snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/03/2002 : 19:26:15
behind the enemy lines filmini izlediyseniz ordaki fuzenin kovalama sahnesi ne kadar gercekcidir?? bu fuze hic kilt kaybetmezmi?? yada yakiti bitmezmi??Ucmak yasamaktır. |
flyingfortress
üye
Turkey
81
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 00:39:39
Hangisiydi o film? hani su hic silahi kalmamis bir f-16 yi kovalayan bir F-15 atesledigi füzeden mi bahsediyorsun. Ne hikmetse ateslendikten sonra bir süren bir füzeden kacmaca yasandi ne yakiti bitti füzenin, ne de yetisebildi F-16 ya üstelik F-16 pilotu öyle bir dolastirdi ki füzeyi pesinde, dünya da bir ilke de imza attti. Füze atan ucagi (launcher aircraft'i)kendi füzesi ile vurdu. (füze pesindeydi, aniden aradan cekilince arkadaki f-15 e vurdu) 3. sinif komedi filmi bile olamayacak kadar espiri özürlü, havacilikla zerre kadar ilgisi olmayan ve insanlari af buyrun "enayi" yerine koymaya calisan bir filmdi. Snipercan ayni filmden mi bahsediyoruz acaba?Ha bu arada yeri gelmisken hatirlatalim 180 derece dönüs yapabilen füzeler artik hayal olmaktan cikiyor pek yakinda korkulu rüya olmaya baslayacaklar. ve bu füzeleri alacak grup icerisinde yunanistan da var... ultimate simulator projects designer
|
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 00:52:12
Pilotun düştükten sonrası bir yere kadar mantıklı (yağmur gibi kurşun yağıyo, bizim elemana bişi olmuyo filan) ama füze sahneleri biraz "aksiyon olmuş", pilotaj hakkında hiç bişi bilmem ama ben olsam chaff/flare olayını daha fazla kullanırdım birde adamlar rotadan çıkıyo,uçak gemisinden tepki yok,bu nedir? |
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 12:38:45
Filmle ilgili bir şey su sabah uyandığımda aklıma geldi;F-18'dekiler,füzeyi 12'ye alıyorlar,iyi bir zamanlama yapıp yükselerek atlatacaklar ama önceki sahnelerde gördüğümüz -Can Ağbi'ninde belirttiği gibi- füzenin maşallahı var,hiç bi şey etkilemiyor.Neyse diyelim adamlar yükseldi, peki o kadar manevrayı yapan füze,yükselen uçağın motorundaki sıcaklığa tekrar kilitlenmez mi?
|
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 20:11:00
bildigim adariyla fuzelerin seeker sisteminin(hedefin yerini tespit eden)de aynı ucak radarlarının oldugu gibi belirli sınırları var.bu durumda hedef ne durumda olursa olsun eger bu sınırların icindeyse fuze hedefi gorur.ayrıca eger hedef bu sınırların dısına cıktıysa fuze en son gordugu tarafa yonelerek tekrar yakalamaya calısabilir.Ucmak yasamaktır. |
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 19/03/2002 : 13:41:32
filmdeki sahne üretilmiş bu aralar bende oyle seyler yaptıgım ıcın anlıyorum 3dmaxbu arada manevralar dogru NAVY nın kullandıgı Scat ve glib II manevrası hic bır Missile overshoot olduktan sonra gerı gelmez tabı command guıdence yoksa ama bu durumda o kadar alcakta onu takıp edıp command edemezsınız air to air bir kac missile aim9x phyton4 archer da helmet mouth sighttanla komuta edilebiliyormus ?? raytheon nun sıtesınde aim 9 x atısı fılmcıklerı var ılgılenırsen ama samlar taa o kadar deıl guzel |
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 20/03/2002 : 08:20:53
merhaba, peki fuze atısının trailer izini havada iken goren bir pilot (yada füzenin kendisini) bu füzeden kurtulabilirmi? bahsettiğiniz Scat ve glib II manevraları bu amaçlamıdır yada nedir nasıldır?? Bide RWR dan gelen bilgi pilota ne kadar yardımcı olur? Ucmak yasamaktır.
