutlu yıllar..az borçsuz..enflasyonsuz.. falan işte...
saygılar...

Sayfa Başına Git

iletin
üye


Turkey
79 Cevap
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 :  11:55:37  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
tamam biraz salladım.
Ama adam iflah olmaz biri ne diyeceğimi şaşırdım arkadaş ondan salladım.
Hem amerikan emperyalizmi muhabbeti yapıyor hemde microsoft un simülasyon larıyla zaman öldürüyor enerjisini cyber da harcıyor
bak kartvizitine ne yazmış

virt.capt.pilot/virt.air traffic contr.
sanal pilotmuş


Sayfa Başına Git

gurkancetin
üye



39 Cevap
Gönderilme Tarihi - 02/01/2003 :  16:01:08  Profili Göster  Ziyaret gurkancetin'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla

Selamlar,

yeni yila saglam bir tartismayla girmisiz. Ne guzel.

tartismayi son mesajlara kadar buyuk keyifle okudum. (O ana kadar iletin'in 737'ye degil, okuyucuya "sen" dedigini varsayiyordum)

fakat son mesajda sanal pilot olmakla gercek hayattan kopuk olmayi bagdastirmis gibi. yanlis.

gaz verme konusunda gercek bir yetenegi gormek cok hosuma gitti. Adolf Hitler mubarek. ;)

Gurkan

-- Ucak Uzay Muhendisligi Kulubu

Bir sans daha istemeyin verilmeyecek!!!
Acilin Ucak Uzay geliyor! -- G.K.

Sayfa Başına Git

Konu 4 Sayfa Uzunluğunda:
  1  2  3  4
 
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sıçra:

Tayyareci Forum : İKOVAN BİLİŞİM

Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000