merhaba havacilik dostlari,
ben bu donem hazirlamaya calistigim iki proje konusu icin bir bilene danismak istiyorum.ilk konu:
ben yapisal tasarim dersi kapsaminda ilk donem kavramsal tasarimini yaptigim temel egitim ucaginin bu donem yapisal tasarimini yapiyorum. ucagin yapisal elemanlarini tasarlama baslamadan once ustune tatbik edecek yuklerin belirlenmesi ve hesaplanmasi gerek. manevradan gelen yukler, aerodinamik yukler ,vs. ayrica ucagin komponentlerinin agirliklarinin tek tek hesaplanmasi ve bunlarin yerlerinin( yani agirlik merkezi tam olarak nerede olmali) kararlastirilmasi lazim. ucagin komponentlerinin agirliklari uc ana gruba ayriliyor. birincisi structure weight (wing+empennage+ fuselage), ikincisi powerplant weight (engine+propeller+fuel system). Ucuncusu fixed equipment weight(flight control system+hydraulic and/or pneumatic systems, electrical system, instrumentation avionics and electronics,air-conditioning pressurization anti- and de-icing systems, oxygen system, auxiliary power unit and furnishings). son gruptaki bazi elemanlarin agirliklarini bazi kitaplardaki empirik denklemleri kullanarak (Roskam- Aircraft Design 8 cilt: USAF method to estimate the weights of structure, powerplant and fixed equipment.) belirledim. ama kitap fazla detayli bilgi vermiyor. mesela benim cevabini aradigim sorular:
temel egitim ucagi icin (tek motorlu turboprop, tandem, akrobatic egitim sabit kanatli ucak) hangi avionikler standart olarak kullanilir. bunlari yeri ucakta neresidir? yaptigim kavramsal tasarim raporunda ucagin on ve orta govdesinin( kokpitin) cizdigim sekili scan edip http://www.ae.metu.edu.tr/~erdemy/cockpitlayout/
adresine koydum. buradaki aday olan yerleri harfledim (A,B,C,D,E). bu aday yerlerden hangisine hangi avionik gelebilir. agirliklari ve ebatlari ne olabilir?
ayrica agirliklarini yaklasik olarak hesapladigim bazi sistemlerin (flight control system+hydraulic and/or pneumatic systems, electrical system, instrumentation avionics and electronics,air-conditioning pressurization anti- and de-icing systems, oxygen system, auxiliary power unit and furnishings) ucaktaki agirlik dagilimi nasildir? yani ne kadari ucagin kanadinda, ne kadari empenaja, ne kadari govdeye dagiliyor yuzde olarak?
ikinci konu:
bir insanli veya insansiz ucagin flight testing and instrumentation, ve test planing konularinda tecrubesi ve/veya bilgisi olan varsa lutfen bana yardim edebilir mi? simdiden cok tesekkur ederim.
"İstikbal Goklerdedir"
Mustafa Kemal Ataturk