|
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 23/03/2002 : 16:03:29
snipercan merhaba, peki fuze atısının trailer izini havada iken goren bir pilot (yada füzenin kendisini) bu füzeden kurtulabilirmi? bahsettiğiniz Scat ve glib II manevraları bu amaçlamıdır yada nedir nasıldır?? Bide RWR dan gelen bilgi pilota ne kadar yardımcı olur? Evet Tabiki öncelikle RWR sadece Radar guide missile ların geldigi yönü gösterir bazıları ucagın hangi yöne manevra yapması için ekstra q da gösterir tabiki gerçek ortamda eyeball (görmek) çok önemlidir. manevranın taa efektif olması için . Genel prensip missile ın overshoot olması yada guidence motorlarının yakıtının bitmesine dayanır. SCat te glib te bu turde manevralardır. bide bu aralar IR-WR lar yapılmaya basladı aslında baska bi ismi vardıda aklaıma gelmedi simdi |
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 23/03/2002 : 21:30:21
peki pilotun gordugu fuzeden kacma olasılığı ne kadardır??. bu arada 3D F-16 objelerini 311-Avcı ya gonderirmisin :)))Ucmak yasamaktır. |
Voyager
üye
Turkey
20
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 24/03/2002 : 16:12:05
Selamlar, Ben şimdiye kadar bir pilotun,bir füzeden chaff/flare veya ECM sistemlerini kullanmaksızın,yalnızca yaptığı manevralar ile kurtulabildiğini duymadım.Ancak bunun bazı durumlarda mümkün olabileceğini düşünüyorum.Uçaklara karşı kullanılan füzeler bildiğimiz gibi havadan havaya ve yerden havaya olmak üzere genel olarak iki tip olduğunu gözönünde bulunduracak olursak,1.Havadan Havaya Atılan Füzeler: Genellikle çok yüksek "G" kapasitesine sahip oldukları için -ki bu bazı füzelerde 20 G ve üzerine bile çıkabiliyor- kaçınmanın zor olduğunu düşünüyorum.Ama şöyle bir şansınız olabilir:Eğer atılan füze uzun menzili ve uzaktan ateşlenmişse, RWR'ınızdan ikaz almışsanız ve füzenin contrail izini görebilmişseniz şansın var demektir.Ancak kaçınma manevrasını füze uçağınıza çok yaklaştığında yapmalısınız.Bunun zorluğunu da kestirebiliyorsunuzdur. Çoğu hava hava füzesi over-shoot olup savrulduklarında (Özellikle de ısı güdümlü olanlar) belli bir süre geçtikten sonra (Örneğin 3 saniye gibi) tekrardan hedefine kilit sağlayamadıklarında kendilerini imha ederler.Bir de kötü haber: Hava-Hava füzeleri işlerini hep bildiğimiz gibi hedef uçağa çarpıp infilak ederek yapmazlar. Bazı füzeler,hedef ile aralarında belli bir mesafeye geldiğinde,hedef uçağa çarpmadan hemen önce havada infilak eder ve parça tesiri ile hedefini yokeder.Böyle bir füze için son anda yapılacak bir manevranın da işe yarayamayacağı ortada. Hava-Hava füzelerinden kaçınmak için güneşe doğru çekiş, bulut içine girmek, alçak irtifada iseniz arazi şartlarına bağlı olarak bir tepe veya dağına arkasına geçmek veya bir vadiye girmek düşünülebilir. Bu yöntemler ile kurtulma olasılığınız modern füzeleri düşündüğünüzde belki çok azdır ancak tamamen şansız kalmaktan daha iyidir. 2.Yerden Havaya Atılan Füzeler: Hava-Hava füzelerine göre biraz daha şanslıyız!