www.tayyareci.com                  ANA SAYFA Tayyareci Türkçe Site Türkiye'nin en kapsamlı havacılık sitesi
Tayyareci English Site
Tayyareci Deutsch Site
Sitede Arama :

Uzay Araştırmalarında Yeni Teknikler

1973 yılında Jüpiter'in yanından geçen Amerikan Uzay Sondası "Pioneer 10", saatte 50.000 kilometrelik bir hızla Güneş Sistemi'nin dışına çıkmıştı. Robot sonda, 10,3 ışık yılı (97 milyon kilometre) uzaklıktaki Ross 248 güneşine, ancak 30.000 yıl sonra ulaşabilecek.

Gezegen araştırmacıları, yine de, Evren'deki yabancı canlıları tespit etmenin yolunu bulduklarına inanıyorlar. Esa'daki astrofizikçilerce geliştirilen "Darwin projesi" çerçevesinde, Uzay'a yerleştirilmesi düşünülen yeni boyutlardaki gözlem uydusuyla, 50 ışık yılı uzaklıktaki Dünya benzeri gezegenlerin fotoğrafları anında Dünya'ya ulaşabilecek.

Plana göre, her biri 1,5 m çapındaki 5 yansıtıcı teleskop, "Ariane-5" taşıyıcı roketiyle Jüpiter yönünde fırlatıldıktan sonra, yolculuk Mars yörüngesinde son bulacak.

Üç bağımsız silindir, 100 metrelik bir halkaya dönüştüğünde, her defasında aynı yıldızları gözleyebilecekler. Bu akılcı yöntem sayesinde, sanki bir futbol sahası büyüklüğünde bir teleskop kadar hassas çalışabilecekler. Fakat reaksiyon, teleskop yansıtıcıların Uzay'daki mesafeleri milyonda bir milimetre (insanın saç teli çapından 10.000 kez daha kısa) olarak ayarlanabildiği zaman gerçekleşebilecek.

Astrofizikçi Andreas Glindemann, gözlem uydusunun en erken 2009 yılında Uzay'a gönderilebileceğini açıkladı. Diğer gezegenler üzerinde incelemelerde bulunmak isteyen NASA, başka bir proje üzerinde çalışmakta.

Sabit yıldızlar, uydularına göre çok daha güçlü ışınlar yaydıklarından, çok özel ve gelişkin tekniklerin geliştirilmesi kaçınılmaz. Uzaktaki bir güneşi, Dünya büyüklüğündeki uydusu ile birlikte gözlemlemek, Berlin'den, Kahire'deki bir arabanın farlarıyla aydınlanan bir solucanı seçebilmek kadar zor bir işlem.

Astrofizikçiler parlak bir yıldız bulutsusundan, bir gezegenin ışığını gördükleri zaman, atmosferdeki durumu tespit edip, burada bitkilerin bulunup bulunmadıklarını öğrenebilecekler. "Yalnızca atmosferdeki oksijen miktarına göre bile, orada canlıların yaşayıp yaşamadığını anlayabiliriz" diyor astrofizikçi  Wambgnass.

Oksijen oldukça kolay reaksiyon gösteren bir element ve iskânsız gezegenlerde çok ender olarak bulunmakta. Eğer bir gezegende oksijen miktarı fazlaysa, o zaman burada bu elementi üreten organizmaların da bulunması gerekir.

"Galileo" Jüpiter Sondası'nın Uzay'a gönderilmesinden bir yıl sonra, astronomlar, alıcıları Güneş Sistemi'ndeki üçüncü gezegene doğru çevirdiler. Nature Dergisi'nde çıkan bir habere göre, Uzay Sondası'nın gönderdiği verilerde, Dünya'da yaşamın bulunduğuna dair kesin kanıtlar vardı.

Hazırlayan : Sema BALABAN ( 05.06.2003 )