Aggressor'un verdigi bilgilere ekleme yapmadan once, Haluk Abinin onceki yazisinda verdigi bilgilere bir iki duzletme yaparak konuya girmek istiyorum. Oncelikle N/F-5A'larda bizim bildigimiz anlamda aits kontrol radari yok, bu ucaklar iyi hava sartlari onleme ve bombardiman ucagi olarak dizayn edilmisler. Bu ucaklarda sadece gunsight denilen kucuk bir makinali top ve gudumsuz roket nisanlama sistemi var. Daha ileri bir model olan F-5E/F lerde ise buruna kucuk bir radar yerlestirilmis, 20-30 km menzilli bu radar sadece arama ve mesafe olcme islemleri yapiyor ve ACMI modunda kullaniliyor daha cok. Her hangi bir radar gudumlu fuzeyi gudumleme kabiliyeti yok.
Ikinci olarak Modernize edilen NF/F-5A/B lerin govde omur sureleri uzatiliyor. Bu is icin ise I.Hava Ikmal Komutanligi hem kendi imkanlarini hemde Ucaklarin original ureticisi Northrop ve TAI'de urettirdigi parcalari eskileri ile degistiriyor. Bu sekilde bu ucaklara en azinda 10-15 sene daha ucus yapacak govde sureleri kazandiriliyor. Dunyada akli basinda hic bir hava kuvveti govde omru bitmis ucaklara son teknoloji urunu aviyonik koyup bir 10-15 sene daha ucurmaz. Bakin Yunanistan once Turkiye gibi F-5 leri modernize etmeyi dusundu, ama sonradan vazgecti cunku adamlarin butun F-5 leri cogunlukla deniz ustu uctuklari ve adalarda konuslu olduklarindan korozyon seviyeleri cok yuksek, o ucaklari modernize etmek icin Turkiyenin harcadigindan daha fazlasini harcamalari gerekiyordu. Ayni zamanda 1.Hava Ikmalin T-38/F-5 yapisal modernizasyon tecrubesi, Yunanistanda yoktu, buda onlar icin ayri bir maliyet getiriyordu. Simdi butun F-5 leri emekli ettiler(zorunda kaldilar), yoksa onlarinda bizim gibi ileri Jet egitim ucagina ihtiyaclari var...Halende Kanadanin satisa cikardigi modernize edilmis CF-5A'lere takip olduklari yonunde haberler var...
F-5'lere yapilan modernizasyonun toplam bedeli 120 milyon dolar civarinda olacak. Bu miktara 78 milyon dolari, Aggressor'un verdigi rakam dogru, IAI'inin payina dusen miktar. Kalan bakiye ise SSM'nin GFE denilen goverment finansed equipment ler ,Aselsan telsizleri, Aselsan urunu INS/GPS, Atlama Koltuklari, TAI'de uretilen malzemeler, Northrop'ta uretilen parcalar vs, gibi kalemler SSM butcesinden aliniyor. Hava Ikmal'in sagladigi iscilik, muhendislik hizmeti vs bu paraya dahil degil. 120 milyon dolari 48'e bolerseniz, maliyet kabaca 2.5 milyon dolar ucak basina. Bu para F-5 gibi performansi diger egitim ucaklarinda cok daha yuksek bir ucak icin cok degil. Modernizasyonda her zaman maliyet etkinlik dengesini korumak gerekli...
Ilersi icin Haluk' Beyle ayni fikirdeyim, Rus Egitim ucaklari Mig-AT veya YAK-130'na Hava Kuvvetlerimiz bir bakmasinda fayda var. Bu ucaklarin TAI'de Turklestirilmis bir aviyonik yapisi ve kokpit ile uretilmesinde hic bir sorun olmayacaktir. Zaten adamlar yuzde yuz teknoloji transferine hazirlar... Yalniz suna dikkat etmek lazim bir T-38'yerine bir ucak ariyorsak, bu ucaklar tamam o isi gorur ama F-16'ya(Ilerde JSf'ye) gecis ucagi ariyorsak performans olarak yeterli olamayabilirler. Simdi F-5lerin verdigi performansa yakin en iyi ucaklar Kore Yapimi T-50 veya Euro uretimi MAKO olacaktirki bu ucaklardan T-50'nin birim maliyeti 18-20 milyon dolar. Mesela T-50 tipi bir ucak cok iyi bir yakin mesafe hava-yer saldiri ucagi olabilir. T(Attack versiyonu A-50))-50'nin -Hiz, menzil, motor gucu, tasima kapasitesi F-5'ten daha iyi veya benzer. Italyan AMX ucaklari bile bu isi yapiyorsa(Kosova harbinde kullanildilar),7-8 bin lblik motor itisi gucu ile T-50 kuru 12000 lb, AB ile 17-18 bin lb'ye ulasabiliyor, bu isi rahatlikla yapar...
Saygilar
Feridun
Saygilar
Feridun