Çünkü özellikle ilk ateşlendiklerinde genellikle hatırı sayılır bir duman çıkmasına neden olurlar.Hatta ilk ateşlemede çıkan duman ve ateşin rengi pilot için füze tipinin teşhisini bile sağlayabilir.Füze tipinin ne olduğunu teşhis size çok şey kazandıracaktır.Atılan füze ısı veya radar güdümlü mü? / menzili ne kadardır gibi. Bazı füzeler ise çok uzun menzillidirler. Amaçları manevra kabiliyeti düşük, uzak mesafelerdeki nakliye veya komuta kontrol gibi büyük gövdeli uçakları imha etmektir.Buna örnek olarak SA-5'i verebiliriz.135 deniz mili bir menzile sahip olmak demek tonlarca füze yakıtı ve büyük bir gövde gerektirecektir.Bu da o füzenin G kapasitin maksimum 3 G olması demektir.Böyle bir füzeden kurtulma şansınız diğerlerine göre daha fazla olacaktır. Tabii ki füze size doğru atıldığında bir C-130'u uçurmuyorsanız :) Bir de omuzdan atılan füzeler var ki düşman başına (Stinger gibi).. Hemen her yerden atılabilirler ve atıldıklarında diğer füzelere oranla havada çok az contrail izi bırakırlar.Olsun,menzili kısa diyecek olursanız, bunun aynı zamanda füzeyi tespit edip reaksiyon göstermek için neredeyse hiç zaman kalmadığı anlamına geleceğini de unutmamalıyız. Ferhat EROL Hv. Plt. Yzb |
Voyager
üye
Turkey
20
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 24/03/2002 : 16:12:13
Selamlar, Ben şimdiye kadar bir pilotun,bir füzeden chaff/flare veya ECM sistemlerini kullanmaksızın,yalnızca yaptığı manevralar ile kurtulabildiğini duymadım.Ancak bunun bazı durumlarda mümkün olabileceğini düşünüyorum.Uçaklara karşı kullanılan füzeler bildiğimiz gibi havadan havaya ve yerden havaya olmak üzere genel olarak iki tip olduğunu gözönünde bulunduracak olursak,1.Havadan Havaya Atılan Füzeler: Genellikle çok yüksek "G" kapasitesine sahip oldukları için -ki bu bazı füzelerde 20 G ve üzerine bile çıkabiliyor- kaçınmanın zor olduğunu düşünüyorum.Ama şöyle bir şansınız olabilir:Eğer atılan füze uzun menzili ve uzaktan ateşlenmişse, RWR'ınızdan ikaz almışsanız ve füzenin contrail izini görebilmişseniz şansın var demektir.Ancak kaçınma manevrasını füze uçağınıza çok yaklaştığında yapmalısınız.Bunun zorluğunu da kestirebiliyorsunuzdur. Çoğu hava hava füzesi over-shoot olup savrulduklarında (Özellikle de ısı güdümlü olanlar) belli bir süre geçtikten sonra (Örneğin 3 saniye gibi) tekrardan hedefine kilit sağlayamadıklarında kendilerini imha ederler.Bir de kötü haber: Hava-Hava füzeleri işlerini hep bildiğimiz gibi hedef uçağa çarpıp infilak ederek yapmazlar. Bazı füzeler,hedef ile aralarında belli bir mesafeye geldiğinde,hedef uçağa çarpmadan hemen önce havada infilak eder ve parça tesiri ile hedefini yokeder.Böyle bir füze için son anda yapılacak bir manevranın da işe yarayamayacağı ortada. Hava-Hava füzelerinden kaçınmak için güneşe doğru çekiş, bulut içine girmek, alçak irtifada iseniz arazi şartlarına bağlı olarak bir tepe veya dağına arkasına geçmek veya bir vadiye girmek düşünülebilir. Bu yöntemler ile kurtulma olasılığınız modern füzeleri düşündüğünüzde belki çok azdır ancak tamamen şansız kalmaktan daha iyidir. 2.Yerden Havaya Atılan Füzeler: Hava-Hava füzelerine göre biraz daha şanslıyız!