Yanlış anlamayın sadece düzeltme ihtiyacı duydum :)
yazımı bu sözlerle bitirdim ve uslup olarak ne alaycı nede kırıcı yazı yazmadım ama sizin ki malesef öyle değil.
Madem konu acıldı Türkiyede hava trafik kontrolörü olmak nasıl biraz anlatayım.Amerikada ATCoların kullandığı sitemleri anlatayım ilk olarak :
1.MEDIUM TERM CONFLICT DETECTION (MTCD)
günümüz modern
RDPS’lerde bu konuda boardda çalışan Kontrolörü ve Planlama Kontrolörünü ikaz
edip önlem almasını sağlayan bir takım fonksiyonlar geliştirilmiştir.
MTCD, Planlama Kontrolörünü ikaz eden ve önlem alması için zaman
tanıyan orta vadeli (20-30 dk.) bir sistemdir. Uçakların hava sahasında yada
sektörde izleyeceği rotayı (FDPS vasıtasıyla) ve uçağın uçuş seviyesini ve yer
süratini (RDPS vasıtasıyla) göz önüne alarak, başka bir uçak ile (belirli limitler
dahilinde) yakın geçme ihtimali durumunda Planlama Kontrolörünün displayinde
ikaz verir. Planlama Kontrolörü, gerekli planlama değişikliklerini ve
koordinasyonlarını yapar ve boardda çalışan Kontrolöre planlamasını bildirir.
Boarddaki Kontrolör de yapılmış olan planlamayı gerçekleştirir.
2.SHORT TERM CONFLICT ALERT (STCA)
Modern Sistemlerde bulunan diğer bir fonksiyon da Short Term Conflict
Alert’tir (STCA). Bu fonksiyonda, Birbirine belirli bir ayırmanın altında geçmesi
beklenen uçakları kısa bir süre önce boardda oturan Kontrolörü sesle ve görüntülü
olarak ikaz eder. Kontrolör kısa bir süre içinde gerekli önlemleri almak zorundadır.
3. AREA PROXIMITY WARNING (APW)
Tehlikeli, yasak ve notamlı hava sahalarına girmek üzere olan uçaklar
hakkında Radar Kontrolörünü sesli ve görüntülü olarak ikaz eden bir fonksiyondur.
4. MINIMUM SAFE ALTITUDE WARNING (MSAW)
Uçak için müsaade edilen uçuş seviyesi yada irtifası yol minimasının yada
MRVA irtifasının altındaysa Radar Kontrolörünü ikaz eden bir fonksiyondur.
5. CLEARED LEVEL AUTHORIANCE MONITORING (CLAM)
Uçağın uçtuğu uçuş seviyesi, müsaade edilen seviyeden farklı (± 300
feet) olduğunda Radar Kontrolörünü ikaz eden bir fonksiyondur.
6. ROUTE AUTHORIANCE MONITORING (RAM)
Uçağın hava sahasında izlediği yol, belirlenmiş olan yoldan belli bir
sapma gösterdiğinde (belli bir parametreden fazla) Kontrolörü ikaz ederek önlem
almasını sağlar
7.ARRIVAL MANAGER (AMAN)
Trafik yükü fazla olan hava limanlarında kullanılan bu fonksiyon inişe
gelen uçakların sıralanmasında ve aralarında gerekli olan ayırmaları tesis
etmesinde Radar Kontrolörüne yardımcı olan bir dizi fonksiyondan meydana gelir.
Amerikda bunların yanında gelişmiş radar teknolojisi (Avrupa2dan bile ileri),Uydu bağlantılı muhabere sistemleri,yeterli sayıda personel,uygun çalışma koşulları ve sağlıklı işleyen slot kordinasyon merkezleri vardır.
Gelelim Türkiye'ye:
1.yukarıda adı geçen sistemlerin malesef hiç biri bizde bulunmamaktadır.
2.Personel yetersizliğinden dolayı kontrolör başına düşen trafiğin sayısı fazladır.
3.Radar ve frekans kayıpları daha fazla gerçekleşmektedir.
4.Maddi kaygılar ve geçim sıkıntısı kontrolörleri rahatsız etmektedir.(Tamamen odaklanılması gereken bir meslek olarak algılayınız)
Daha sayabileceğim tüm olumsuz etkilere rağmen Türkiye'deki hava trafik kontrolörleri gerek ülkemizde gerekse yurt dışı eğitimlerinde Avrupadaki bir çok ülkeden son derece başarılı olarak trafik akışı sağlamaktadırlar. Trafiğin hızlandırılması ve gerekli ayırmaların sağlanması amacıyla son derece özverili bir şekilde kendinden ödün vererek yapılan hizmetin karşılığı mesajınızda kullanılan sözler olmamalıdır.
Yurt dışındaki yaklaşma ve saha kontrolleri bizde takip ediyoruz.
http://www.liveatc.net/
http://www.aviationspeak.com/
http://www.squawkident.com/livefeed.html
http://www.thetracon.com/links/linklive.htm
http://www.futurastudios.com/atc.html
http://realserver.brooklyn.cuny.edu:8080/ramgen/encoder/jfk.rm
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.asp?id=5172
http://www.terravista.pt/enseada/3705/abilene.ram
http://www.basair.com.au/basair.ram
http://www.terravista.pt/enseada/3705/yyc.ram
http://www.terravista.pt/enseada/3705/denver.ram
http://www.terravista.pt/enseada/3705/yyz.ram
http://www.atraxis.com/cam/index_cam.html
Ama sana tavsiyem Türkiyeye geldiğinde İstanbul ,antalya ,nkara veya izmir frekanslarını dinlemeni tavsiye ederim ayrıca dinlemek yeterli gelmezse,herhangi bir havaalanı veya hava limanını ziyaret edersen ATCo arkadaşlar sana her türlü yardımı yapacaktır.
Yurt dışından ülkeni ve bu ülkeye hizmet veren insanları yargılamadan önce araştırmanı tavsiye ederim.
Saygılarımla Hava Trafik Kontrolörü Emin süme
www.turkishatc.com
Emek Tesekkürü hakeder.
Edited by - turkishatc on 27/07/2005 02:08:21
Edited by - turkishatc on 27/07/2005 02:10:45