Çünkü özellikle ilk ateşlendiklerinde genellikle hatırı sayılır bir duman çıkmasına neden olurlar.Hatta ilk ateşlemede çıkan duman ve ateşin rengi pilot için füze tipinin teşhisini bile sağlayabilir.Füze tipinin ne olduğunu teşhis size çok şey kazandıracaktır.Atılan füze ısı veya radar güdümlü mü? / menzili ne kadardır gibi. Bazı füzeler ise çok uzun menzillidirler. Amaçları manevra kabiliyeti düşük, uzak mesafelerdeki nakliye veya komuta kontrol gibi büyük gövdeli uçakları imha etmektir.Buna örnek olarak SA-5'i verebiliriz.135 deniz mili bir menzile sahip olmak demek tonlarca füze yakıtı ve büyük bir gövde gerektirecektir.Bu da o füzenin G kapasitin maksimum 3 G olması demektir.Böyle bir füzeden kurtulma şansınız diğerlerine göre daha fazla olacaktır. Tabii ki füze size doğru atıldığında bir C-130'u uçurmuyorsanız :) Bir de omuzdan atılan füzeler var ki düşman başına (Stinger gibi).. Hemen her yerden atılabilirler ve atıldıklarında diğer füzelere oranla havada çok az contrail izi bırakırlar.Olsun,menzili kısa diyecek olursanız, bunun aynı zamanda füzeyi tespit edip reaksiyon göstermek için neredeyse hiç zaman kalmadığı anlamına geleceğini de unutmamalıyız. Ferhat EROL Hv. Plt. Yzb. |
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 24/03/2002 : 18:02:02
merhabalar, Bosna da düşen bir F-16 pilotunun kurtulus hikayesini okumustum.Yerden atılan fuze icin her hangi bir RWR ikazı olmadıgını ve ilk fuzenin kolda ucan iki ucak arasında patladıgını yazmıstı.patlama olunca hemen jinking yapmaya baslamışlar ama malesef ikinci fuze(aslında kim bilir kacıncı) uçagı vurarak patlamasına sebep olmuş.pilot hemen eject ederek uçagı terketmiş.daha sonra hayatı idame tekniklerini kullanarak kurtarılmış. simdi sorum su boyle bir ihtimal varmı? RWR ikazı olmadan fuzeye vurulma gibi?ve bir fuze kolda düz uçuş yapan hemde iki uçagı birden ıskalayabilirmi?Ucmak yasamaktır. |
KursadA
üye
USA
17
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 08:02:54
Snipercan, Elbette RWR ikazi olmadan yerden-havaya da, havadan-havaya fuze ile de dusurulmek olasi. RWR'in pilotu ikaz edebilmesi icin her seyden once ortada yayin yapan, ve ucaga kilitlenmis bir radar olmasi lazim. IR gudumlu bir fuzenin(havadan havaya AIM-9, Magic, Aphid, Archer vb., yerden-havaya Stinger, SA-7/14/16, Mistral vb.) hedefe ateslenebilmesi icin radar kilidi atilmasina gerek olmadigi gibi, Stinger, SA-7/14/16 gibi MANPADS(omuzdan atilabilen) fuzelerde ortada zaten herhangi bir radar da yok. Dolayisiyla RWR sisteminin pilotu uyarmasi gereken bir durum yok. Gudum tertibati ne olursa olsun yaklasan bir fuzeyi pilota haber verecek sistemler var, bunlar fuzenin havada biraktigi izi/dumani belirleyen "missile-plume detector" denilen cihazlar. Daha yeni yeni hizmete girmeye basliyorlar. Ben ABD'de yasadigim icin yakindan takip edemiyorum, ancak hatirladigim kadariyla iki sene oncesine kadar Hava Kuvvetleri Komutanligi'nin F-16C/D Block 50'ler icin ECM donanimi istek listesinde idiler. Profesyonel anlamda Ferhat Yuzbasi'nin ve Aggressor'un ilgisini cekebilecek bir noktada dunyada Stinger gibi pilota fazla reaksiyon suresi vermeyen bir fuzeden ilginc bir taktikle kurtulan en az bir pilot oldugu: Sovyetler Birligi Hava Kuvvetleri(V-VS) Su-25 pilotlarindan Tegmen Konstantin G. Pavlyukov Aralik 1986'da Afganistan uzerindeyken koluna mucahitler tarafindan atilan iki Stinger fuzesini ucaginin 30mm'lik topu ile vurarak dusurmus. Kol liderinin hayatini kurtardigi icin madalya kazanmis.. Kursad Washington D.C., USA Edited by - KursadA on 25/03/2002 08:16:08
|
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 16:48:43
merhabalar, topla fuze vurmak biraz fazla çılgınca bir fikir :) umarım kimse denemek zorunda kalmaz.Gerçekten çok büyük bir şans.Ucmak yasamaktır. |
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 20:46:50
quote:
Selamlar, sayın yzb şım tum missile lar bir fuse(tapa) mekanizmasıyla infilak eder özellikle proportional nav Com guide vb gibi algorithmalarla calısan air to air yada sam missilelarda mutlaka bir proximity fuse bulunur ( yani mesafe algılayıcı) bazı surface to air missilelarda command guide ile manuel detone(infilakta) yaptırıla bilir. Genel olarak Air intercept missileları yada SAM (AIM-AMMRAAM,SA xx vb) gibi missillelardan bahsediyorsak kacınma birkac sekilde olabilir. 1 ECM ile eger bir aktif guidence varsa Seeker ın aldatılması. Missile dan baska bir Radar aracılıgıyla aydınlatılma varsa onun decept edilmesi (Chaff gibi) yada RGPO VGPO vs vs . bakınız www.jedonline.com (journal of electronic defense -arsivler :) 2. Seeker ın yada radarın gimbal (tarama limiti dışına çıkma- Ki bu manevra anlamına geliyor- notch,flank,crank,snip, break, GlibII,scat vs vs) 3. Missilelar özellikle air intercept olanlar CATA (collision ın C si ) ya giderler. Dabi bu manevrayı yapabilmeleri icin normal seyir yakıtları haricinde bir guidence engine i ve yakıtına ihtiyac duyarlar veda malesef seyir yakıtından cok daha az olur. yapılan kaçınma manevrasının (+ ECM+Countermauseres[chaff+flare]) efektifligi missilın manevra yapmasına neden olur. bknz. www.fas.org (federal american scientes yada nası yazılıyosa) 4. Unutulmamalıdırki sayın yzb vogayer ın dedigi gibi bunlar mutlaka diger unsurlarla beslenmelidir.fakat gordugunuz 20-30 Gler insanın gozunu korkutmamalıdır cunku sizin 350k 5 g de yaptıgınız Trun rate o missilın 3,5-4 machta okadar G cekmesiyle mumkun olabilir (MATV multi acces Thrust Vectoring hariç) . lutfen sitedeki turn rate formulune bakınız tayyareci bilgi merkezi hava muharebesi. Eger attach lerdeki resimleri izlersenin tamamiyle unclass benim urettigim bi missile hızı launcher aircraft velocity+3.0 mach Glimiti 20 Kusur orneginde iki hedef ucagının yaptıgı manevralar ve sonucları görulebilir. Bunlar burda cıkmadıysa email de gonderebilirim :) http://www.angelfire.com/tx2/Mguzel/miss.jpg http://www.angelfire.com/tx2/Mguzel/kill.JPG note bu diagramlara WEZ (weapon employment zone da denir. asagıdaki attacth calısmıyo nedense. bu yuzden yukarı linklere tıklayın.
5. SONUÇ : Örnek resimlerdede fonksiyonel olarak acıkca goruldugu gibi sadece manevra ile Missile Denial yapılabilir. Daha fazlası bu foruma fazla glir o yuzden burda kesiyorum saglıcakla...... :) Yazımın ve spelling kotulugu icin kusura bakmayın 311-aggressor Virtual F-16 Squadron Basic Weapon Instructor Virtual F16 Instructor Pilot http://www.kangaldogs.org
Bu arada sayın Hocam siz hangi filodansınız? Amaç sadece sayın kardes gibileri ilim irfanla ışıldatmak. Kormaz hocama selamlar Edited by - aggressor on 25/03/2002 22:08:45 |
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 21:05:56
Sniper EW gercekten derin bi ilim irfan isidir hakketten filolarda bakarsan Sil Tak cılardan sonra en cok karısık mevzuları EW cular bilir. Bi ara online brifinde anlatırım o kosova olayını. O taktikle aslında birde f-117 dusurduler. Adamlar calısıyo.Sim di kısaca soyle RWR sisitemleri aktiv sinyallere (aslında tabirler biraz daha deisik ama bolye daha anlasılır) karsı programlıdırlar radar sinyal spectrumu cok geniş bir band oldugundan Alq sistemleri sadece threatlere gore ozel programlanırlar (Elal 82xx da ollee )ve cogunlukla search bandlarını kale almazlar.Bu durumda Search radarlarıyla tespit edilmiş bir hedefe çok kısa surelerde aktif kilit atılarak pilotun uyumaya devam ederken missileın manel guide edilmesi mümkün bu durumda RWR da herhangibir ikaz almayan pilot bir manevrada yapmayacaktır.Di mi? sonuc olarak Collision pointe gelem zamanına yakın bir zamanda aktif e geçince pilota pekte yapacak bir şey kalmıyor. Eger gözüyle görmediyse. Sayın komutanımında belirtigi gibi Missilelar duman cıkarır. Fakat gece NVG ile çok daha belirgin olur. Dolayısıyla dusurulen pilot okadarda kahraman olmayıp cok az ikaz alıp pekte kale almamıs bir arkadas oluyo okuduklarıma gore (yazanların yalancısıyım . Bkz. Aircent TLP Minutes,KOSOVO lesson learned) Stinger gerçekten tam bir bela Pk inin %95 oldugu kalan besinde atıcıdan oldugu soyleniyor. hatta ATAS felan diye helikopterlere takıp hava hava bile atılıyomus. Onunda bir gun formulunu bulurlar yada zaten vardır ben duymadım. Fakat Hala manevra esnasında deminkilere ilave olarak soyle bişi dha var ki : o da LOS line of Sigh yani Missile ile sizin aranıza dag tepe gibi bişi girerse bu durumda seeker fonksiyonunu kaybeder herhal ozellikle seninde bahsettigin gibi (attıgın gun ın missile ile ucagun arasına girmesi gibi:)))) ) Bir kere atış sahasında ucan leyleklere kızıp atıs yapan birini duymustum ama bunu hic duymadım iyi sıkmıslar :)))))))))))) (klasik ornek piyade egitiminde gez goz arpacık ucan ucagın 7-8 ucak onune mermi atılır ehh ucagın 400K la uctugunu varsayarsak. Bu arada stinger Kac machla (kesin supersonictir) ucuyoda bu adam önünne atarak vurmus missile .tavsiye boyle seylere inanmayın :) Hakketten gülüyorum bu ruslar acaip adamlar. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/stinger.htm Aloo vogayer bu arada devreleniz houston (kucuk ay ussu alpha) kenyadan selam soluyo Edited by - aggressor on 25/03/2002 21:18:05 |
KursadA
üye
USA
17
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 23:42:07
Bir kere atış sahasında ucan leyleklere kızıp atıs yapan birini duymustum ama bunu hic duymadım iyi sıkmıslar :))))))))))))(klasik ornek piyade egitiminde gez goz arpacık ucan ucagın 7-8 ucak onune mermi atılır ehh ucagın 400K la uctugunu varsayarsak. Bu arada stinger Kac machla (kesin supersonictir) ucuyoda bu adam önünne atarak vurmus missile .tavsiye boyle seylere inanmayın :) Hakketten gülüyorum bu ruslar acaip adamlar. Aggressor, Sozunu ettigim olay World Air Power Journal'in bir 1995 sayisinda ve Wings'in bir 1998 sayisinda geciyor, her ikisi de saygin yayinlar ve inanmamak icin fazla bir sebep yok. Onlar da kaynak olarak ayni Rus dergisini gosteriyorlar (Mir Aviatsii), eger inanilmayacak birsey varsa o da sozkonusu Rus yayini. Kanimca olay bir sans eseri olmakla beraber teorik olarak Su-25'teki topun atis hizina sahip bir silahin Stinger buyuklugunde bir hedefi vuramamasi icin bir sebep yok, Yavuz sinifi gemilerdeki Goalkeeper, ya da Phalanx vb. benzeri CIWS(close-in weapon system) fuzesavar sistemleri Stinger'dan daha yuksek suratteki gemisavar fuzeleri basariyla vurabiliyorlar. Kursad A. Washington D.C., USA |
nasa
üye
Turkey
78
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 13:46:54
O füze den kaçma sahnesinde F-15'in kanadına Missile çarpıyor ama pek bişe olmuyor bunu nasıl açıklarsınız? Gerçekte böyle bir şey olsa nasıl hasar alırdı uçak? Ayrıca arada şunu sorayım:Yolcu uçaklarında pilot kabininde Kaçış Kapsülü? gibi bir mekanizma varmı? (Aslında yok ama bi yerde duymuştum) Ya da kokpitten aşağı iniş için bir bölme? Aliens - We Are Alone? |
Voyager
üye
Turkey
20
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 18:03:20
Aggressor, 173. Filo'dayım. Benden de tüm arkadaşlara selamlar saygılar. Ben de burada senin gibi diğer arkadaşlarla kendi bildiklerimi paylaşıyorum. Bu arada epeyce şey öğrenmiş oldum ben de :)Nasa'nın sorusuna değinmek istiyorum, Askeri veya sivil uçaklar yakıtlarını genel olarak 3 ayrı yerde depolarlar. Bunlar gövde içi, kanatiçi ve uçağın dışına takılan, isteğe göre konfigürasyonu değiştirilebilen yakıt depolarıdır. Bunların dışında bir dördüncü depo daha vardır ki, bu seçenekte depoyu uçağınızla birlikte taşımasanız da olur: Tanker uçakları Tabii ki konumuz şimdilik bu değil. F-15'ler de hemen hemen diğer tüm benzerleri gibi -ıslak kanatlı- yani kanatiçi yakıt depoları bulunan uçaklardandır. Çoğu yakıt depoları delinmeye karşı kendi kendini yamayabilen sistemlerle donatılmışlardır (Bir delinme olduğunda çift kaplı yakıt deposunun arasında bulunan özel sıvı hava ile temas ettiğinde donmakta ve yangın/yakıt kaçağı gibi problemlerin önüne geçilmektedir) Ne var ki bu delik bir füze (Yüksek infilak gücüne sahip harp başlığını da hesaba katalım ) tarafından açılırsa gerisini anlatmama gerek yok sanırım. Peki tek problem kanatiçindeki yakıt mı? Tabii ki değil, kanatiçi yakıt bitmiş olabilir pekala. Ama kanatların içinde bir tek yakıt yok biliyorsunuız. Kanatlar üzerindeki flap, eleron vs. hareketli kumanda yüzeyleri ne olacak? Bir de bunların hareketini sağlayan, hidroliki, elektriki, mekaniki sistemler ve onların bağlantıları? Bütün bunların üzerine füze isabeti ile aerodinamik yapısı bozulmuş kanat! Gelin görün ki bu uçak uçuyor. Nasıl derseniz: Hollywood mucizesi! Nasa'nın sorduğu birinci soruyu Hollywood mucizesi olarak açıklamaya çalıştım ama ikinci soruya gelince şu Hollywood filmlerinin arada bir istisnaları da oluyor galiba. "Yolcu uçaklarında pilot kabininde Kaçış Kapsülü? gibi bir mekanizma varmı? (Aslında yok ama bi yerde duymuştum) Ya da kokpitten aşağı iniş için bir bölme?" Yolcu uçaklarında böyle bir sistem benim bildiğim kadarı ile yok. Ancak, izleyen arkadaşlar hatırlarlar: New York'dan Kaçış filminde, düşmekte olan ABD Başkanlık uçağından, başkan bir kurtarma kapsülü ile kurtuluyordu. Düşününce bana hiç de mantıksız gelmeyen bu sistem gerçekte var mıdır yok mudur bilemiyorum. Ayrıca yine bu konu ile ilgili bir havacılık dergisinde gördüğüm taslak çizimler vardı. Yolcu uçakları için tasarlanmış bu sistemde düşmekte olan uçağın kanat ve kuyruk sistemi verilen kumanda ile ayrılıyor ve geriye kalan gövde üzerinde, devasa boyutlarda paraşütler açılıyor. Bu proje üzerinde halen çalışılıyor mu araştırmak gerek. Son olarak: F-111 ve B-1 (Benim bildiklerim bu uçak tipleri, bilen arkadaşlar ilavelerde bulunabilir) uçaklarında mürettebat uçağı terketmeleri gerektiğinde kokpiti oluşturan kapsül paraşütünü kullanıyorlar. Mürettebatın ayrı ayrı fırlatma sistemlerini kullanmamalarının gerekçesi olarakta, yere inişten sonra mürettebat tarafından -Kokpitte bulunan yüksek teknolojinin karşı tarafın eline geçmesini önlemek amacı ile- imha edilmesi olduğu söyleniyor.. Ferhat EROL Hv.Plt.Yzb. |
birgi
üye
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 18:56:26
Hava Kuvvetlerimizin envanterinde bulunan KC Strato tanker uçaklarında uçaktan tahliye için bir yöntem var,belki NASA'nın işine yarayabilir.Kokpite çıkılan merdivenin olduğu bölümden pilotlar uçağı terkedebiliyor(Bunu TIAD'daki KC'nin pilotu teğmen ağbi anlatmıştı,daha teknik bir biçimde anlatabilecek birisi çıkarsa sevinirim.) Hatta USAF'ta,yakıtı biten KC'den teknisyenler atlamış ama pilotlar ise uçağı indirmeyi başarmışlar,teknisyenlerin akibeti meçhul. :PP Yukarıda bahsettiğim,teknikte herhalde yolcu uçaklarında da kullanılabilir. (Belkide kullanılıyordur) Sevgiler |
snipercan
üye
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 20:27:30
bu soylediklerin cok zor cunku 1)cok fazla sayıda insan var icerde ve sivillerin panikleri daha tehlikelidir cunku bunun bile egitimi gereklidir 2)icerde hasta sakat ve sorunlu insanlar olabilir onlar nolcak? 3)bu kadar insan icin parasutu nereye koyacaksın?ki bunları koyacagın kaplarla birlikte yeterince agırlık sorunun olur 4)irtifia sorunu var?(10000 feet) 5)herkes parasutle yere inmeyi bilmez ve kendine zarar verir. yani olayın sadece teknik boyutunu dusunme birde insan boyutu varki cogu zaman teknik olaylardan daha zor olmustur cözümü :)Ucmak yasamaktır. |